Jump to content

Småbåtregisteret

Harald-

Recommended Posts

Etter å ha lest innleggene skjønner jeg fremdeles ikke hvorfor det skal være obligatorisk.

I dag kan man registrere båten sin med alle fordelere det måtte innbære, HVIS MAN VIL (eller fordi forsikringsselskap eller båthavna krever det).

Jeg har registrert båten min frivillg. Synes ikke staten bør ha noe med det.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har sagt det før og kan gjerne si det igjen. Jeg er for obligatorisk merking av båter med krav om at merkingen er slik at eieren raskt kan identifiseres. Om båten merkes med registreringsnummer, VHF kallesignal, NSF seilnummer eller mobiltelefonnummer til eier kan med fordel være opp til eier. En lovbestemmelse om obligatorisk merking kan med fordel liste opp hva som regnes som godkjent merking. :yesnod:

En obligatorisk register betyr en masse dobbeltregistrering og gir sannsynligvis noen et monopol som sjelden betyr lave priser. :nonod:

Jeg foretrekker å merke båten med VHF kallesignal. Da kan båten raskt kalles opp, og kystradioen har kontaktinformasjon, i mange tilfeller også kontaktinformasjon fornærmeste pårørende (dette er obligatorisk for båter med nødpeilesender).

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Jeg er for obligatorisk merking av båter med krav om at merkingen er slik at eieren raskt kan identifiseres.

Det støttes. Stadig ser jeg båter som trenger hjelp, og det hadde vært en fordel om eier kunne spores lett opp. Helst med mobil/ telefonnummer der og da. Om så bare et lite klistremerke i vinduet: 4*3 cm eller noe tilsvarende.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jepp, den fungerer den. Skulle bare vært obligatorisk! :smash:

Limes den på utsiden eller innsiden av glasset?

PS: Burde hatt horisontalt telefonnummer som kommer litt tydeligere frem. Slik at folk ser at det er et telefonnummer og ikke bare et id-nummer.

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Dette blir vel å banne i kjerka, men jeg er faktisk for et obligatorisk båtregister forutsatt at;

......

det ikke brukes for å drive inn nye skatter og avgifter

Du av alle må vite at dette er en umulig kombinasjon.....alt absolutt alt vil da være tilrettelagt på en effektiv og kostnadsfri måte (for staten) å få inn en treffsikker ny avgift.

Stygt overtramp! :smash:

:lol:

Som du skriver kan enhver sørge for å merke sin egen båt. Men i dag har dette bare en misjon så lenge den som finner båten har ærlige hensikter.

Skal man hindre tyveri må det være obligatorisk merking og registrering, iallfall registrering. Man kan jo bare tenke seg hva som ville skjedd hvis det ikke hadde vært obligatorisk registrering av biler. Det ville bare vært å stjele nærmeste bil, slipe bort rammenummer og selge den som sin egen.

• 1 år senere...

Politiet vil ha båtregister

Mange av båtene i båthavner er ikke registrerte, noe som skaper problemer for politiet, forteller politiførstebetjent Frank Opdahl til amta.no

Sitat:

- Finner vi en båt som ligger i fjæresteinene, eller på en eller annen måte er fortøyd i en båthavn uten registreringsnummer, er det nesten umulig å spore opp eieren. Vi vet også at enkelte båter blir smuglet over grensen, og disse registreres sjelden, sier Opdahl, som i forbifarten nevner en seilbåt som nylig dukket opp i Drøbaksundet. En seilbåt uten registreringsnummer.

- Når politiet, eller andre, må ut å ta seg av disse båtene, koster det selvsagt penger. Når vi ikke finner eierne, blir det selvsagt umulig å sende regningen til noen bestemt adresse, sier Opdahl.

– Båter bør registreres

Mange båteiere lar være å registrere båtene sine. Det skaper problemer ikke minst for politiet.

Som sikkert flere kjenner til, var det Bondevik2-regjeringen som opphevet det obligatoriske småbåtregisteret. Det var ingen årlig kostnad for å stå i det registeret. Men etter at det ble privatisert, og da NSSR ble tildelt det nye frivillige småbåtregisteret, ble det innført årlig avgift på kr 100,- som i år ble økt til kr 175,-. Det statlige småbåtregisteret klarte seg i tillegg med en mindre stab for å administrere det enn hva NSSR gjør. Flere forsikringsselskaper krever medlemskap i NSSR sitt småbåtregister for i det hele tatt å få tegne forsikring.

PUH! Her var det mange tråder om samme tema gitt. :giggle: Kanskje jeg burde starte en ny tråd for å være på den sikre siden... :lol:

Det siste innlegget ditt Capitane forstod jeg null og nix av, Er det en ny generell diskusjon om dette registeret du ønsker, - eller hva?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Capitaine: Kan du gi f... i å poste samme innlegget i -fem- (gamle) trådar på ein gong?! Det vert umuleg å halde oversikta i ein så fragmentert debatt. Slik oppførsel vert rekna som dårleg nettikette og skaper berre irritasjon. :discuss:

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Om du føler deg støtt eller forulempet, Steinsvik, så send en klage til Skipsraadet eller eventuelt en moderator.

Det kan du ikke være sikker på at også jeg gjør.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

@Captaine

Når har du postet samme innlegg i alle tråder du fant om småbåtregister. Dette er tullete. Nå blir det fire eller fem paralelldiskusjoner i flere tråd. Det bør holde å velge den som du synes er mest relevant og ferdig med det.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Kan ikke alle poste sine kommentarer i alle trådene da... så blir det mulig å følge debatten... :lol: Snakk om idioti å poste samme innlegg i mange tråder :nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Siden flere finner det irriterende og en idiotisk :giggle: at jeg har postet det samme innlegget i flere tråder, skal jeg prøve å unngå det i fremtiden. :smiley: Jeg beklager det inntruffne så meget, især om noen har blitt forulempet. Men om jeg ikke hadde gjort det, ville jeg bare fått frem argumentasjon og synspunkter i en av trådene og gått glipp av slik informasjon i de andre. Kanskje kunne flere med fordel prøve søkefunksjonen før man lager en ny tråd slik at man unngår så mange tråder om akkurat samme tema? Eller kanskje moderator(-er) kan slå sammen flere av trådene for å få samlet mest mulig informasjon om det samme temaet?

Jeg anbefaler uansett at den eller de som føler seg spesielt irritert, forulempet eller annet, sender en formell klage til Skipsraadet.

Det kunne vært fristende, men kan du ikke heller forklare hvorfor du har gått inn på så mange tråder? Det må da være enklere for deg å holde deg til en tråd? Og igjen, hva er det egentlig du vil oppnå?

Lars H.

Med tanke på alle dei tusenvis av trådane og emna som fins i dette forumet er det uunngåeleg at somme tema dukkar opp fleire gongar. Denne tråden vart til dømes starta i 2004. Det er fem år sidan. Kanskje ikkje så rart at fleire har laga nye trådar om same tema etter det.. Det som derimot ikkje er naudsynt er å live opp att samtlege trådar på ein gong for å få legge inn same innlegg i alle. Dette tek opp fem linjer på framsida av forumet no, og skubbar kanskje viktigare trådar over til neste side. Samstundes går same debatten i alle trådane, noko som gjer det uråd å føre ein konstruktiv debatt.

Men nok om det no. Ha ein fin dag :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...