Jump to content

Kause på tau?

Ulv I

Recommended Posts

Hei,

Er det noen i kr.sand's området som kunne bistå meg med å få satt på en kause på enden av tauet mitt?

Jeg har et tau jeg skal bruke til dregg, men det har ikke noen kause i enden og det trenger jeg.

Men jeg er ikke noe god på spleising av tau.

noen som kan bistå meg litt med dette? ;-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Hei

Bor ikke i Kristiansand-området og kan ikke hjelpe direkte. MEN, skal du ha kausen direkte på dreggen eller vi et sjakkel? Begge deler går. Når det gjelder splesing så er faktisk det enkelt å lære. Jeg var så vidt borti det for 20-30 år siden og oppdaget via et forsøk på et lignende prosjekt som du har at jeg fortsatt fikset spleisingen! Kontakt gjerne en sjøulk som kan ordne dette og ta samtidig en liten opplæring på hvordan det gjøres. Kjekt å kunne.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Joa, jeg har prøvd å spleise, men kan ikke si at resultatet ble så veldig bra, og i stedenfor å risikere å miste dreggen tenkte jeg at det kanskje var bedre å få noen som kunne det til dette.. Men jeg skal lære meg spleising ja, men ikke så lyst til å risikere ankeret ;-)

Kausen detter muligens løs hvis spleisen er dårlig men du mister ikke ankeret av den grunn, at du greier å lage en så dårlig spleis at den går fra hverandre betviler jeg sterkt så her vill jeg nok ha valg å prøve meg. Det er jo bare begynelsen som er vrien

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hei

Bor ikke i Kristiansand-området og kan ikke hjelpe direkte. MEN, skal du ha kausen direkte på dreggen eller vi et sjakkel? Begge deler går. Når det gjelder splesing så er faktisk det enkelt å lære. Jeg var så vidt borti det for 20-30 år siden og oppdaget via et forsøk på et lignende prosjekt som du har at jeg fortsatt fikset spleisingen! Kontakt gjerne en sjøulk som kan ordne dette og ta samtidig en liten opplæring på hvordan det gjøres. Kjekt å kunne.

Jeg må ha en kause på tauet, den skal igjen inn i den ankersvivelen til ankeret.

Jeg liker å lære av de beste, så vil mer enn gjerne lære av en sjøulk :-)

Kausen detter muligens løs hvis spleisen er dårlig men du mister ikke ankeret av den grunn, at du greier å lage en så dårlig spleis at den går fra hverandre betviler jeg sterkt så her vill jeg nok ha valg å prøve meg. Det er jo bare begynelsen som er vrien

Hvis spleisen løsner, så ville jeg tro at tauet løsnet helt og slapp taket på det hele..

Men skal prøve litt selv, kanskje noen som kunne det ville dobbeltsjekke at den ble grei, men selvsagt, er villig til å prøve jeg.. :-)

Hvis spleisen løsner,

Spleisen løsner ikke bare prøv å tre en ende av tauet gjenom en par cordeler og prøv å dra til, du greier ikke å dra den ut

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hvis spleisen løsner,

Spleisen løsner ikke bare prøv å tre en ende av tauet gjenom en par cordeler og prøv å dra til, du greier ikke å dra den ut

hmm.. sant nok, har nok ikke testet sålangt nei, men skal trene litt i helgen, så får vi se om det blir bra..

Sist jeg prøvde så ble det veldig klumpete og "rart".. men med den "video'en" som ble tipset om her så skal det nok bli bra, den steg-for-steg prosedyren var så enkel at selv mor kan lære seg det .-)

Når jeg spleiser inn en kause pleier jeg å merke løkka med teip hvor stor den skal være i forhold til kausa. Så spleiser jeg en øyespleis og vrenger den på etter at spleisen er ferdig. Da blir den somregel stram og fin og holder kausa på plass.

Litt trening så går dette som en drøm. Du får ikke stoppet og det ender opp med spleiser både på egen båt og andres.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Tips: Bruk litt kraftig tape rundt tauendene og også i overgangen når du strammer spleisen mot spissen av kausen. Blir penest om en avslutter spleisen gradvis (3-2-1) Og bruk gjerne en parafinbrenner el.l. og svi endene. Når dette fortsatt er varmt, legg så spleisen på plant underlag (nei ikke parkettgulvet!!) og rull att og frem under skosålen. Blir bærre lækkert.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Denne her boken er helt fantastisk,

og når du får taket på denne spleisingen kan du forsette med det som er beskrevet i boken. Tror det er over 3000 knop og stikk plus spleisinger. Det blir ikke en ledig tamp i hele Kristiansand på mange år.

Lykke til

O.H.

Her kan du lære litt om Knop og spleis Pluss litt til

Her var det mye bra! Noen som har forsøkt å skjøte kjetting og tau med denne "modifiserte" øyespleisen?

knot.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Her var det mye bra! Noen som har forsøkt å skjøte kjetting og tau med denne "modifiserte" øyespleisen?

Jeg satt å kikket på den om jeg muligens kunne bruke den rett på ankersvivelen i stedenfor en kause.. burde vel i teorien funke det vel?

Har jo sett de som har spleiset med for slagt tau og kausa har løsnet. Da blir tauet gnagd i stykker ettervert.

Den ville jeg ikke stolt på som en permanent løsning. Det jeg har erfart at holder er kause og lyrsjakkel sammen med kjetting.

O.H.

knot.jpg

Lars H.

Jepp, har spleiset sammen kjetting og tau på den måten. Funket på ankervinsjen min, at tauet jeg brukte var litt for mykt og tynt slik at det noen ganger kilte seg i kabelaret er en annen ting. Men spleisen var ikke noe problem for vinsjen.

Jeg satt å kikket på den om jeg muligens kunne bruke den rett på ankersvivelen i stedenfor en kause.. burde vel i teorien funke det vel?

Ikke speis rett på ankersvivelen eller ankeret/dreggen. Lag en øyespleis med kause som du sjakler til svivel eller dregg, da kan du enkelt sjakle av og bruke ankertauet til andre ting også om det trengs i nødsfall. Og så er det så mye enklere å bytte anker..... Du får kjøpt spesielle syrefaste sjakler som ikke henger seg så lett opp om du ha vinsj.

Rolf

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Ikke speis rett på ankersvivelen eller ankeret/dreggen. Lag en øyespleis med kause som du sjakler til svivel eller dregg, da kan du enkelt sjakle av og bruke ankertauet til andre ting også om det trengs i nødsfall. Og så er det så mye enklere å bytte anker..... Du får kjøpt spesielle syrefaste sjakler som ikke henger seg så lett opp om du ha vinsj.

ok, da spleiser jeg inn en kause i enden av tauet.. i svivelen er det en skrue jeg kan skru ut og feste kausa i, så da slipper jeg en sjakkel i mellom.

Skal brukes i ankervinsj ja.

Må se etter en liten og grei rustfri kause som passer igjennom ankerrulla.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...