sailor Startet 27.November.2002 Link til dette innlegget Startet 27.November.2002 Hei å hå. Kjøpte seilmagasinet i går. Det fulgte med en demoversjon av "det levende sjøkart". Satte meg til maskina, putta i cd`en og skulle kose meg skikkeleg - trudde eg. Bur på nordvestlandet, så det var fyrste gongen eg prøvde dette programmet. For å seie det rett ut - dette imponerte ikkje mykje. Verken brukarvennligheita eller karta som viste på skjermen var noko særleg. Det som derimot såg ut til å vere greitt var beskriving av uthavner og gjestehavner, men der har vi tildel gode bøker allereie. Lurer på om det er nokon som har erfaring med dette kartsystemet frå praktisk bruk? Bruker no eit "billeg" system som eg har arva frå ein sjømann, C-map. Dette er heller ikkje det mest brukarvenlege truleg, men eg er svært nøgd med dette. Det kan kanskje vere noko med det ein er vant til å bruke er det beste?? Likevel - er det planar om å forlenge "det levende sjøkart" slik det blir dekkande for større deler av kysten? Det er eit billeg alternativ om ikkje anna.. Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 27.November.2002 Link til dette innlegget Svart 27.November.2002 Jeg kjøpte Det Levende Sjøkartet i fjord. Helt ubrukelig som kartplotter. Jeg la det bort og kjøpte Winchart Pro Plus. Kjempegreier. Det kan virkelig anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.November.2002 Link til dette innlegget Svart 27.November.2002 Enig. Det Levende Sjøkart egner seg ikke som kartplotter, og det er kanskje heller ikke tanken bak produktet? Ser mer på det som et oppslagsverk / atlas. Jeg har det installert, men må innrømme at jeg nesten ikke har brukt det. Ble nokså skuffet over kvaliteten på kartene, da jeg hadde tenkt å bruke dem i oziexplorer som et alternativ til å scanne kart. Sitér dette innlegget Link to post
captain Svart 27.November.2002 Link til dette innlegget Svart 27.November.2002 Hei Jeg er enig med Lasse , Det levende sjøkart egner seg kun til atlas bruk. Har selv C-Map World for Windows V.3.0 Dette er et meget bra sjøkart for hele verden , dette er et kart jeg kan annbefale på det varmeste Fikk tak i det da jeg seilte til sjøs for noen år siden. M.v.h. Captain Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 28.November.2002 Link til dette innlegget Svart 28.November.2002 Har også kjøpt seilmagasinet igår pga CDen, ikke prøvd så mye enda, men kanskje dropper det etter å har lest dette her. Har ifjor begynnt å bruke OziExplorer og tror jeg satser videre på den. Er det ikke også en ulempe - kan jo diskuteres hvor stor - at du må skifte program idet du passerer over Sækken til Sverige? Et krav til et elektronisk kartsystem må jo være at det fungerer overalt (såfrem kartgrunnlaget er satt inn) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 28.November.2002 Link til dette innlegget Svart 28.November.2002 Jeg er også blant de som ble skuffet. Kjøpte Det Levende Sjøkartet på båtmessa i mars. Bortsett fra havnebeskrivelsene og losskissene fra Den Norske Los er programmet etter min mening ikke brukbart. Oppløsningen er alt for dårlig, og programmet er lite intuitivt i bruk. Trodde et øyeblikk jeg kunne legge ut seilte ruter i kartet, for å knytte bilder til dette. Virket spennende. Men det er heller ikke mulig. Du må først seile "på vannet" med en GPS tilkoplet før det er mulig. Jeg skulle først og fremst "leke meg" hjemme, planlegge ruter osv., for ombord i min åpne båt er jeg henvist til å ha en lyssterk og noenlunde vanntett kartplotter. Til planlegging hjemme og vinterbruk kjøpte jeg senere Maptech. Rimelig i anskaffelse, svært gode kart som også oppdateres noenlunde fortløpende når nye norske kart kommer (følger hovedkartene, du trenger ikke vente på båtsportkartene som kommer 1-2 år senere). Gratis oppdatering av programvaren på Internett. Jeg har "seilt" mye i disse kartene allerede. Anbefales! Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Guest Sparky Svart 8.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2004 hei hei. Har norske,svenske og danske utgavene av disse på cd-plater. Hvordan får en dette ned på pc uten at programmene leser fra cd-leseren på pc'n? Burde vel være slik at apparatene trekker minst mulig strøm? (Bruker winXP og/eller win98) mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 8.