Joerg Becker Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Gassovnen og kokeflammer er i bruk hver gang og sparer i tillegg mye penge. Forrestene sverger jeg på å koke med gass fordi det er mye som blir enklere, betydelig raskere, og ofte også bedre, som er kanskje en grunn for at gode restauranter bare bruker gass? Uansett, også smågreier er avgjørende. Et veldig enkelt eksempel: Rundstikker fra dagen før. Det som ikke ble spist opp kommer i en plastikkpose (uten papirpose). Da blir den fint myk som tyggegummi, lekkert for meg likevel, men kan ligge så i minst tre dager. Har nå noen lyst på rundstikker da kommer gassen i spillet, men ikke i ovnen. Tenn på bare en flamme, stikk rundstikkeren på lang kniv og snu den over flammen. Da er den ferdig på mindre en et minutt og smaker for min skyld bedre enn kjøpt fersk fra bakeriet. ...gjør slik helst ikke med parafin. Jørg ps: ang. "ovnen bruker for mye plass" , som noen påstår. En stekeovn egner seg også meget bra for å lagre ting, f.eks. kan kjeler og brød forsvinner der inne uten problem. Tipps hvis noen skal kjøpe en: Sjekk at den har en sikring slik at den ikke kan åpnes "ufrivillige" (ofte er det standard) og at den har innvendig lys (!). Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
bjoris Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Jeg ser ikke helt sammenehengen her,er det noe jeg har gått glipp av?Vi er glad for stekoven siden den gjør det meste enkelt, maten gjør seg selv i ovnen og kvaliteten på maten blir etter mitt syn også bedre.. Frokosten gjør seg bra med varme rundstykker og inderfileteten blir også bra når den stekes i ovnene en regnværsdag, eller de fløtegratinerte potetene i en uthavn og det gjør den også av seg selv men jeg og fruen kan nyte livet.. Jeg er en mester på ferdig pizza, hvordan er det å få steikt når det da tydeligvis bare er undervarme i disse steikovnene, neppe noe avansert modell som står i Hansen... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Arvid_A Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Som for de fleste andre her bidrar gasskomfyren til å heve trivselen ved båtlivet akkurat dit vi ønsker den! - Nystekte, varme ciabatta med smør - Ovnsbakt laksefilet Oisann - der ble det plutselig lunsjtid! Sitér dette innlegget Link to post
tjaldur Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Etter svarene å dømme ser det for meg ut til at de som liker å lage mat og som lager maten selv, enten de ligger i uthavn eller ei, så er stekeovnen nyttig fordi det gir anledning til bedre og mer variert matlaging. Det er klart at dersom man ikke liker eller gidder hjemmebakt brød, så er det formodentlig et verre stress å bake brød i en ovn, i en båt. For andre kan nettopp båt- og ferielivet være anledning til å riktig kunne ta seg tid til å pleie og hegne om deigen så den hever og etterhver i ro og mak og brødene blir luftige, saftige og velsmakende. (Boka: "Zen-måten å bake brød i båt" er under overveielse) Den største fordelen ved å lage ulike varianter av ost/fløte-gratinerte retter i stekeovnen er at det ikke er flere kjeler/panner som skal vaskes etterpå. Det er bare ett ildfast fat som skal vaskes. En god del av ingrediensen som man kan bruke i slike gratinerte retter egner seg for båtliv i den forstand at de ikke trenger så mye kjølekapasitet (ost. løk, skinke på boks, spekemat, mais på boks, kokosmelk/-fløte, chili, hvitløk, sopp på boks/glass, asparges på boks/glass, rosenkål, bønner/erter på boks, bacon, ris, egg osv. Stort sett kan man lage en eller annen form for gratinert rett av mulige slags rester fra i går. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Nyste Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Den største fordelen ved å lage ulike varianter av ost/fløte-gratinerte retter i stekeovnen er at det ikke er flere kjeler/panner som skal vaskes etterpå. Det er bare ett ildfast fat som skal vaskes. Til ost/fløte gratinerte poteter har vi liggende en pakke med aluminiumsformer, en halv time med aluminiumsfolie over, deretter 10 min. uten folie. Står på rist, med langpanne under. Fin brun topping. Ingen oppvask! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Jeg er lettere hysterisk ang slik når jeg har barn ombord og har derfor tenkt å stenge på flaska ute hver natt. Er dette helt sprøtt eller gjør dere andre med slik også det?Jeg stenger kranen i benken etter hver bruk og ute på flasken av og til om nettene men gassvarsleren står på døgnet rundt når vi er ombord.Nei, stenger krana i benken og stoler på gassvarsleren.Men fjernavstenging står på "to do" lista. Samme her... Om det er nyttig med komfyr, ja så absolutt . Nystekte ciabatta med bare Kviteseidsmør (høvlet med ostehøvel ) til frokost, nesten verdt å reise på båttur bare for det Har nå min andre båt med gasskomfyr og det kommer ikke til å bli noen fremtidige båter uten... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
