Fjellbonden Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Ved tilgjengelig internett, bruker jeg mye DMI, Statkraft og Felleskjøpets metogram (som er meget pålitelig og detaljert). Ellers radio P1 og VHF. Svenskene og danskene er flinkere enn oss til å slå opp værprognoser i gjestehavnene. Disse bruker jeg en del. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Siden jeg bor på Randaberg, er jeg veldig opptatt av værmeldingene og sjekker flere ganger om dagen. Min erfaring er at følgendende sider gir beste vindvarslene i priotitert rekkefølge: DMI Center for Ocean and Ice. Studerer da vindvarslene for Færøyene /Skottland. For langtidsvarsler er følgende side mest å lite på Wetterzentrale. Går inn på Top Karten og 10 m wind. For timesvarslene og værradar bruker jeg yr.no. Synes NRK og Meteorologisk Institutt har laget til en fin side her. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Hansi Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Når jeg er i båten sjekkes værvarsel på vhf og radio. I år er / blir værtjenesten på vhf forbedret i forhold til tidligere år. Sitér dette innlegget Link to post
pram Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Som flertallet her bruker også jeg yr.no samt radio Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Her er noen gode : theyr.net Betalings tjeneste, sannsynligvis den beste. Så sant ,bruker også Theyr.net ofte, samt http://ocean.dmi.dk/anim/index.php ..... Er også innom Yr.no , men føler at vind varselene der ofte ikke er riktige. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Noen som vet om Danmark har tilsvarende værmelidng på VHF som man har i Norge og Sverige? Sitér dette innlegget Link to post
greiegry Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Klar vinner er UGRIB! (www.grib.us). Flere nettsider med go'vær: www.windfinder. com www.inm.es (Spania) www.weatheronline.co.uk/ www.sailingweatheronline.com www.passageweather.com mvh gry Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Jeg henter værmeldinger litt avhengig av hvor jeg seiler. Jeg er mest opptatt av bølger og vind. Derfor er NAVTEX uunnværlig for meg. Dernest er dette det beste jeg har funnet hittil: DMI Ocean Forecast. Se http://ocean.dmi.dk/anim/index.html Velg 1) Parameter = Wind, 2) Geographical domain = Denmark, 3) Animation = play (evt andre alternativ) Jeg brukte denne hele siste sommer og ble mer enn overrasket over hvor nøyaktig denne modellen er. Jeg kunne nesten på timen bestemme når jeg skulle forlate ett område for å gå til et annet med liten vind. Det fungerte fantastisk fra Gøteborg til Anholt, videre til Samsø og videre til Maasholm og Kiel. Likeledes fra Kiel til Dyvig. Er det noen som har dårlig erfaring med DMI Ocean Forecast? Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 For turer utenfor den hjemlige andedammen, har en jo også gode gamle BBC Radio 4 med Shipping Forecast. De sender på 198kHz hver dag klokken 00:48, 05:20, 12:01 og 17:54. De dekker hele Nordsjøen, Irskesjøen, Kanalen og Biskaya. Nøktern, nøyaktig og helt gratis. Du trenger ikke nettoppkobling, det holder med en god AM radio. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Hilmar 2 Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Yr.no og fra VHFen siden jeg er mye om bord. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Roger jo Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Noen som vet om Danmark har tilsvarende værmelidng på VHF som man har i Norge og Sverige? Ja, men en må kalle opp og spørre. http://www.maritimradio.no/kystradio/pdf/vhfnaboland.pdf Været på VHF Kystradiostasjonene sender nå ut lokale værvarsler over maritime VHF-arbeidskanaler hver dag klokken 0900, 1200, 1500 og 1800 norsk tid. De kan du høre opptill 70 n.mil fra land. Meteorologisk Institutt (met.no) vil fra 1. mai 2007 utarbeide mer detaljerte fylkesvise varsler som inneholder vær, vind, bølger og observasjoner, samt kuling- og stormvarsler for strekningen Svenskegrensen til Åna-Sira, herunder indre Oslofjord. Utsendingen vil skje over Tjøme radios VHF arbeidskanaler. Været på Radio Står du tidlig opp kan du få med deg «Værmelding med varsler for fiskebankene». Den gir detaljerte opplysninger om været på havet. Suverént om du skal krysse store havstrekninger, men krever at du står opp kl 05.45. Ellers er de store værmeldingene på radioen kl. 0800, 0930 under ni-timen (reiseradioen), kl 22.00 og 00.00 på NRK P1. NRK har også en egen tjeneste får båtfolk. Den sender været non-stop. Svakheten er at mulighetene for å ta inn sendingene er begrenset. Båtvarslene for Ytre Oslofjord formidles på følgende frekvenser: 103,2 MHz over sender på Kjerringfjell ved Larvik og 98,1 MHz over sender ved Fredrikstad. Det beste er å ha en DAB-radio. Da får du dem krystallklart fra hele landet. Båtvarslene for Ytre Oslofjord sendes også på «Radio Oslofjord» og NRK/DAB-radio. ellers har denne hvert bra Polsk vinn strøm bølger vanntemp m.m. http://new.meteo.pl/index_eng.php www.yr.no Den nyeste og mest avanserte tjenesten fra NRK og Met heter yr.no. Her finner du 10 dagers varsel, vind, strøm og nedbør. Les omtale av tjenesten her. http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=PLEASURE Seilere mener at danskene er best til å varsle vind. Under siste Færderseilas sa både svensk og norsk væremeldingen at hele lørdagen skulle være vindstille, mens danske værvarselet sa at det skulle komme vind fra syd, og fikk rett. http://met.no/ Meteorologisk institutt har en bra løsning for oss som ønsker vind og strøm. De har delt opp norskekysten i seks deler. Her kan du også få strømkart med enda bedre presisjon. Disse ligger godt gjemt. Du finner dem under «Vindobservasjoner og varsel» under «Hav og Kyst»-menyen. http://batvadret.foreca.se/area8a.html For å se vindene 48 timer frem i tid er svenskene best. Foreca Båtväderet har en animasjon av vinden kommende to døgn med 4 timers mellomrom. Meldingen for Nord-Koster viser også Ytre Oslofjord. Tjenesten er rask og enkel. Ellers er denne bra i nuet. sola skinner svakt i dag. litt disig. null vind. bølger ja det gikk en forbi. