Akult Startet 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2008 Det kunne vært artig, og kanskje litt lærerikt å høre hvor dere henter værmelding fra når dere er på tur. Dette kan for enkelte sikkert variere noe alt etter hvor man befinner seg, og ikke minst etter hvilket utstyr man har tilgjengelig for å få en troverdig værmelding. Noen som har erfaringer å dele? Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 (redigert) YR.no, eller vindkast.no, om jeg ønsker været akkurat nå. vindkast.no, er jo da bare for folk rundt Stavanger. Redigert 8.Februar.2008 av Terje (see edit history) Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Seiljåtten Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 For oss som er så heldige å ligge i nærheten av danmark, er det vesentlig enklere å planlegge seilturen. Utrolig hvor godt dette værvarselet stemmer. DMI skagerak Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Sistesida i VG Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
baatsman Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 SMHI og DMI bruker vi, met/yr er lite å stole på synes vi. Har fått en del overraskelser. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gudrun Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Ja enig med baatsmann, yr har ikke nok detaljerte meldinger for der jeg bor. De holder på å utvikle tjenesten, så vi kan jo håpe....... Sitér dette innlegget Link to post
tjaldur Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Til daglig fra TV NRK eller TV2, men nåe jeg seiler i Skagerrak så henter jeg den her: http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvan...r/skagerrak.htm Der kan man få en animert 24 timers prognose for vind, strøm, bølger osv. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Høvdingen Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Kikker på måsen! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Benytter værtjenesten på VHF som ble mye bedre i fjor og som kommer med ytterligere forbedringer i år. Har også ringt til MET og fått personlig værmelding ved kryssing av lengre havstrekk, men vet ikke om denne muligheten finnes lenger Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Værtjeneste på VHF er jo grei nå når jeg snart har fått installert nettopp det og fullført kurset hos Poseidon, MEN...........hva med alt det andre som nevnes......no ditt og .com datt?? Det er ikke mange plassene jeg ferdes der det er tilgang til trådløst nettverk. Hva gjør dere når dere er på tur? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
tjaldur Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Bruker ICE som ISP. Virker i hele Skandinavia i samme avstand fra land som det gamle NMT mobiltelefonnettverket. Abonnementet innebærer en router som kan tilkoble 4 PC'er, sånn at man bruke den like bra i heimen (dersom man har dekning) på stedet hvor man bor. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Coast Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 For oss som er så heldige å ligge i nærheten av danmark, er det vesentlig enklere å planlegge seilturen. Utrolig hvor godt dette værvarselet stemmer. DMI skagerak DMI gir oftest sikrere værmelding enn yr. og met. selv inne i fjordene våre. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Akult Svart 8.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Benytter værtjenesten på VHF som ble mye bedre i fjor og som kommer med ytterligere forbedringer i år. Og du har en liste over de aktuelle kanaler og tidspunkt dette sendes på etter hvor du befinner deg? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Tidspuktene er jo faste, man har selvfølgelig en kanalplan og dessuten varsles det på K16 i forveien. Samme opplegg i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 (redigert) DMI eller SMHI hvis jeg har tilgang på internett. + at jeg hører på værtjenesten til Stockholmsradio og Tjøme på VHF. Og ja "Akult" tisdpunktet for sending og kanalplan finnes om bord. Redigert 8.Februar.2008 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Akult Svart 8.