Ulv I Startet 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2008 Hei, Er det noen i kr.sand's området som kunne bistå meg med å få satt på en kause på enden av tauet mitt? Jeg har et tau jeg skal bruke til dregg, men det har ikke noen kause i enden og det trenger jeg. Men jeg er ikke noe god på spleising av tau. noen som kan bistå meg litt med dette? ;-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
M/S Bastard Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 (redigert) Lær deg og spleise, du vil ikke angre på det. Jeg lærte meg og spleise etter en tegning på nettet, tror den skal ligge på forumet ett sted. Hadde en stund dilla på og spleise alt mulig, artig når man kan det Se her om spleising Redigert 8.Februar.2008 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Hei Bor ikke i Kristiansand-området og kan ikke hjelpe direkte. MEN, skal du ha kausen direkte på dreggen eller vi et sjakkel? Begge deler går. Når det gjelder splesing så er faktisk det enkelt å lære. Jeg var så vidt borti det for 20-30 år siden og oppdaget via et forsøk på et lignende prosjekt som du har at jeg fortsatt fikset spleisingen! Kontakt gjerne en sjøulk som kan ordne dette og ta samtidig en liten opplæring på hvordan det gjøres. Kjekt å kunne. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Ulv I Svart 8.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Joa, jeg har prøvd å spleise, men kan ikke si at resultatet ble så veldig bra, og i stedenfor å risikere å miste dreggen tenkte jeg at det kanskje var bedre å få noen som kunne det til dette.. Men jeg skal lære meg spleising ja, men ikke så lyst til å risikere ankeret ;-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Jon-Kåre Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Kausen detter muligens løs hvis spleisen er dårlig men du mister ikke ankeret av den grunn, at du greier å lage en så dårlig spleis at den går fra hverandre betviler jeg sterkt så her vill jeg nok ha valg å prøve meg. Det er jo bare begynelsen som er vrien Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Ulv I Svart 8.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 HeiBor ikke i Kristiansand-området og kan ikke hjelpe direkte. MEN, skal du ha kausen direkte på dreggen eller vi et sjakkel? Begge deler går. Når det gjelder splesing så er faktisk det enkelt å lære. Jeg var så vidt borti det for 20-30 år siden og oppdaget via et forsøk på et lignende prosjekt som du har at jeg fortsatt fikset spleisingen! Kontakt gjerne en sjøulk som kan ordne dette og ta samtidig en liten opplæring på hvordan det gjøres. Kjekt å kunne. Jeg må ha en kause på tauet, den skal igjen inn i den ankersvivelen til ankeret. Jeg liker å lære av de beste, så vil mer enn gjerne lære av en sjøulk :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Ulv I Svart 8.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Kausen detter muligens løs hvis spleisen er dårlig men du mister ikke ankeret av den grunn, at du greier å lage en så dårlig spleis at den går fra hverandre betviler jeg sterkt så her vill jeg nok ha valg å prøve meg. Det er jo bare begynelsen som er vrien Hvis spleisen løsner, så ville jeg tro at tauet løsnet helt og slapp taket på det hele.. Men skal prøve litt selv, kanskje noen som kunne det ville dobbeltsjekke at den ble grei, men selvsagt, er villig til å prøve jeg.. :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 (redigert) Her kan du lære litt om Knop og spleis Pluss litt til Redigert 8.Februar.2008 av W-945 (see edit history) Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Jon-Kåre Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Hvis spleisen løsner, Spleisen løsner ikke bare prøv å tre en ende av tauet gjenom en par cordeler og prøv å dra til, du greier ikke å dra den ut Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Ulv I Svart 8.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Her kan du lære litt om Knop og spleis Pluss litt til Den var fin, me like.. lurer på om jeg skal prøve meg litt og trene i helgen og se om den plutselig kunne bli bra likevel.. hehe.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Ulv I Svart 8.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Hvis spleisen løsner, Spleisen løsner ikke bare prøv å tre en ende av tauet gjenom en par cordeler og prøv å dra til, du greier ikke å dra den ut hmm.. sant nok, har nok ikke testet sålangt nei, men skal trene litt i helgen, så får vi se om det blir bra.. Sist jeg prøvde så ble det veldig klumpete og "rart".. men med den "video'en" som ble tipset om her så skal det nok bli bra, den steg-for-steg prosedyren var så enkel at selv mor kan lære seg det .-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Når jeg spleiser inn en kause pleier jeg å merke løkka med teip hvor stor den skal være i forhold til kausa. Så spleiser jeg en øyespleis og vrenger den på etter at spleisen er ferdig. Da blir den somregel stram og fin og holder kausa på plass. Litt trening så går dette som en drøm. Du får ikke stoppet og det ender opp med spleiser både på egen båt og andres. Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
