Jump to content

Hvor henter dere værmeldingen fra?

Akult

Recommended Posts

Den værmeldingen som leses opp på VHF over Stockholm radio er ordrett likt det som ligger på SMHI sine nettsider. Her et eksempel:

3. Måseskär-Nordkoster

Fredag förmiddag

Sydväst, 4-8 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 15%

Fredag eftermiddag

Mellan sydväst och syd, 6-10 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 30%

Fredag kväll

Mellan syd och sydväst, 7-11 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 40%

Natten till Lördag

Sydväst, 7-11 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 40%

Flerdygnsprognos

Lördag

Sydväst, 5-9 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 11 m/s

Söndag

Mellan väst och nordväst, 4-8 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 8 m/s

Måndag

Mellan ost och sydost, 1-5 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 5 m/s

Tisdag

Sydväst, 5-9 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 10 m/s

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bruker både yr.no og met.no men er ikke veldig imponert. Blir heller til at jeg tolker litt selv i UGRIB. Har ikke de helt store kunnskapene for å tolke disse kartene men det gir likevel et godt brukbart inntrykk av værsituasjonen. Har mange ganger sett uoverensstemmelser mellom met/yr og UGRIB og det har så langt ALLTID vært i favør av UGRIB :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Værtjeneste på VHF er jo grei nå når jeg snart har fått installert nettopp det og fullført kurset hos Poseidon, MEN...........hva med alt det andre som nevnes......no ditt og .com datt??

Det er ikke mange plassene jeg ferdes der det er tilgang til trådløst nettverk. Hva gjør dere når dere er på tur?

Kjøp en kabel til mobiltlf og koble den til PC.

(Originalkabelen til Nokia skostet 438.- eller så på telehuset, men jeg fant en på nettet til kr 39.- ...)

Du får GPRS kvalitet - 100 kBit eller så - plenty til å laste ned en værmelding eller tre.

Alle mobiler har dette tror jeg. Min er hauggammal (4 år?) og jeg tror jammen jeg hadde muligheten til dette på forrige mobil også.

S/Y Surprise

Jeg hadde en greie med Storm Weather Center hvor jeg la merke til at værvarslet i dagbladet for Jomfruland sa bris, mens værobservasjonene på samme tid sa nærmere kuling. Svaret jeg fikk var litt interessant; "Problemet er at i datamodellene er vinden ofte underestimert på grunn av forhøyet friksjon i modellen.".

Så tydelig at Storm ønsker å varsle mest mulig godvær da :D

storm.jpg

Henter det meste på nettet, enten via yr.no, dmi, ugrib, eller smhi.. ocean.dmi.dk er bra for Skagreakk og Kattegat, men de oppdateres ikke ofte de er gjerne noe gammel etter mitt syn, kan være 10-25 timer gamle. Sammnligner alle disse og gjør en ukvalifisert vurdering etter beste evne.. er avvikene mellom de forskjellige store så blir usikkerheten likeså i mine vurderinger... Bruker stort sett ICE og pc'en, eller et trådløst nett der jeg finner det. Er jeg våken kl. 05.45 så blir det NRK P1 i tillegg og det som måtte komme over vhf'en

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

En bør vurdere muligheten for å kunne gjøre opptak av værmelding. Da slipper en å skulle passe tiden for neste sending. Er en på farten og opptatt går en ikke glipp av meldingen. Et repetert opptak er bedre og mer solid som referanse til meldingen ,enn at en skal få gjengitt meldingen av mannskap. Skipper er tross alt ansvarlig for viktige avgjørelser og vurderinger.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...