Jump to content

Noen eiere av Alo 28 her på baatplassen?

LAKA

Recommended Posts

Kjøpte en slik båt høsten 2007. Hadde vært gøy å kommet i kontakt med andre som har, har hatt eller tenker seg samme båt. Gav 100 000 kr for et rimelig strøkent eksempler, med 2003 modell Vetus motor, rullegenoa og forholdsvis grei seilgarderobe. Syns dette er veldig mye båt for pengene. Er 25 år og helt nybegynner innenfor seiling, men har mange års erfaring i båt, så de første seilturene gikk egentlig veldig greit! Så det er faktisk mulig for selv yngre å realisere seilbåtdrømmen uten å bruke all verden med penger! Dessverre er det ikke så mange som har oppdaget dette enda ser det ut som, for jeg ser ikke mange unge når jeg er ute å seiler.

Redigert av LAKA (see edit history)

Høres ut som en grei pris for en strøken Alo28. Grattis med båtkjøpet som høres ut som et godt kjøp med ny motor, gode seil, og det hele :yesnod:

Når man som du er 25år så vil antagelig de fleste ha en rask båt som går i minst 50 knop, men noen har oppdaget hvor flott det er i seilbåt og heller tatt skrittet i den rettningen. De som er yngre og som har interesse for seiling driver gjerne med jolleseiling og midre båter, og det ser ut som om det kan bli veldig mange seilere i større båter etterhvert om de går over til større seilbåt som du har gjort når de blir litt eldre.

Kos deg videre med seilbåten og seilingen, og lykke til videre!

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Gratulerer med båtkjøpet! Har selv vokst opp i Alo 28 og har hatt mange fine seilturer og overnattingsturer opp gjennom årene. Det eneste negative jeg kan komme på var motoren som var original saltvannskjølt, men det har jo mer med alder enn båttype å gjøre. Motorer har jo sin begrensede levetid. Båten er imidlertid ikke større enn at det har gått fint å seile inn i og legge til i båthavn kun for vindens kraft når jernhesten streiket. Lykke til og håper du vil trives med seilingen :sailing:

Heller lite, men lekkert laget

Jeg minnes med glede min Alo 28 som jeg hadde i mange år på 80 tallet. Det er en solid seilbåt og passe stor for 1-3 personer. Den er stor nok til at du med alminnelig sjøvett kommer trygt rundt langs både norske og svenske kysten, samtidig som den er liten nok til at du får god føling med sjøen (større moderne seilbåter er ofte så høye i fribordet at man mister litt av opplevelsen med nærkontakten med sjøene).

Jeg hadde ingen spesielle negative erfaringer med denne båten. Man bør under båtpussen være nøye med å pusse jernkjølen fri for rust og rustbehandle denne (spesielt i sammenføyningen mot skroget der jeg tettet med sikafleks, men denne må fornyes av og til. Videre var teak platene på sittebenkene råtnet, men det var ikke vanskelig å kjøpe litt teakfiner og skjære til nye plater, samtidig som jeg beholdt teakplanken som utgjorde kantlist i forkant.

Motoren, en volvo penta MD gikk som en klokke. Måtte bare ved en anledning skifte impeller og simringer rundt impelleraksel. Videre fikk jeg kontrollert injektorene etter noen år.

Lykke til med båten!

:flag:

• 1 år senere...

Storken 28= Jeg har en Alo 28,ca74-77 model?. Med kjøp for 5 år siden ble jeg fortalt at båten var en 74 model.Ved å ha studert bilder av båter som er til salgs og som er opgitt å være 74/76 modeller,syns jeg at mitt overbygg virker "smekrere"synes å være mer utviklet enn desse.

Blant annet er kantene på overbygget mer avrundet,fram på dekk er der en ankerbrønn med fabrikk innstøypt i luken.

Det er vanskillig a hente inne noe info frå tidligere produsent,og det ser ikke ut å være noen bestemte tegn en kan bruke til datering.

Ellers kan jeg si at jeg er førnøyd med båten.Jeg har oppgradert den betydelig siden innkjøpet.--Ny stående rigg,ny bom,med single line reefing og ny løpende rigg.

Det er innsatt en Yanmar 3YM22, da den gamle Yanmar 2GM20F havererte på vei hjem fra Shetland ifjor.Baten ha 3 blad prop på fast axling- Jeg har støypt en konsoll som er montert over nedgangen til salongen.På denne er det kart plotter,wind instrument og echolog.I salongen har jeg omarbeidet akterenden på styrbord benk(køye) for å kunne sitte på enden og bruke platen over stuerom(under sttkkkøye) som kartbord. Det er installert septik tank(hestesko type.foran og til sides for toilet skål).Denne er jeg ikke fornøyd med . Det elektrisk er skiftet ut,dette var en absolutt nøvendighet da den gamle var pill rotten.