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2004 har et program som heter alcohol52%,,,det skal legge inn spill-dvd-og prog som virtuelle cd rom starsjoner..... men har ikke testet ennå da jeg kjører mac hjemme...bærbar pc strax...(tenkte det samme) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2004 Hej Jan! dom förste utgaverna av DLS kunde man installere direkt på hårddisken, dette stod i manualen hur man gjorde en hårddiskinstallasjon! Det var/er även möjligt att kopiere in sjökarten fra ett annet land intill den versjon som man anvender själv, litt 'joks' var det dokk att få det att fungere klanderfritt ! (dom senare versjonerna kräver att man har orginal CD liggande i maskin!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jonette Svart 8.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2004 Her er omtale av et program som speiler CD'er til harddisk: http://php.dinside.no/php/art.php?id=29789 /M Sitér dette innlegget /MS Link to post
JFE Svart 9.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2004 Hei . Prøv å kopiere hele cd'en over på en egen katalog på harddisken. I min versjon av DLS dukker det opp et vindu med spørsmål om cd-stasjon hvis cd-platen ikke står i. Her kan du da oppgi katalogen på hardisken som du har kopiert cd'en til. Du kan også gå inn i wondows registry og søke på "det levende sjøkartet" og endere på variabelsen som heter "CDRootDir" slik at den peker til katalogen på haddisken. Lykke til. Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sparky Svart 9.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2004 Hei, Det funket meget bra. Nu er det norske og svenske programmet igang. Tar det danske imorgen. For den norske versjonen behøvde jeg ikke angi sti til harddisken hvor innholdet av cd'en lå. Den svenske måtte jeg inn i registeret som du antydet. Takk for tips. mvh jan Hei . Prøv å kopiere hele cd'en over på en egen katalog på harddisken. I min versjon av DLS dukker det opp et vindu med spørsmål om cd-stasjon hvis cd-platen ikke står i. Her kan du da oppgi katalogen på hardisken som du har kopiert cd'en til. Du kan også gå inn i wondows registry og søke på "det levende sjøkartet" og endere på variabelsen som heter "CDRootDir" slik at den peker til katalogen på haddisken. Lykke til. Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Coronet Svart 9.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2004 Hvor mye plass tar det å legge hhv det norske og svenske levende sjøkart på hardisken? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2004 Hvor mye plass tar det å legge hhv det norske og svenske levende sjøkart på hardisken? det norske 395 Mb det svenske har jag ikke på denne datorn, den PC ligger i båten, men noe liknande antar jag ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Sparky Svart 9.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2004 norske 397 svenske 262 danske 519 Alt i Mb mvh jan Hvor mye plass tar det å legge hhv det norske og svenske levende sjøkart på hardisken? Sitér dette innlegget Link to post
Coronet Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Jeg har kopiert norsk og svensk CD til harddisk. Det norske ser ut til å fungere greit etter at jeg har gjort de tilpasninger som er beskrevet over. Det svenske derimot starter opp, men jeg ser ikke kartene. Noen tips? Version er 1.0 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sparky Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Har du endret stien til cd-spilleeren ved å gå inn i registeret? Jeg har også v.1 og det funker greit. mvh jan Jeg har kopiert norsk og svensk CD til harddisk. Det norske ser ut til å fungere greit etter at jeg har gjort de tilpasninger som er beskrevet over. Det svenske derimot starter opp, men jeg ser ikke kartene. Noen tips? Version er 1.0 Sitér dette innlegget Link to post
Coronet Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Installerte det påny og nå ser det bedre ut. Sitér dette innlegget Link to post
