Jump to content

Nyttig med stekovn i båt?

Elmer

Recommended Posts

Beklager at jeg ikke har informert om denne informasjonen ombord. Jeg har rett og slett oversett den.

Og jeg har ikke sett et slik skilt før.

Bra, synes jeg, fordi da er saken helt tydelig og klart.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hvis du hadde hatt datostemplingen på disse slangene Roaldbj ville vi fått en bekreftelse på hvor gamle slangene er i antall år i 2010. Da kunne vi fått klarhet i hva som er EU krav for alder for bytte av gass slangene.

Jeg har notert 2009. Men nå ser jeg at jeg må tilbake til båten og sjekke det påny. Franskmennene er jo ganske opptatt av CE systemet? Båten ble bygget i april 2006 (byggenr 111).

(Trekker jo en del strøm via inverteren, men tar jo ikke så lang tid å varme et par rundstykker)
Skal du varme rundstykker via 12V/inverter må du ha en rimelig stor batteribank og tilsvarende stort ladeutstyr.

Det tar 15 minutt å varme ovnen og 10 minutt til for rundstykkene. 1200W på 12V er 100A. Da forbruker du ca 42Ah (+ en del tap i inverter/ledninger) for en ladning med rundstykker. Kanskje ikke det store problemet for en dags/helgetur men skal du satse på hybelkomfyr så er nok aggregat tingen og har du ikke aggregat allerede så ville jeg nok heller satset på gass...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Jeg har sett litt mer på gasslangene i båten i dag. I rommet for oppbevaring av gassflaske er slangen for overgang fra flaske til kobberrør merket 2005, så denne slangen skulle vel holde til 2010. Slangene for overgang fra kobberrør til komfyr og gassplater hadde ikke preget inn noe årstall som jeg kunne se. Her er bilde av slangene. Eneste merking er merket med informasjon om slangebytte 2010.

gasslange2.jpg

El-kjøp eller Expert tror jeg det var, som hadde en sånn liten hybelkomfyr på tilbud nå med gill, varmluft og mikrobølger. En tusenlapp eller så tror jeg den kostet.

mvh tuffff

Det var Coop OBS, ovnen heter Hugin og koster 899.-

untitled.jpg

Hugin Flint

Kombiovn i rustfri stål med varmluft, grill og mikrofunktion.

Kapacitet 21 liter. 14 kg.

5 effekt trin, incl optøningsfunktion

Signal ved endt tilberedning, børnesikring samt ur

60 min. timer. Glas drejetallerken Ø 31,5 cm.

Temperature fra 140 til 200 grader

Farve: Stål

H:33 x D:54 x B:43 cm

Effekt: Mikro 800 watt, Grill 1200 watt,

Varmluft 1200 watt

Jeg har kjøpt denne, og den ser faktisk veldig bra ut selv om jeg aldri har hørt om merket før. Den bruker 8 min. på å forvarme ovnen til 200 grader med varmluft. Så får vi se hva batteribanken klarer, hehe.

:lol:

Jeg kjøpte og byttet propanslanger . det stod 1996 på den gamle, så det er ikke alle som passer på intervaller.

Det er nyttig når man bytter båt å gå gjennom det meste av utstyr, verre når man er på tur til sommeren.

Den nye slangen stod det forøvrig Q2 2007 på, hva kan man forlange av leverandør ? innen et år ?

Er det noen som har tanker om 8mm eller 10mm, spiller det noen rolle. Bruker dere enkel eller dobbel klemme på ?

Redigert av Otto R (see edit history)
  • 2 uker senere...
Et tips til dere som har pizzastein:

I uthavn fyrer man opp et bål og rigger det til slik at pizzasteil varmes kraftig opp av dette. Lag opp dipper av forskjellige varianter (bbq, hvitløk, løk, sopp, chili etc. etc.. fås også kjøpt på glass). Bruk kjøtt i tynne skiver og stek rett på pizzastein underveis i måltidet. Hver man er egen kokk og med det rette tilbehøret er dette utrolig godt og meget trivelig form for måltid!

Red: Glemte å si at steinen må pensles lett med olje før dere steker ting på denne + at annet enn kjøtt også er godt å steke her.

Inspirert av ovenstående fikk jeg tak i en pizzastein på loppemarked for 15 kr. :cool: Men på bruksanvisningen som fulgte med stod det en streng advarsel om at den aldri måtte brukes på åpen flamme.

Hvordan er din erfaring med det, vikers? Den sprekker ikke?

mvh tuffff

Ja, kanskje dette er ovnen og ha. Ser ut som den går akkurat inn i skapet den skal stå i.

Har du fått noe mere erfaring med den?

Har ovnen hjemme enda da jeg fikk litt problemer med inverteren. Men ovnen blir brukt masse. Ypperlig til å varme baguetter, rundstykker etc. Bruker grillelementet om jeg skal "riste" noen skiver.

Det som jeg liker best er at det er to ovner i en, både komfyr og microovn. Kvaliteten ser meget bra ut, så får tiden vise om det stemmer.

:smiley:

Men på bruksanvisningen som fulgte med stod det en streng advarsel om at den aldri måtte brukes på åpen flamme.

Hvordan er din erfaring med det, vikers? Den sprekker ikke?

mvh tuffff

Den blir vel ikke utsatt direkte for gassflammen i stekeovnen?

Det ville vel blitt for tøft også for frokost-ciabattaene.... :smiley:

Redigert: Ser nå at jeg burde lest vikers innlegg før jeg kommenterte dette ... :blush:

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Jeg bruker pizzasteinen slik at jeg legger den på rist over glørne (etter å ha laget opp godt med glør). Har ikke sprukket foreløpig. Har et slikt kjekt trebeint sak med rist hengende under hvor jeg plasserer steinen. Knakande kjekke saker...

KAN JO OGSÅ GI BORT HEMMELIGHETEN MED AT VI HER SPISER MED PINNER...DA DET ER RIMELIG VARMT Å HENTE KJØTT, LØK, PAPRIKA ETC. ETC...FRA STEINEN. mEN MED PINNER GÅR ALT SÅ MEGET BEDRE.. :smiley:

Uffda....Caps lock er no`dritt!

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Jeg har gått til innkjøp av omnia fritidsovn. Den ser ut som en gryte med hull i bunnen som settes direkte oppå gassblusset, og skal gi både over og undervarme. Den er foreløpig bare testet ut på komfyren hjemme, men sålangt er jeg fornøyd. Det blir bra brød i den, og passer og godt for gratenger og lignede. (pizza ser derimot vanskelig å få til pga den runde formen)

Med denne håper jeg at vi slipper ombygging av byssa for å få steikeovn. (vi drømmer om langtur, og da er brød greit å ha)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...