roaldbj Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Kokka har dradd ombord en "pizzastein" som hun har lagt i bunnen av ovnen. Det betyr en litt lengre oppvarmingstid, men sørger for at bakervarene blir mye bedre, og er langt jevnere stekt.Vi har ikke forsøkt pizzastein enda. Er det en spesiell type det dreiere seg om, eller en en pizzastein en pizzastein? Vi har i de to siste båtene hatt steikeovn, og jeg ser ikke hvordan man skal klare seg uten dersom man ønsker å variere matlagingen over lengre perioder. Jeg bruker ikke fjernavstegning, bare avstegningen som er på selve ovnen pluss stengekraner for hhv plater og steikeovn. Gassflaskene står montert i et eget gasstett rom med utlufting og jeg er nødt til å åpne to ganske store dekksluker for å komme til avstegningen. Gassen er tung, så jeg burde hatt gassvarsler nær kjølen, men det er ikke montert. Jeg er noe usikker på hvilke gassvarslere som er godt egnet til å monteres i et maritimt miljø. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Jeg er noe usikker på hvilke gassvarslere som er godt egnet til å monteres i et maritimt miljø.Jeg har i to båter brukt en rimelig sak fra Clas O. Mener den kostet drøyt 400 og ser ut som en vanlig røykvarsler men monteres nede ved dørken (tung gass). Tester den av og til med lightergass. Vet ikke hvor godt den egner seg i det fuktige miljøet men så langt har det gått bra. Du finner gassvarsler og fjernavstengignsventil på Nettbaat.no Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Mulligan Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 (redigert) Jeg kjøpte gassvarsleren min i ei campingsjappe. Askjems. NOK 600. Har NO/NC kontakt for automatisk avstenging av gass. Kan vekke døde når den går av. Og ja, stekeovn i båt er nyttig. Vil ikke være foruten. Redigert 8.Februar.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Har brukt Optimus i tidligere båter, men er nå godt over til gass og det er himmelsk forskjell. Ikke minst på støyen. Når det gjelder variasjon på kosten var det en solo seiler som seilte fra Norge og rundt iskalotten "non stop". Han hadde et par hundre bokser hermetisk skinke og et par hundre bokser sardiner. Pluss noen sekker tørfor. Han kom seg rundt og hjem igjen, selv om han måtte bryte underveis for å berge et ektepar i havsnød. Ganske fin variasjon på kosten med ett stopp underveis. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Herman Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Min stekovn har bare undervarme og er derfor noe vanskelog og bruke. Er det noen med gode råd om hvordan man får brødet stekt på begge sider Jeg er en mester på ferdig pizza, hvordan er det å få steikt når det da tydeligvis bare er undervarme i disse steikovnene, neppe noe avansert modell som står i Hansen... Jeg pleier å snu hele brettet bak fram etter ca halvgått tid. Sitter ikke å kikker på klokka, men tar det på gefylen slik at brødet eller pizzaen får ihvertfall en tredjedel av tiden på hver side. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Herman Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Det er klart at dersom man ikke liker eller gidder hjemmebakt brød, så er det formodentlig et verre stress å bake brød i en ovn, i en båt. Er det vanskeligere å bake ut en brøddeig i båten enn det er hjemme? Hvorfor det? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Jawik Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Er det noen som har vurdert muligheten for en "varmluft stekeovn" til båt. Da blir jo pizzaen og de fleste matvarer rundtstekt. Finnes muligens på markedet. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Gullfisk Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Han hatt Optimus, og har hatt Wallas med keramisk topp, og har nå fire bluss og stekeovn med undervarme, og grillbluss oppe. Steker med undervarme først, og noen minutter med grill på toppen til slutt. Trivselen og omfanget på menyen har øket betraktelig, og jeg vil ikke være foruten igjenn. Stenger og tar av regulator etter bruk. Enkelt og rimelig. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Noen spurte om de var overforsiktige når det stenget av på gassflaska om kvelde? Det er fornuftig mener jeg, også under gange/seilas når en ikke har behov for gass. Ved åpning av gassen sjekker en selvføgelig annlegget m/lekasjetesteren, da for en minst en kontroll i døgnet. Dessuten for en litt ekstar trim - opp og ned- det er bra i et daft båtliv. