kirkes Startet 25.Februar.2004 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2004 :yesnod:Hei. Jeg har en VP TAMD 30 hvor instrumentene begynner å bli litt gamle og slitte. Mitt spørsmål er om det er mulig bare å skifte instrumentene og ikke giverne, olje, temp, turtall, trykk o.l. Jeg mener da selvfølgelig instrumenter som ikke VP leverer. Dagen er ca. 4 timer lenger og vårpussen nærmer ser. Hva med Sjøen for alle. Får medlemmene rabatt på inngangsbilletten? Hilsen Kirkes Sitér dette innlegget Link to post
laaron Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Er det ok å bruke instrumenter fra andre en båtleverandører til motor. Grunnen til at jeg lurer er at instrumenter fra Maritim koster det dobbelte en fra f.eks. bilxtra. Biltema er enda billigere. Priseforskjellen er ca. halve, men i et tilfelle er den voldsom. Ett amperemeter med induksjonsspole fra Maritim koster 700 kroner, mens fra bilxtra koster det 67.- uten induksjonsspole. (må jeg ha det) Leif Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Ja, du må ha induksjonsspole eller en shunt. Ellers må du jo trekke alle kabler via instrumentet. Litt tungvindt med en 50 kvadrat kabel opp og ned igjen.... Instrumentet fra Maritim er et Wema til 699 eller et VDO til 1685. Instrumentet fra Biltema er ubrukelig. I båt er det særdeles ubrukelig og det ruster i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Amp.meter er kjekt å ha, men ikke nødvendig. Et godt voltmeter er vel så nyttig. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Disse billige instrumentene er lite korrosjonsbestandige, ruster mye på kort tid så......kommer an på om de plasseres inne i styrehus eller skal stå i friluft. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Amp.meter er kjekt å ha, men ikke nødvendig. Et godt voltmeter er vel så nyttig.Ville heller sagt motsatt. Amperemeter er utrolig kjekt. - Jeg ser hvor mye strøm som brukes ved landligge. - Jeg ser hvor mye strøm dynamoen gir ved kjøring. - Jeg ser hvor sultne batteriebanken er. - Jeg ser når ladestrømmen avtar og vet at batteriene begynner å bli mette, les snart fulle. Voltmeteret mitt sier at jeg har omtrent 14 volt. Det vistte jeg fra før. Motoren går og ampermeteret viser at strømmen pøser inn i batteribanken. Voltmeteret mitt viser ca 12V. Det visste jeg også fra før. Jeg ligge fortøyd i uthavn og batterispenningen pleier da å være rundt 12 volt. Skulle ønsket meg et Fluke multimeter som kunne fortelle at spenningen var 12,34V. Da hadde jeg hatt nytte av et voltmeter. Dårlige voltmetere er til liten nytte. Gode voltmetere som gir meg spenningen nøyaktig på tidelen eller bedre er kjekke men dyre. Best av alt er et skikkelig amperemeter. Jeg vet hva jeg har av strømreserver. Jeg ser hva jeg bruker. Jeg kan regne. Resten gir seg selv. Selv om amperemeteret er 3 ganger dyrere enn voltmeteret og monteringen tar lengre tid, er jeg ikke i tvil. Amperemeter først, så voltmeter. Aller først kommer imidlertid Battmeter. Det monteres i påsken. Ut ryker både amperemeteret og voltmeteret. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.