Mange ville spørre hva som er vitsen med å gjøre så mye arbeid på en så gammel båt, men det er ein hobby og jeg gjør alt selv,da får mann det som man vil ha det!

Når det gjelder seglegenskapene,er Alo 28 ingen lett vinds båt(små rigg),men når det begyn å blåser så tåler den alt,jeg har aldri følt meg redd med denne båten.Det er og en meget tørr båt.

Ifjor på vei til Shetland i juli blåste det opp til storm med vind gusting opp til 55kn.Vi hadde ingen problemmer og behøvde ikke å bruke lensepumpene i det hele tatt.

Håper det er andre som leser dette som kan komme med mer info om Alo 28 eventuelt kontakte meg

Hei,

kjøpte en ALO 28, oppgitt som 1974-modell i høst. Vår første båt. Har kun utenbordsmotor (Mariner 9,9), noe som fungerer greit på flat sjø, men går noe sakte i motvind og motsjø. Båten mangler seterygger i kupeen. Er derfor interessert i bilder av dette. Ser ut som ryggene som har stått der har vært festet med en sylinder inn i vegg bak og fram.

Bomen har rulle-reve-system. Denne mangler sveiven for inn/utrulling av seilet. Er det noen som har en slik liggende etter skifte av bom, ev. vet hvor slikt kan skaffes?

Hvor fort kan man forvente å seile med denne båten? Har hatt ca 6 knop i medvind og med spridd fokk. Har både genua og spinnaker.

Har hatt litt vansker med å komme opp rundt vinden ved kryssing i motsjø eller lite vind. Mulig dette kommer av betydelige mengder blåskjell på kjøl og ror, ev. bare manglende seilkunnskaper. Gleder oss uansett til værmere vær og lyse dager med mye vind :)

Håvard

Veldig hyggelig at flere har eid/eier denne båttypen. Jeg er forholdsvis ny med seilbåt, så kjekt å kunne utveksle informasjon. Jeg vet ikke selv hva modell jeg har. Vanskelig å tidfeste disse. Hvis noen vil gjette/har kunnskap, så ligger det bilder her: Bilder Alo28.

Ellers er jeg enig i at båten ikke er særlig rask i lite vind. I kraftig vind er den derimot suveren. Høyeste fart jeg har målt er 7,5 knop på slør. Den kan være vanskelig å krysse med, det er derfor viktig å få strammet seilene skikkelig godt opp, særlig forseilet. Dette bør ligge helt tett mot skutesiden. Er man litt flink med roret og slipper den litt ned inimellom (for å "hente" fart), så krysser den rimelig greit.

Hvis noen ønsker å utveksle mer erfaringer så ta gjerne kontakt!

• 1 måned senere...

Har nå fjernet alt av blåskjell på roret. Dette ga ca 0,5 kt for motor, og totalt forandret egenskaper på kryss. Ikke så umulig å krysse nå :)

Er veldig på utkikk etter sveiv/handtak til rullerev-systemt på bommen. Om noen skulle ha slikt liggende etter oppgradering til bedre løsninger, er jeg ganske interessert i å komme i kontakt. Kjøper gjerne dette for en fornuftig pris.

Kjøpte en Alo 28 i høst. Seilte den fra Mandal til Sandnes uten noe særlig seilerfaring, men vi kom oss frem. Fikk båten på land og den har stått i hagen i vinter. Båten bar preg av mangelfullt vedlikehold de siste årene, men jeg håper at vi får den i grei stand slik at vi får mange fine turer med den.

Tror båten er fra 1975, og det står en VP MD6A i den. Se hjemmesiden vår, http://www.alo28.piczo.com, noen bilder og blogg med fremdriften der.

Hehe, ja det var jo artig med lik båt og samme navn :)

Når det gjelder Ryfylketreffet får vi se det litt an. Håper å få båten på sjøen i løpet av de neste ukene, så er det vel noen helger med innkjøring og klargjøring. Regner ikke med alt er klart ved sjøsetting. Men dersom båten fungerer greit så det jo veldig trivelig ut med et slikt treff.