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Astor Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 I båten bruker jeg hovedsaklig DAB-tjenetsen "Været for båtfolk". Den er alltid tilgjenglig. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Når det gjelder områdene Kattegat og Skagerak har jeg om sommrene de siste omlag 10 årene sammenlignet værmeldingstjenesten fra Danmark, Sverige og Norge. Uten at jeg har noe statistisk belegg for påstanden, stoler jeg i disse områdene mest på værtjenesten fra DMI. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Jeg har DAB radio ved kjøkkenvinduet. Ut mot fjorden Min helt egen til og med Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Enzo Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Er det noen som vet om det er DAB værradio i Sverige ? Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 sjekker været på nettet med mobilen..fks yr.no Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 (redigert) Det kunne vært artig, og kanskje litt lærerikt å høre hvor dere henter værmelding fra når dere er på tur. Jeg er ikke sikker på hvor lærerikt det er, men for planlegging bruker jeg værkart fra UK met office (Bracknell). Dette er egentlig fax-format, og ganske gode hvis du kan lese dem. I tillegg til disse henter jeg ned 5 dager med simulering på GRIB-format fra grib.us. Med PC i båten oppdaterer jeg gjerne disse med ujevne mellomrom (når jeg kan). For planlegging over et par dager bruker jeg i tillegg værmeldingene fra både Storm og Meteorologsk, og seiler jeg i Skagerak bruker jeg den danske værmeldingen som gjerne er litt bedre enn de norske. Når jeg er ute på turen er det litt om hverandre ettersom hva jeg får tak i. Langs svenskekysten er VHF-meldingene gode, men de er under middels i Norge. Viktigste kilden til værinfo underveis er å følge med på barometeret, se på skyene og følge med på vinden. Redigert 10.Juli.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Siden jeg stadig bruker www.met.no som startside i internettleseren min, fikk jeg lyst til å legge inn denne linken derfra http://met.no/?module=Articles;action=Arti...blicShow;ID=978 som går til en kortfattet, men opplysende artikkel om de "regnestykkene" (værmodellene) som brukes av de meteorologiske instituttene i Europa idag. Hilsen Hekksjø Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
roaldbj Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Viser til spørsmål om været i Sverige. Dette er nok den beste internettsiden: http://www.smhi.se/batvadret/ . Sveriges Radio P4 sender lokale værmeldinger. Jeg tror denne bare tas inn på FM båndet - har ikke selv fått noe inn på DAB radioen vår - men det kan hende jeg ikke er godt nok oppdatert. Ellers er grib-filer tingen. Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Det er vel et poeng at alle europas met'er bruker de samme værmodellene til "grovutregning". Men at modellene har sine sterke og svake sider, forstår jeg det rett. Vurderingen av disse sterke og svake sidene gjør nok de forskjellige værinstituttene litt ulikt, alt etter faglig tyngde og erfaringstyngde i den metorologstaben de har. For oss som er brukere er det lurt å vite forskjellen på hvor de legger ut ikke-vurderte modellutregninger (f.eks. alle detaljerte stedsvarsler på yr) og hvor det er meteorologvurderte varsler (f.eks. det de kaller tekstvarsel). Hvis det jeg synser og tror i teksten ovenfor, stemmer sånn noenlunde, er det svært smart av oss her på forumet å ha en tråd som denne gående, der vi utveksler brukererfaringer. Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
Ingar Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Regnradaren er suveren hvis man ønsker å finne ut om det kommer regn de nærmeste timene. Bruker også vindanimasjonen. For senere referanse så ligger disse, samt endel andre værlinker, under "Eksterne linker, Været" Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Jeg har mange, mange ganger sammenlignet http://retro.met.no/kyst_og_hav/vind-sornorge_anim.html med http://ocean.dmi.dk/anim/index.php . Det er ingen tvil: Dersom man befinner seg i Kattegat overgår Ocean.dmi den norske modellen - fullstendig. Det skal mye til før noen klarer på overbevise meg om det motsatte. Jeg har sett på begge modellene daglig i 3 uker nå. Hele tiden er Ocean.dmi mer presis og dessuten lettere å avlese visuelt med farger og pilretninger. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Siden det nå blåser litt i Kattegat om dagene og flere sikkert laster ned GRIB-filer minner jeg om lenken for gratis nedlasting av værdata. Det er ikke sikkert at alle leser Svenskekyst-tråden: http://www.grib.us/ Legger i tillegg ut en nyttig lenke for å minne om hvordan man tolker vindpilene: http://retro.met.no/met/met_lex/v_a/forkla..._pa_pilene.html Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Jeg har fulgt Roaldbj's råd og nå får jeg nesten for mye værdata nesten så man setter båten¨på land når man ser alle lavtrykkene som er på vei. Pilene på GRIB filene har ulike farger - hva betyr fargene? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 I tillegg til fargekodene - som jeg jobber med å finne ut av, har dere også denne informasjonen for hvert område: Det er studier av disse informasjonsforholdene som avgjør min seilas på store havstrekk. Jeg vil helst ikke at jentene ombord får for mange ubehagelige sjøopplevelser. Jeg vil helst ha dem med ombord neste år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.