Jump to content

Hvordan lage en elektrisk polvender?

Sabrina

Recommended Posts

Det kan du gjøre ved hjelp av 2 dobbeltrele og en vippebryter med 3 stillinger.

Du kobler det slik at i den ene ytterstillinga så kobler du inn det ene releet, i den andre ytterstillinga kobler du inn rele nr. 2.

Kobl så kontakene på releene slik at når rele 1 kobler inn så får motoren til vinsjen pluss og minus som normal, mens du kobler rele 2 slik at vinsjen da blir tilfør spenning med motsatt polaritet. (Mulig jeg burde lage en liten tegning ?)

Men det er en ting som jeg undrer litt på, når du tvangsstyrer vinsjen til å slippe ut vire, er det ikke da en viss fare for at du ender opp med en skikkelig vase (som backslash i en gammel ambasedur snelle) ?

Hei.

Jeg har samme hastighet på både utkjøring og innkjøring av kjettingen. Og du kommer nok til å trenge en viss tid på deg til å beregne riktig når du skal legge ut ankeret langsomt mot før å "rause" det ut. Kjøre nærmest sidesveis inn mot bryggen når vinden står på på tvers. Men det er kun en vane, har aldri problemer nå lenger. Og en får en utrolig kontrollert utlegging. Men de første gangene med vind?  :lol: :lol:

Lars H.

PS. Sabrina, jeg har snakket med radioamatørkollegaen min om den VHF repeateren, han er interessert og kontakter deg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...