Redigert av ezpn75 (see edit history)

Hei,

Jeg og min samboer kjøpte vår første båt i fjor. En Alo 28:) Har aldri seilt før, men har alltid hatt lyst på. Fikk den kjmpe billig tror jeg. Betalt 45K for den. Seilene er veldig bra. Spinnaker er nesten ikke brukt. Eneste er at sittebenkene i cockpit er råtne. Jeg holder på å lage nye nå. Kjøpte en 15 mm teakfiner plate og skjærte til, ogsåbrukte jeg frontlistene som var på de gamle:)

Er kjempefornøyd med båten så langt. Enkel å seile, og føler meg veldig trygg i den:)

Ser at noe har gjort noen modifiseringer. Noen som har bilder å legge ut? Har ogsp lyst å lage ny rorkult. Noen som har noen gode ideer? Har lyst å lage et smykke av en rorkult:) Har lyst å bruke teak da det andre er i teak. Men usikker på om jeg skal bruke flere tresorter. Noen som har tanker.

• 5 måneder senere...

Det er bra å lese så mange innlegg om Alo 28 siden eg var inn på siden sist.

Til H,Skjellegrad,det var meg du var i kontakt med ang: bom-sveiv. beklager men jeg fant ikke den gamle.

Mitt problem er at jeg har ein Alo 28 jeg ikke veit produksjonsår på.Tidligere eiger sa 74, men dette tviler jeg på og han var heller ikke sikker.

Er det noe som veit om det finnes merker eller tegn som kan hjelpe meg å bestemme dette, og hvor det evt. befinner seg

Eg har merka meg at alle Alo 28 eg har sett har de samme dekksluker og sideruter - er det noe som veit hvem som er produsenten?

I år har det vært lite segling grunnet helsa og været, men til neste år planlegges det tur til Shetland, enten direkte eller via Caledonian canal og oppover vest kysten av Scotland til Shetland og tilbake til Nordfjord.

• 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har en Alo 28 fra 1973. Antar dette er prod. året da det er motorens produksjonsår. Står skilt på motoren (Bukh 10 hk). Denne båten har With mast. Masten har aluminiumsfarge og har hesteskoprofil. D.v.s. at masteskinna ligger i en fordypning bak på masteprofilet. Jeg har modifisert riggen ved å montere nye riggfester inne ved hytteveggen og vinklet salingshornene slik at jeg ikke trenger babystaget. Dette gjør det mye enklere å vende da jeg slipper å dra fokka over babystaget. Jeg kan også skjøte fokka lenger inn, på utsiden av overvantet. Dette funker fint, og båten krysser mye bedre. Min båt har vippeluke istedet for skyveluke over nedgangen. Det er en solid og velbygget båt. Jeg er litt bekymret for skroggjennomføringene da disse er innplastet innabords. Antar at dette betyr at de aldri har vært skiftet. Jeg kjøpte båten i Oslo i 2006, og seilte den hjem til Trøndelag. Jeg vet ikke hvordan man finner byggeår for en slik båt. Tror ikke det er noe merke på eller i båten noe sted. Det spiller vel forsåvidt ingen rolle for de er jo nesten like gamle alle sammen. Jeg vet at disse båtene ble bygget med noe forskjellige løsninger for propellakselgjennomføring, og at de første ble bygget med positiv hekk.

• 1 måned senere...

Så det er faktisk mulig for selv yngre å realisere seilbåtdrømmen uten å bruke all verden med penger! Dessverre er det ikke så mange som har oppdaget dette enda ser det ut som, for jeg ser ikke mange unge når jeg er ute å seiler.

det fins mange billigere seilbåter enn alo 28 men unge vil som oftes ha frat og spening men eg gikk lit uten for det så eg kjøpte en maxi 77 til komfen og koser meg med den...

• 4 måneder senere...

Hei!

Ikkje så ofte eg har vert inn om denne sida, men i dag satt eg og googla ALO 28 for å finne ut meir info om seileren min og det var på dinna måten eg havna innom Alo28 tråden her. Eg ser at Storken 28 står oppført med bostedkommune stryn og det gjer vel oss til naboer! Det må vere du som eig Aloen som ligg i Loen? Merka meg spesielt innlegget der du opplyste om instrumentpanelet over nedgangen som eg la merke til på Aloen i Loen. Veit ikkje om du har lagt merke til det, men litt lenger ut i fjorden (Utvik) har eg liggande min Alo28. Du snakka om dekks-luker og siderruter og når det kjem til siderutene i min båt, så kunne eg tenke meg å få bytta pakninger i alle rutene ettersom der kjem litt vatn inn her og der. hvis det er nokon som har gode råd, er eg takknemlig for det.

Min båt meiner eg er 78 modell hvis eg ikkje husker heilt feil. Båten vart kjøpt i førde og ved siden av den låg der en Alo som var eit år eller 2 eldre. Min båt er utstyrt med Aluminiums Fenderlist/rekkelist perforert mens den eldre båten hadde eik/trelist. Veit ikkje om dette kan vere til hjelp?

http://il.youtube.com/watch?v=lHwSix2e1BU

Mvh R. Williams

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...