Coronet Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Det var/er även möjligt att kopiere in sjökarten fra ett annet land intill den versjon som man anvender själv, litt 'joks' var det dokk att få det att fungere klanderfritt ! Hei, kan du beskrive dette litt nærmere? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Hei, kan du beskrive dette litt nærmere? Jag skrev en email till sjöfartsverket, en som var ansvarig för den svenske CD'n så sende hun en beskrivning tilbaks til mig, litt småkomplisert, men jag grejjade det, så då grejjar alle det ! tror jag har kvar det i min dator på jobbet, men skall på tjänsteresa neste uke, er först tilbake på kontoret om en uke! skall lete så återkommer jag ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Sparky Svart 22.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2004 hei gunga. fant du noe om dette? mvh jan Jag skrev en email till sjöfartsverket, en som var ansvarig för den svenske CD'n så sende hun en beskrivning tilbaks til mig, litt småkomplisert, men jag grejjade det, så då grejjar alle det ! tror jag har kvar det i min dator på jobbet, men skall på tjänsteresa neste uke, er först tilbake på kontoret om en uke! skall lete så återkommer jag ! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2004 hei gunga. fant du noe om dette? mvh jan Hej Jan ! Var faktiskt tilbake på kontoret först idag! men jag glömde givetsvis o kolla detta, skall ta det som förste sak imorgon bitti! Jag skrev nämligen ett mail direkt til Sjöfartsverket o fikk svar ganske omgående, varför dom ikke lagt ut det på hemsiden til DLS det vet jag ikke! Jag har funnit papperskopien , så finner jag ikke emailen, så kan jag scanne pappkopien o legge ut den! (det er en A4-side ungefer!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Sparky Svart 22.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2004 Mange takk. Forregnet meg litt på datoer her, var ikke meningen å mase. mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Hej her kommer ett tips ang DLS, som jag fick av Sjøfartsverket, hur man kan føre øver danske eller svenske til det norske huvudprogrammet eller vice versa!!! Jag fikk dette tipset før 2 år siden, så det gäller de gamle versjonerna av DLS, om det även gäller de nye versjonerna, det vet jag ikke! Att föra över de danska sjökorten till det svenska Det Levande Sjökortet * Skapa en katalog "maps_dk" under dls katalogen (c:programdls). * Skapa en katalog "maps_dkinst" under dls katalogen. * Kopiera alla filer från katalogen maps från den danska cd:n till katalogen maps_dk på hårddisken. * Kopiera alla filer från katalogen Instdatamaps från danska cd:n till katalogen maps_dkinst på hårddisken. * Ta bort skrivskyddet på mapnames.ini filen i katalogen maps_dk på hårddisken. Markera filen och högerklicka, välj egenskaper och kryssa bort skrivskyddet. * Öppna mapnames.ini i maps_dkinst i notepad. * Öppna mapnames.ini i maps_dk i notepad. * Du har nu två mapnames.ini uppe. Kopiera raderna DLSKOVER, D/32 och SOECD 1.7 till den större mapnames.ini. Stäng den du kopierat ifrån och spara den du kopierade till. * Kopiera nu it-filer, bmp-filer och ovm-filer från maps_dkinst till maps_dk. * Ta bort maps_dkinst (Delete) * Ta bort skrivskyddet på mapnames.ini filen i katalogen maps på hårddisken. Markera filen och högerklicka, välj egenskaper och kryssa bort skrivskyddet. * Öppna mapnames.ini i maps_dk i notepad. * Öppna mapnames.ini i maps i notepad. * Kopiera alla rader under [Mapnames] i den danska mapnames.ini, in under [Mapnames] i den svenska. * Kopiera alla rader under [MapTitles] i den danska mapnames.ini, in under [MapTitles] i den svenska. * Stäng den danska mapnames.ini och spara den svenska. * Kopiera all it-filer från maps_dk till maps katalogen. * Ta bort maps_dk (Delete) * Ta bort itx-fil i maps katalogen (annars kommer inte Det Levande Sjökortet känna av att det kommit nya sjökort in i katalogen) * Starta nu DLS * Nu finns de danska sjökorten i kortväljaren under Soekort. Du har även fått några översiktskort extra i menyn. De svenska och de danska kommer inte att samarbeta på så sätt att programmet känner av att det