Jump to content

Vi som venter på "ny" båt...

Framtia

Ny båt i år?  

189 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

4 båten på 4 året skriver svenning... fatter ikke at folk har råd ,og ser behovet for bytte av båt så ofte.. det må da koste noen 100 kilo hver gang man bytter båt?

Vel, de 100 kiloene har vel mere lagt seg rundt skipperens mage ...., slik at han trenger større båt :nonod:

Historien er enkel;

Vi har aldri før hatt båt, kjøpte vår første båt (Askeladden 605) for 4 år siden. Hadde denne i to år - gnisten ble tent. Kjøpte så Nidelv 690 og fant ut at vi trivdes enda mere på vannet, de første overnattingsturene gav mersmak. Med ønske om enda større aksjonsradius kjøpte vi Nidelv 300. For å få enda bedre overnattingskomfort (vi er to på 53 år), bestilte vi ifjor høst en ny Windy 33 Scirocco. Vi har vel til nå byttet nesten tilsvarende kjøpsprisen, slik at dette har ikke kostet oss så enormt i kapitalslitasje.

Kan forøvrig nevne at min kone har Parkinson sykdom. Trenger kanskje litt mere komfort. Hun elsker sjølivet, er kanskje ikke så god på "hopp kjerring" aktiviteten, men er ellers den perfekte copilot! Sykdommen gir henne endel plager, men disse er nesten borte når vi er på vannet!

Men, jeg tror nok vi kommer til å roe oss litt nå. (Det sa vi forøvrig da vi kjøpte Nidelv 300en også ...)

Noen som vet hvilke brikker som brukes i Simradplottere, en relativt svær skjerm med sunview fra 2002-2003 som visstnok kostet opp mot 50 lapper den gang?

Jeg har en Simrad CE-33 fra 2003 og bruker C-map NT+, kan iflg Simrad ikke bruke Max- brikken på min.

Forøvrig en "snadder" båt du får deg, med en etter ryktene enorm motor, lykke til........!

Red: jeg er alltid "båtsyk" i følge kona.....alltid på utkikk, men jeg har ikke noe konkret på gang. Jeg er godt fornøyd med "folkebåten" jeg har for øyeblikket.

Redigert av Oteren (see edit history)
4 båten på 4 året skriver svenning... fatter ikke at folk har råd ,og ser behovet for bytte av båt så ofte.. det må da koste noen 100 kilo hver gang man bytter båt?

4 båter på 3 sesonger på oss, men det blir ikke nødvendigvis dyrere å prøve seg fram så lenge man kjøper brukt. Både kona og jeg har hatt ungdomstiden på sørlandet, men barna var rotekte landkrabber da vi kjøpte den første båten med oslofjorden som utgangspunkt. Da valgte vi å prøve oss fram for å teste om vi burde satse på båt til dagsturer, helgeturer eller ukesturer. Jeg har dessuten solgt for ca. samme pris som jeg selv har betalt, så ekstrakostnadene har stort sett dreid seg om diverse utstyr (noe kan jo også bringes med til neste båt). Hva angår forbruk av kalorier kan det jo like godt gi som å tappe energi å kjøpe "ny" båt - så lenge man synes det er gøy å være utkikk etter den midlertidig riktige båten. Hadde det vært dokumentavgift eller liknende på båt som på hus hadde jeg kanskje gått for skjærgårdsjeep eller en 36-40 foter med en gang. Til sommeren får vi imidlertid testet om 33-34 fot holder for lengre turer for to voksne med barn på 5 og 7 år.

ser at alt har vanligvis en forklaring.. trodde du hadde kjøpt ny båt for fjerde gang på fire år , og inni mitt hode ble det ny stor windy ,for fjerde gang :-( . altså modellbytter når ny modell lå på trappen. :blush: slik noen gjør med biler og mobiltelefoner vettu..

ønsker deg lykke til med den nye windyen :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Nei, 3 lugarer og ett bad (samme som sist).

Har hatt en tilsvarende i to år og valgt nå ny med noe mer utstyr. Prisen ble ikke "så gal". Ligger som utstillingsbåt hos Blue Peter.

Hva er grunnen til at du kjøper lik båt når din er er kun 2 år. Utstyr kan ettermonteres.

Forøvrig enn flott båt som fortjente ny imp.

Vi sees!

Her er jakten i full gang.

Men hos meg så står senkekjøl høyt på lista, men det gjør også dekkshus-salong. + regatta potensiale, og selvfølgelig så billig som muligt.

Kona/skipperen har jo sine ønsker.

så hva heter den båten jeg leter etter :rolleyes:

Den heter nok Moody tenker jeg: Moody 45 DS

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Jeg henter min nye Princess V42 på Princess fabrikken i Plymouth den 18. Mars og jeg kan nesten ikke vente. Jeg skal kjøre båten hjem selv og ikke i sånn Princess konvoi som man liksom må følge en timeplan og ikke har tid til å stoppe på flotte steder. Viksunden hentes av ny eier i slutten av februar så det vil si at jeg blir båtløs en god stund, skal bli spennende å se hvordan jeg takkler det psykisk(jeg har jo Sjøen for alle og trøste meg med da)

Jeg sa da jeg for mange år siden kjøpte en Riviera 925 at nå er det slutt, større båt skal vi ikke ha. Slik gikk det altså ikke men NÅ er det stopp, det er både jeg og fruen enige i. 42 fot holder i massevis så dette er nok den båten vi skal ha i mange år framover...(selv om den nye Windy 44 Chinook er sabla fin :wink: )

Ok, henger meg på denne da ventetiden blir lang. Som for en unge i adventstiden :wink:

Mulig dette er for småpenger og jolle å regne, men for meg er det stort.......