roesok Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Tips: Bruk litt kraftig tape rundt tauendene og også i overgangen når du strammer spleisen mot spissen av kausen. Blir penest om en avslutter spleisen gradvis (3-2-1) Og bruk gjerne en parafinbrenner el.l. og svi endene. Når dette fortsatt er varmt, legg så spleisen på plant underlag (nei ikke parkettgulvet!!) og rull att og frem under skosålen. Blir bærre lækkert. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Ulv I Svart 8.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Hehe, får håpe jeg klarer å stoppe å spleise før såpass skjer da.. hehe.. ender opp med spleisa ender på alt som finnes av tau i bolig og båt i nærmeste omkrets.. :-D Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Denne her boken er helt fantastisk, og når du får taket på denne spleisingen kan du forsette med det som er beskrevet i boken. Tror det er over 3000 knop og stikk plus spleisinger. Det blir ikke en ledig tamp i hele Kristiansand på mange år. Lykke til Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Ulv I Svart 8.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 om en ukes tid eller så kan dere vel lese i fvn: "spleiseren har vært på færde igjen, bertes båthavn er alle tauer og stumper blitt spleiset i løpet av helgen.." :-D Takk for mange gode tips og linker osv.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Nemo Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Hei. Du finner en god illustrasjon på denne siden også. Bare pass på at den er stram. Med litt øvelse blir det minst like bra som det tau du får kjøpt med ferdig innspleist kause. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Her kan du lære litt om Knop og spleis Pluss litt til Her var det mye bra! Noen som har forsøkt å skjøte kjetting og tau med denne "modifiserte" øyespleisen? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ulv I Svart 8.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Her var det mye bra! Noen som har forsøkt å skjøte kjetting og tau med denne "modifiserte" øyespleisen? Jeg satt å kikket på den om jeg muligens kunne bruke den rett på ankersvivelen i stedenfor en kause.. burde vel i teorien funke det vel? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Har jo sett de som har spleiset med for slagt tau og kausa har løsnet. Da blir tauet gnagd i stykker ettervert. Den ville jeg ikke stolt på som en permanent løsning. Det jeg har erfart at holder er kause og lyrsjakkel sammen med kjetting. Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Ingar Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Merk kordell-endene slik at du ikke går surr i rekkefølgen, det pleier iallfall jeg å gjøre.... Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 8.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Merk kordell-endene slik at du ikke går surr i rekkefølgen, det pleier iallfall jeg å gjøre.... Tape med forskjellig farger er da kjekt å ha :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Rolf Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 (redigert) Her var det mye bra! Noen som har forsøkt å skjøte kjetting og tau med denne "modifiserte" øyespleisen? Lars H. Jepp, har spleiset sammen kjetting og tau på den måten. Funket på ankervinsjen min, at tauet jeg brukte var litt for mykt og tynt slik at det noen ganger kilte seg i kabelaret er en annen ting. Men spleisen var ikke noe problem for vinsjen. Jeg satt å kikket på den om jeg muligens kunne bruke den rett på ankersvivelen i stedenfor en kause.. burde vel i teorien funke det vel? Ikke speis rett på ankersvivelen eller ankeret/dreggen. Lag en øyespleis med kause som du sjakler til svivel eller dregg, da kan du enkelt sjakle av og bruke ankertauet til andre ting også om det trengs i nødsfall. Og så er det så mye enklere å bytte anker..... Du får kjøpt spesielle syrefaste sjakler som ikke henger seg så lett opp om du ha vinsj. Rolf Redigert 8.Februar.2008 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Ulv I Svart 8.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Ikke speis rett på ankersvivelen eller ankeret/dreggen. Lag en øyespleis med kause som du sjakler til svivel eller dregg, da kan du enkelt sjakle av og bruke ankertauet til andre ting også om det trengs i nødsfall. Og så er det så mye enklere å bytte anker..... Du får kjøpt spesielle syrefaste sjakler som ikke henger seg så lett opp om du ha vinsj. ok, da spleiser jeg inn en kause i enden av tauet.. i svivelen er det en skrue jeg kan skru ut og feste kausa i, så da slipper jeg en sjakkel i mellom. Skal brukes i ankervinsj ja. Må se etter en liten og grei rustfri kause som passer igjennom ankerrulla. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
jandrea Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Her kan du lære litt om Knop og spleis Pluss litt til jeg lærte meg å spleise etter anvisningene på denne siden. Enkel og grei instruksjon. Og nå med en 20 - 30 spleiser i bruk har de blitt fine og tighte. Litt tolmodighet og trening er tingen. du får nok dette til du også Jon Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.