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Ja jeg tenkte mer på "det store utland" mht. tidspunkt og opplegg forøvrig. Om det var likt som her. Sverige har altså det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Den værmeldingen som leses opp på VHF over Stockholm radio er ordrett likt det som ligger på SMHI sine nettsider. Her et eksempel: 3. Måseskär-Nordkoster Fredag förmiddag Sydväst, 4-8 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 15% Fredag eftermiddag Mellan sydväst och syd, 6-10 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 30% Fredag kväll Mellan syd och sydväst, 7-11 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 40% Natten till Lördag Sydväst, 7-11 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 40% Flerdygnsprognos Lördag Sydväst, 5-9 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 11 m/s Söndag Mellan väst och nordväst, 4-8 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 8 m/s Måndag Mellan ost och sydost, 1-5 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 5 m/s Tisdag Sydväst, 5-9 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 10 m/s Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sailorboy Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Stol ikke på norsk værmelding dersom du skal ut i værutsatte områder ! Vind melding er tydelivis ikke en prioritert oppgave der... Her er noen gode : ocean.dmi.dk Danskenes værmelding opp til og med Utsira theyr.net Betalings tjeneste, sannsynligvis den beste. windguru.cz Vind og bølgemeldinger for enkelte surfe strender langs kysten. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Bruker både yr.no og met.no men er ikke veldig imponert. Blir heller til at jeg tolker litt selv i UGRIB. Har ikke de helt store kunnskapene for å tolke disse kartene men det gir likevel et godt brukbart inntrykk av værsituasjonen. Har mange ganger sett uoverensstemmelser mellom met/yr og UGRIB og det har så langt ALLTID vært i favør av UGRIB Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
roesok Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Sistesida i VG Værmeldinger i papiraviser begynner å bli gammelt nytt. Når disse meldingene leses så har det kommet oppdaterte og mer korrekte meldinger på f.eks. www.yr.no eller http://pub.tv2.no/TV2/ver/, eller lokale nettaviser. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Værtjeneste på VHF er jo grei nå når jeg snart har fått installert nettopp det og fullført kurset hos Poseidon, MEN...........hva med alt det andre som nevnes......no ditt og .com datt??Det er ikke mange plassene jeg ferdes der det er tilgang til trådløst nettverk. Hva gjør dere når dere er på tur? Kjøp en kabel til mobiltlf og koble den til PC. (Originalkabelen til Nokia skostet 438.- eller så på telehuset, men jeg fant en på nettet til kr 39.- ...) Du får GPRS kvalitet - 100 kBit eller så - plenty til å laste ned en værmelding eller tre. Alle mobiler har dette tror jeg. Min er hauggammal (4 år?) og jeg tror jammen jeg hadde muligheten til dette på forrige mobil også. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Mulligan Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Nå har jeg sånn GRIB greie på kartmaskina. Og Navtex (hvis den overhodet kan brukes til noe slikt). Men det blir for mye styr. Så værmeldinga kommer gjerne med GP eller NordJyske ved morgenkaffen. Eventuellt DMI.dk på mobilen. Sitér dette innlegget Link to post
Anders Panders Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Jeg hadde en greie med Storm Weather Center hvor jeg la merke til at værvarslet i dagbladet for Jomfruland sa bris, mens værobservasjonene på samme tid sa nærmere kuling. Svaret jeg fikk var litt interessant; "Problemet er at i datamodellene er vinden ofte underestimert på grunn av forhøyet friksjon i modellen.". Så tydelig at Storm ønsker å varsle mest mulig godvær da :D Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Henter det meste på nettet, enten via yr.no, dmi, ugrib, eller smhi.. ocean.dmi.dk er bra for Skagreakk og Kattegat, men de oppdateres ikke ofte de er gjerne noe gammel etter mitt syn, kan være 10-25 timer gamle. Sammnligner alle disse og gjør en ukvalifisert vurdering etter beste evne.. er avvikene mellom de forskjellige store så blir usikkerheten likeså i mine vurderinger... Bruker stort sett ICE og pc'en, eller et trådløst nett der jeg finner det. Er jeg våken kl. 05.45 så blir det NRK P1 i tillegg og det som måtte komme over vhf'en Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jawik Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 En bør vurdere muligheten for å kunne gjøre opptak av værmelding. Da slipper en å skulle passe tiden for neste sending. Er en på farten og opptatt går en ikke glipp av meldingen. Et repetert opptak er bedre og mer solid som referanse til meldingen ,enn at en skal få gjengitt meldingen av mannskap. Skipper er tross alt ansvarlig for viktige avgjørelser og vurderinger. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.