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Noen spurte om de var overforsiktige når det stenget av på gassflaska om kvelde? Det er fornuftig mener jeg, ..det er vel mer et stykke sikkerhet. Hos meg er det absolut krav at gassen blir avstengt etter bruk. Man kan se det som overdreven, men som en sa ovnfor: Det er lite risk, men konsekvensene kan være store. Hvorfor altså skal man tar sjansen, siden det kreves så lite for å forsikre seg neste soloppgangen og. ...hehehe... og det finnes regelverk på Lena som gjelder for alle, inkl. kaptainen. Hvem som blir tatt for å ikke avstenge gassen etter bruk betaler omtrent kr. 50,- til bordkassen. Blir den tatt to ganger følger det to dager avvask i tillegg. Dette virker vel ganske bra, fordi mer en en gang har ingen glemt dette til nå. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Akult Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Vi har ikke forsøkt pizzastein enda. Er det en spesiell type det dreiere seg om, eller en en pizzastein en pizzastein? Ja man kan bruke det som vanligvis defineres som pizzastein. Den er som regel tilpasset størrelsen på en ordinær komfyr, og må derfor kappes/knekkes for å få inn i båtens steikovn. Det høres litt galt ut å bære stein ombord i båten, men erfaringen er at en del av rådene overfor da blir overflødige. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Vi får gass stekovn i vår nye båt. greit å lese om alle som er fornøyd med gass. Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 8.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Vil ikke anbefale spritkjøkken. De lukter dritt og jeg er ikke spesielt ømfindtlig. Jeg overnattet en gang i båt med et Origo-apparat. Holdt på å spy midt på natta og fikk det kastet ut i friluft så jeg kunne være ombord. mvh Haba Her detter jeg ut. Vi har en origo 6000 i båten, kombinert stekeovn og kokeapparat. Det lukter littegrann når det brukes, men absolutt til å leve med, men det lukter da aldeles ikke når det ikke er i bruk! Enten tror jeg kameraten din har fått en dårlig variant, eller så er du muligens ømfintlig for lukt, likevel. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Min stekeovn har ikke termometer, noe som jeg heller ikke har sett at andre har. Derfor har jeg kjøpt et digitalt steketermometer (fåes bla. hos Maxi til drøye hundrelappen). Giveren er festet med medfølgende klips på egnet sted i ovnen. Får dermed god kontroll over temperaturen. Ellers er ovn veldig kjekt. Har alltid noen halvstekte rundstykker ombord, kjekt om det medbragte brødet har blitt grønt. Og, som andre har sagt, utvalget av middagsretter har blitt mye større. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Laholm Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Jeg viderebefordrer spørsmålet om behovet for stekeovn i båten til familien som sitter og ser MGP, mens jeg gjør nyttigere ting. Av svarene siteres: 1. for et dumt spørsmål! 2. hvordan får man ellers varmet baguettene? Stekeovnen er i bruk minst en gang daglig når vi er ute. Ansvarsforholdet er klart, pappa skipper er også sjef stekeovn, mamma reder er sjef bordplassering. Men vi stenger gassen ute ved flasken til enhver tid når stekeovn/ bluss ikke er i bruk. Har ikke gjennomført noen ROS-studie, men kostnadene ved å gå ut og slå av gassen er begrensede, gevinsten i forhold til ett uhell er ubestridelige. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
tebi Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 (redigert) Jeg monterte inn en fjernbetjent stengeventil ombord. Flasken står i dreggrommet forut, og der er stengeventilen satt inn. Mao trykkløst hele veien inn når vi erferdige med kokingen. Den slår seg også av når jeg stenger av hovedstrømmen. Vi steker rundstykker stort sett hver dag, pluss pizza til ungene og mange andre deilige måltider. Anbefales! Redigert 10.Februar.2008 av tebi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 men hvor ofte er det vanlig å skifte ut slangene i "gasssystemet ? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Det er jo et interessant spørsmål som før eller senere vil bli aktuelt for meg... enn så lenge så er det visuell inspeksjon utevendig på de to slengebitene jeg har(snart 3 år gammel og forbrukt gass er 8kg)... Så lenge overflaten ikke er sprukket så antar jeg at de er gode nok... Slangen ute ved flasken står i sin helhet i det drenerte rommet til flasken, det er slangen til selve komfyren som er utfordringen.... og gassalarm ved denne slangen er en mulig løsning for å identfisere enn eventuell lekkasje, samt avstegning av gassen.. Det er det manuell ventil før denne slangen til komfyren som også er mulig å stange... Hvor ofte bytte, har ikke peiling, emn skal sjekke litt ut om dette... men en eller gang mellom hvert 5-10 år vil jeg tro.. kostnaden er vel en drøy 100 lapp pr. slange.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Håp Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Hvilket årstall er slangene stemplet med da? Jeg bytter hvert fjerde år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.