Jump to content

Instrumenter

kirkes

Recommended Posts

:yesnod:Hei.

Jeg har en VP TAMD 30 hvor instrumentene begynner å bli litt gamle og slitte. Mitt spørsmål er om det er mulig  bare å skifte  instrumentene og ikke giverne, olje, temp, turtall, trykk o.l. Jeg mener da selvfølgelig instrumenter som ikke VP leverer.

Dagen er ca. 4 timer lenger og vårpussen nærmer ser.

Hva med Sjøen for alle. Får medlemmene rabatt på inngangsbilletten?

Hilsen

Kirkes

• 1 år senere...

Er det ok å bruke instrumenter fra andre en båtleverandører til motor. Grunnen til at jeg lurer er at instrumenter fra Maritim koster det dobbelte en fra f.eks. bilxtra. Biltema er enda billigere. Priseforskjellen er ca. halve, men i et tilfelle er den voldsom. Ett amperemeter med induksjonsspole fra Maritim koster 700 kroner, mens fra bilxtra koster det 67.- uten induksjonsspole. (må jeg ha det)

Leif

Amp.meter er kjekt å ha, men ikke nødvendig. Et godt voltmeter er vel så nyttig.

Ville heller sagt motsatt. Amperemeter er utrolig kjekt.

- Jeg ser hvor mye strøm som brukes ved landligge.

- Jeg ser hvor mye strøm dynamoen gir ved kjøring.

- Jeg ser hvor sultne batteriebanken er.

- Jeg ser når ladestrømmen avtar og vet at batteriene begynner å bli mette, les snart fulle.

Voltmeteret mitt sier at jeg har omtrent 14 volt. Det vistte jeg fra før. Motoren går og ampermeteret viser at strømmen pøser inn i batteribanken.

Voltmeteret mitt viser ca 12V. Det visste jeg også fra før. Jeg ligge fortøyd i uthavn og batterispenningen pleier da å være rundt 12 volt. Skulle ønsket meg et Fluke multimeter som kunne fortelle at spenningen var 12,34V. Da hadde jeg hatt nytte av et voltmeter.

Dårlige voltmetere er til liten nytte. Gode voltmetere som gir meg spenningen nøyaktig på tidelen eller bedre er kjekke men dyre. Best av alt er et skikkelig amperemeter. Jeg vet hva jeg har av strømreserver. Jeg ser hva jeg bruker. Jeg kan regne. Resten gir seg selv.

Selv om amperemeteret er 3 ganger dyrere enn voltmeteret og monteringen tar lengre tid, er jeg ikke i tvil. Amperemeter først, så voltmeter.

Aller først kommer imidlertid Battmeter. Det monteres i påsken. Ut ryker både amperemeteret og voltmeteret. :smiley:

Lotus

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...