kommer över på den svenska kusten och då automatiskt väljer ett svenskt sjökort. Du väljer om du vill ha svenska eller danska kort och sedan matas dessa på precis som vanligt. Att lägga in de danska hamnarna i den svenska DLS 1. Gå in under Inställningar i DLS 2. Välj Teman och lägg till. 3. Sök upp den tema fil (.dld) du vill ha (för hamnarna är det levende.dld som gäller) 4. Lägg till 5. Skapa en katalog för den danska cd:n (ex c:dk_dls) 6. Kopiera den danska cd:n till denna katalog 7. Starta om DLS 8. När danska temat "Det levende.." väljs kommer den att fråga efter cd:n 9. Skriv in sökvägen till katalogen ovan. 10. När ett svenskt tema välj får man frågan igen och skriv då in sökvägen för den svenska "cd:n". ---------------------------------------------------------------------- Email: dlssupport@sjofartsverket.se ----------------------------------------------------------------------- Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Sparky Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 takker hjertligst for info. Hej her kommer ett tips ang DLS, som jag fick av Sjøfartsverket, hur man kan føre øver danske eller svenske til det norske huvudprogrammet eller vice versa!!! Jag fikk dette tipset før 2 år siden, så det gäller de gamle versjonerna av DLS, om det även gäller de nye versjonerna, det vet jag ikke! Att föra över de danska sjökorten till det svenska Det Levande Sjökortet * Skapa en katalog "maps_dk" under dls katalogen (c:programdls). * Skapa en katalog "maps_dkinst" under dls katalogen. * Kopiera alla filer från katalogen maps från den danska cd:n till katalogen maps_dk på hårddisken. * Kopiera alla filer från katalogen Instdatamaps från danska cd:n till katalogen maps_dkinst på hårddisken. * Ta bort skrivskyddet på mapnames.ini filen i katalogen maps_dk på hårddisken. Markera filen och högerklicka, välj egenskaper och kryssa bort skrivskyddet. * Öppna mapnames.ini i maps_dkinst i notepad. * Öppna mapnames.ini i maps_dk i notepad. * Du har nu två mapnames.ini uppe. Kopiera raderna DLSKOVER, D/32 och SOECD 1.7 till den större mapnames.ini. Stäng den du kopierat ifrån och spara den du kopierade till. * Kopiera nu it-filer, bmp-filer och ovm-filer från maps_dkinst till maps_dk. * Ta bort maps_dkinst (Delete) * Ta bort skrivskyddet på mapnames.ini filen i katalogen maps på hårddisken. Markera filen och högerklicka, välj egenskaper och kryssa bort skrivskyddet. * Öppna mapnames.ini i maps_dk i notepad. * Öppna mapnames.ini i maps i notepad. * Kopiera alla rader under [Mapnames]i den danska mapnames.ini, in under [Mapnames] i den svenska. * Kopiera alla rader under [MapTitles] i den danska mapnames.ini, in under [MapTitles] i den svenska. * Stäng den danska mapnames.ini och spara den svenska. * Kopiera all it-filer från maps_dk till maps katalogen. * Ta bort maps_dk (Delete) * Ta bort itx-fil i maps katalogen (annars kommer inte Det Levande Sjökortet känna av att det kommit nya sjökort in i katalogen) * Starta nu DLS * Nu finns de danska sjökorten i kortväljaren under Soekort. Du har även fått några översiktskort extra i menyn. De svenska och de danska kommer inte att samarbeta på så sätt att programmet känner av att det kommer över på den svenska kusten och då automatiskt väljer ett svenskt sjökort. Du väljer om du vill ha svenska eller danska kort och sedan matas dessa på precis som vanligt. Att lägga in de danska hamnarna i den svenska DLS 1. Gå in under Inställningar i DLS 2. Välj Teman och lägg till. 3. Sök upp den tema fil (.dld) du vill ha (för hamnarna är det levende.dld som gäller) 4. Lägg till 5. Skapa en katalog för den danska cd:n (ex c:dk_dls) 6. Kopiera den danska cd:n till denna katalog 7. Starta om DLS 8. När danska temat "Det levende.." väljs kommer den att fråga efter cd:n 9. Skriv in sökvägen till katalogen ovan. 10. När ett svenskt tema välj får man frågan igen och skriv då in sökvägen för den svenska "cd:n". ---------------------------------------------------------------------- Email: dlssupport@sjofartsverket.se ----------------------------------------------------------------------- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.