Jump to content

Det levende sjøkart

sailor

Recommended Posts

Jeg har hentet fram Det levende sjøkart, som har stått å støvet ned i hylla et par år.

Har "bladd" litt i det og sett på mulighetene til å nyttigjøre det sammen med min Garmin 178C.

Jeg fører loggbok til hver tur. Med DLS vil jeg i tillegg kunne legge inn nye waypoints der jeg måtte ønske det. Sammen vil jeg få en ganske detaljert logg på de turene jeg velger å kjøre DLS.

Er det flere som bruker DLS?

Kunne tenke meg å høre nytteverdien av dette før jeg går til det skrittet å legge PCen ombord.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Kunne tenke meg å høre nytteverdien av dette før jeg går til det skrittet å legge PCen ombord.

Jeg så en del på det for et par år siden, men synes ikke det var noe jeg kunne bruke det til. Som navigasjons system /plotter er det ubruklig, kartene er i dårlig oppløsning, og brukergrensesnittet synes jeg heller ikke noe særlig om.

Det har derfor havnet i bunken for ubruklige ting og tang :smiley:

Jeg skal prøve det litt i sommer.

Har en IBM bærbar liggende og har kjøpt in en sånn liten USB GPS modul... Funker fint med DLS og TIKI. Vi får se hvordan det bærer ivei iløpet av sommeren. Vi skal teste dette for å se om vi skal kjøpe kartplotter. Hvis digitale kart funker greit kjøper vi muligens en kartplotter, men vil se hvordan dette går først....

Skarpnes9100

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg slutter meg til kommentarene fra Lasse. Den største svakheten er imidlertid den dårlige oppløsningen på kartene. Fatter ikke at Sjøkartverket bevisst kunne gjøre en så dårlig jobb. Det kunne jo ikke "kostet" dem stort å scannet kartene med en bedre oppløsning som f.eks. BSB-kartene fra Maptech.

Når et er sagt så fikk jo særlig den danske versjonen (som var først ute) mye bra omtale. Trolig bl.a. pga. bedre kartgrunnlag, bilder av havner osv. Men også den svenske versjonen er "still going" såvidt jeg vet. også der er kartene bedre, og det er lansert tilleggsfunksjoner bl.a. i form av havneskisser/bilder i regi av SXK (mulig det var basert på grunnlaget for boken "3 väckor i Bohuslän".

Programmet som sådan er nok derfor brukbart, om enn med et grensesnitt som krever tilvenning. Men så var det kartene, da.

PS. Jeg leste også noe om at Ugland IT som overtok rettighetene fra Sjøkartverket sammen med båtsportkartene terminerer produktet?

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Jeg har hentet fram Det levende sjøkart, som har stått å støvet ned i hylla et par år.

Har "bladd" litt i det og sett på mulighetene til å nyttigjøre det sammen med min Garmin 178C.

Jeg fører loggbok til hver tur. Med DLS vil jeg i tillegg kunne legge inn nye waypoints der jeg måtte ønske det. Sammen vil jeg få en ganske detaljert logg på de turene jeg velger å kjøre DLS.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg benyttet DLS på en IBM ThinkPad med en Garmin GPS 76 sist sommer og det fungerer strålende, jeg er meget godt fornøyd, og i området Langesund - Valle var posisjonene helt OK. jeg fikk ikke testet hele sommeren pga motorhavari, men det er en annen sak.

PS! Jeg har ikke benyttet loggen.

Losskissene som ligger der er helt utrolig bra, ihvertfall i området Langesund - Kragerø, de har jeg "printet" ut og har liggende som "hard-copy" ombord og de har jeg kjørt etter i flere sesonger.

mvh

Ståle :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Forferdelig kronglete brukergrensesnitt noe som også går igjen i programmet for landkartene.

Slutter meg også til de som nevner oppløsning.

Har litt mer nytte av den danske versjonen som inneholder noen fler bilder.

Kjøpte DESVERRE det norske,svenske og danske som rookie, noe jeg angrer bittert på.

mvh johan

Losskissene som ligger der er helt utrolig bra,

<{POST_SNAPBACK}>

Glemte det - helt enig. Dette er noe av det som er bra med DLS, og som f.eks. Kystatlaset burde tatt med seg som en ide. Siden losskissene i utg.pkt. er gjengitt i Den Norske Los, er det kanskje Sjøkartverket som fortsatt sitter på rettighetene til disse, og ikke Ugland IT?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...