Jump to content

Nyttig med stekovn i båt?

Elmer

Recommended Posts

En kamerat av meg går med tanke om å skifte ut kokeapparatet i båten. Han lurer på flere ting i den forbindelse. Han har litt lyst på gass og lurer på om han i den forbindelse skal klinke til med komfyr. Dere som har gasskomfyr i båt, blir det til at dere bruker den, eller kunne dere like gjerne hatt litt ekstra stueplass og bare kokeplater?

Hva slags erfaring har dere med Origo sin komfyrvariant på rødsprit? Bruker dere som har slik den mye, eller blir det mer at det høres kjekkere ut enn den faktisk blir brukt?

Hei.

Når vi fikk ny båt i fjor, fikk vi også vår første steikovn.

Vi bruker den mye.

Har vanligvis noen halvsteikte baguetter i skuffen, og disse er fenomenal til frokost.

Ellers går det i steikte poteter o.l. til middagen.

Vi har gass, og ville ikke byttet dette med noe.

Renslig og sikkert så lenge installasjonen er etter boken, og at du ser over anlegget med gjevne mellomrom.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Tror knapt nok det går en dag ombord uten at gasskomfyren er i bruk, hadde ikke blitt det samme uten :flag:

Alt fra å varme baguetter og halvstekte brød, lage muffins el brownies fra pose, diske opp med hjemmelaget pizza osv.

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Stekeovnsdelen på komfyren er i daglig bruk når vi er ombord, ja sogar både til frokosten og gjerne middagen også... så for vår del er det nyttig...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vi får også vår første komfyr og også først båt med gass når vi nå får den nye båten i april. Jeg er lettere hysterisk ang slik når jeg har barn ombord og har derfor tenkt å stenge på flaska ute hver natt. Er dette helt sprøtt eller gjør dere andre med slik også det?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Min stekovn har bare undervarme og er derfor noe vanskelog og bruke. Er det noen med gode råd om hvordan man får brødet stekt på begge sider eller tips om bedre stekovn.

Regner med at det er halvstekte brød du tenker på.

Jeg legger brødet på ei rist som jeg setter oppå ei litt stor form vi har. Du leder da varmen rundt brødet så det ikke blir brendt under.

Ellers så brukes ovnen nesten dagligt. Helstekt storfe indrefilet, svinefilet, ovnsbaktkremet kyllingfilet. Hasselbackpoteter, fløtegratinerte poteter, muffins, og annet pose bakverk, alt dette MM. går som en drøm. Ble overasket hvor anvendlig ovnen var. Det en må tenke på er at det kun er undervarme.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Min stekovn har bare undervarme og er derfor noe vanskelog og bruke. Er det noen med gode råd om hvordan man får brødet stekt på begge sider eller tips om bedre stekovn.

Kokka har dradd ombord en "pizzastein" som hun har lagt i bunnen av ovnen. Det betyr en litt lengre oppvarmingstid, men sørger for at bakervarene blir mye bedre, og er langt jevnere stekt.

Kasta ut gassen fra den "nye" båten. I den gamle stod det gassstekeovn som ikke ble brukt av oss. Griller på land i uthavn eller går på restaurant i gjestehavn. Frokost er kokt eller stekt egg, tomat og kanskje bacon, kaffe. Varme baquetter hadde jo ikke vært så dumt, men ble altså aldri laget.

Gassen ble alltid stengt på gassflasken når ikke kokeapparatet var i bruk.

mvh tuffff

Båten jeg har nå sto det gassovn i da jeg kjøpte den og vi bruker den ganske mye. spesielt til rundstykker og poteter. Det er dog lite stekeovnen kan gjøre som man ikke får til med kjele og/eller grill, så jeg hadde nok ikke hatt det så høy på lista mi hvis det ikke allerede var ombord.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

:smiley:

Nyttig med stekeovn ombord ?

Ja, hvis du eller fruen synes at det viktigste med båtlivet er å stå i pentryet. Jeg og min bedre halvdel vil ha det enkelt og lettvint når vi har fri, så da.

Vil ikke anbefale spritkjøkken. De lukter dritt og jeg er ikke spesielt ømfindtlig.

Jeg overnattet en gang i båt med et Origo-apparat. Holdt på å spy midt på natta og fikk det kastet ut i friluft så jeg kunne være ombord.

mvh

Haba

Redigert av Haba (see edit history)

Ja, hvis du eller fruen synes at det viktigste med båtlivet er å stå i pentryet. Jeg og min bedre halvdel vil ha det enkelt og lettvint når vi har fri, så da.

Jeg ser ikke helt sammenehengen her,er det noe jeg har gått glipp av?

Vi er glad for stekoven siden den gjør det meste enkelt, maten gjør seg selv i ovnen og kvaliteten på maten blir etter mitt syn også bedre.. Frokosten gjør seg bra med varme rundstykker og inderfileteten blir også bra når den stekes i ovnene en regnværsdag, eller de fløtegratinerte potetene i en uthavn og det gjør den også av seg selv men jeg og fruen kan nyte livet..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vil ikke anbefale spritkjøkken. De lukter dritt og jeg er ikke spesielt ømfindtlig.

Jeg overnattet en gang i båt med et Origo-apparat. Holdt på å spy midt på natta og fikk det kastet ut i friluft så jeg kunne være ombord.

mvh

Haba

Hver sin smak.

Personlig så gjør det meg ingen ting å stå i pantryet en times tid eller to å lage en "ordentlig" middag når vi er på en 4 ukers båtferie.

Pølser og svidd grillflesk blir for ensformig.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg synes det å lage god mat er en av fereielivets gleder. Å sitte i cocpit i selskap av sin bedre halvdel og se på solnedgangen i en stille naturhavn mens man nyter en god vin og god mat..... Således er stekovnen uunværlig for halvstekte rundstykker, ovnsbakt fisk, ovnsstekt kylling, hel indrefilet, lasagne, cassoulet mm. En ildfast form med lokk er smart å ha...

Vi har også typen med bare undervarme og bare en "stripe" i midten, men paser man på å ikke legge maten direkte over stripen eller ha litt avstand opp til plasten går det bra.

Vi får også vår første komfyr og også først båt med gass når vi nå får den nye båten i april. Jeg er lettere hysterisk ang slik når jeg har barn ombord og har derfor tenkt å stenge på flaska ute hver natt. Er dette helt sprøtt eller gjør dere andre med slik også det?

Me stenger alltid gassen når me er ferdige med matlaging.

Sannsynlegheita for lekkasje og eksplosjon er liten, men konsekvensen er stor.

Ask

Som du ser av svarene her så beror nok nyttigheten av en stekeovn ombord mye på hvordan en bruker båten. Dersom du ligger mye i uthavn - også i regnvær - så kan det nok hende at en stekeovn kan være nyttig for å variere maten. Personlig så trekker jeg nok rimelig fort inn til en gjestehavn dersom jeg skulle få en dag eller to med regnvær, og da spiser jeg uten unntak på restaurant.

Ligger jeg derimot i uthavn (når det altså er bra vær) så bruker jeg grillen i land, også til adskillig mer en pølser og svidd flesk. Koselig å sitte på svaberget i kveldingen å surre med litt matlaging synes jeg da.

mvh tuffff

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...