Jump to content

Hvor henter dere værmeldingen fra?

Akult

Recommended Posts

Er ikkje så mykje i åpne farvann, som mange pinnebåter. :smiley::cheers: men når eg planlegger turer, er Yr det eg i hovedsak bruker. Er eg er i båten, danner vermelding på VHF basis for den daglige seilas. men bruker ofte alt eg har tilgang til. ( Data, Mobil, Værtegn)

I områder eg er kjent, kan eg i mange tilfeller, bedømme kva eg møter, med basis i værmeldinga. I andre områder har eg funnet mange gode tips i Den Norske Los til hjelp for å planlegge for lokale variasjoner. :crazy:

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Pilene på GRIB filene har ulike farger - hva betyr fargene?

Må få takke Roaldbj nok en gang for linken til grib-filene. Dette er forøvrig et system og en modell navigatører benytter f.eks under Volvo Ocean Race. Fargekodene på vind-pilene illustrerer styrken på vinden. Blått-Grønt-Rødt i stigende rekkefølge. Dere kan også se det på antallet haler på pilene.

Redigert: Uten å vite helt sikkert vil jeg tro fargekoden også kan angi om vinden er tiltagende eller avtagende.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Forskjellen er at VO båtene leter etter de røde pilene. Vi vil helst ikke ha piler i det hele tatt :smiley:

Ikke kona heller, ellers holdt jeg litt på håret i ferien. Meldt 1-5 SVpå SMHI, men det blåste virkelig 10-14 fra ØST. Kun 2 dager med feil :crazy: . Men ellers enig, bruker SMHI,

de melder stort sett bra. DMI er også veldig bra. Mindre fornøyd med YR. Bildene og teksten er forskjellig på YR, og det bør alle få med seg. Teksten er bra.

Vi sees!

Jeg antar at det er endel erfarne seilere som er innom forumet her fra tid til annet. Jeg lurer på hvilke svakheter som er registrert i forhold til værprognosene til grib.us for nord-atlanteren. Jeg sitter nå og ser på utviklingen av høytrykksområdet i den engelske kanal og planlegger en rolig seilas til Göteborg-området i begynnelsen av neste uke.

• 3 måneder senere...
  • 1 år senere...

Jeg bruker YR eller denne:

Det spiller ingen rolle hvilken av de to du velger, yr bruker også den der steinen :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...