Har gått svanger med en drøm om en dag å konvertere til seilbåt.

Har drevet med båt siden småguttedagene men det har ikke vært noe kultur for båt med "storvimpel" og liten motor i vår familie.

Så har drevet å tenkt og grublet på fordeler og ulemper og det var mye usikkerhet underveis.

Men når avgjørelsen var tatt, ble det en merkelig følelse når jeg annkomm båten etter 8 timer på toget.

Fikk en dejavu følelse så fort jeg entret båten og prøvde den. Det var som å komme "hjem" eller at dette skulle jeg gjort for flere år siden.

Usikkerheten rundt mangel på fart og bo i "kjelleren" forsvant som dugg for solen.

Gleder meg som en unge til å motta båten om 1 til 2 uker.

Og båten er en Maxi Fenix 83 modell. :yesnod:

:flag:

Redigert av Hot Johnsen (see edit history)

Og plutselig var jeg "Skipper Skuteløs" :sad: - Solgte Fjord`en i kveld.

Godt da at jeg reiser til varmere strøk i morgen tidlig :cheers: - med retur neste helg - direkte på båtmessen "Dra til sjøs" i Bergen, for deretter å hente "nye-båten" - en Broom 10/70. :flag:

Og den trenger mye stell og puss og klapp, så tiden frem til hovedsesongen blir kortet ned (alt for kort kanskje ? )

Litt rart likevel : Etter å ha nedlagt enormt mange timer med og i en båt får man selvsagt et spesiellt forhold og følelser til den. Likevel må si at jeg er litt overrasket over en litt vemodig følelse over å ha solgt... selvsagt samtidig blandet med en sitrende spenning og "barnslig følelse" etter å få hentet "nye-båten", og etterhvert finne ut hva man EGENTLIG har kjøpt. :smiley: Time will show som det heter....

BONITA I

Jeg tror det er andre faktorer en det. Brukte båter er for høyt priset i forhold til nye. Når det er så lite som skiller og du har 5 års reklamasjonsrett tror jeg mange finner det besnærende å kjøpe nytt. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle.

Jeg mener jo at reellt sett er mange nye båter dårligere enn gamle. Spec på nye First 45 er f.eks vekt 10,9 tonn, seilareal 115kvm, kabiner: 3, motor: 54hk. Sammelign med Sun Fast 43 som veier 9,2 tonn, har 117kvm seil, 4, 3 eller 2 kabiner (alle båtene kan bygges om ved å flytte skott), 54 hk motor (samme som first). Da føler jo jeg at vi gjør et kupp på sf 43'en som vil være raskere for seil og like rask med motor med en mer fleksibel innredning. Om 15 er begge båtene uansett ganske gamle. Jeg skjønner det med garanti, men ser få grunner til å bekymre meg for en godt vedlikeholdt bruktbåt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Her er jakten i full gang.

men denne gangen skal vi/jeg, skipperen være enige om hva vi vil ha før det blir handel, og mange båter skal ses på. prøveseiles. og vurderes opp og ned.

planlagt handel kan skje i år, men leveranse til våren 2009 er planen.

Men hos meg så står senkekjøl høyt på lista, men det gjør også dekkshus-salong. + regatta potensiale, og selvfølgelig så billig som muligt.

Kona/skipperen har jo sine ønsker.

så hva heter den båten jeg leter etter :rolleyes:

Kanskje det er en sånn du skal ha: http://www.fountainepajot.com.au/mahe36-catamaran.htm

Du trenger jo ikke senkekjølen når den ikke stikker mer enn en meter.

Jeg så den på en messe i høst og den var absolutt aktuell. Den står definitivt på lista hvis det skjærer seg med den sf 43'en.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Vi har nå vært uten båt et år og var fram til oktober i fjor opptatt med ombygging av huset. Når det var unnagjort har abstinensen etter båt tiltatt sterkt. Vi har hatt våre daglige turer innom Finn.no for se om vi fant noe vi hadde lyst på i rett prisklasse. Vi har endt opp med en Norline 36/40 fra 1990. Mye båt til en fornuftig pris. Vi signerte kontrakt for en uke siden og skal overta båten i slutten av februar. Jeg tror at denne tiden på året er gunstig for å få forhandlet prisavslag. Vi fikk i hvert fall en god reduksjon på en allerede nedsatt pris.

Vår forrige båt var en 37 fot tidligere skyssbåt i mahogny, det var mye følelser forbundet med den. :rolleyes: Men denne gang fikk fornuften råde m.h.t. hva tiden skal brukes til, og det ble plast denne gang. :yesnod:

Venter på min scand 360SE 2002 mod 2xkad43, bytten inn min gamle baltic hos scand i høst. Kan egentlig hente den når jeg vil bare de får 2 ukers varsel. Satser på å hente den i slutten av april. De skal lakke litt innvenndig samt fikse en liten skade i baugen, samt full service på drev og motorer+ den vanlige vårpussen.

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

heldiggris Lingefan, gratulerer med ny båt da!

Takker!

Har lenge slitt med gammel og litt dårlig båtpark etter at en Fjordling 17 med 115hk Evinrude vi hadde der gikk på skjær og fikk ødelagt motoren fullstendig (onkel kjørte, han var litt uforsiktig).

Så nå tok vi litt ordentlig grep i år og ryddet opp litt i båtparken. Nå mangler det egentlig kun at GH 11 de luxe byttes inn i en selvlensende sak, gjerne GH 11 LS, eller noe lignende. Motoren (Mercury 30hk) er helt super på GH 11.

Lingefan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...