Sabrina Startet 25.Februar.2004 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2004 Hei, Jeg har en Vetus Tiger 500w 12v vinsj med to ledninger. Denne er øyensynlig designet for kun innkjøring, mens en må løsne på et clutch hjul fremme på vinsjen for å la kjettingen løpe ut. Hvordan kan jeg lage arrangerement som lar meg kjøre vinsjen både ut og inn fra styrekonsollen? Mvh sabrina Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 25.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2004 Det kan du gjøre ved hjelp av 2 dobbeltrele og en vippebryter med 3 stillinger. Du kobler det slik at i den ene ytterstillinga så kobler du inn det ene releet, i den andre ytterstillinga kobler du inn rele nr. 2. Kobl så kontakene på releene slik at når rele 1 kobler inn så får motoren til vinsjen pluss og minus som normal, mens du kobler rele 2 slik at vinsjen da blir tilfør spenning med motsatt polaritet. (Mulig jeg burde lage en liten tegning ?) Men det er en ting som jeg undrer litt på, når du tvangsstyrer vinsjen til å slippe ut vire, er det ikke da en viss fare for at du ender opp med en skikkelig vase (som backslash i en gammel ambasedur snelle) ? Sitér dette innlegget Link to post
Sabrina Svart 25.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2004 Nei, jeg tror ikke det skulle ha noe å si m.h.t kjettingen, - om den kjøres ut stille og rolig framfor å rause ut mer eller mindre kontrollert. Tvert imot vil jeg si, men sikker er en jo aldri før en får forsøkt det i praksis. Takk for svaret i alle fall. Jeg skal skaffe meg et slikt arrangement. Mvh sabrina Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2004 Hei. Jeg har samme hastighet på både utkjøring og innkjøring av kjettingen. Og du kommer nok til å trenge en viss tid på deg til å beregne riktig når du skal legge ut ankeret langsomt mot før å "rause" det ut. Kjøre nærmest sidesveis inn mot bryggen når vinden står på på tvers. Men det er kun en vane, har aldri problemer nå lenger. Og en får en utrolig kontrollert utlegging. Men de første gangene med vind? :lol: Lars H. PS. Sabrina, jeg har snakket med radioamatørkollegaen min om den VHF repeateren, han er interessert og kontakter deg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sabrina Svart 26.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2004 Takk Lars! Slik jeg tenker opplegget, mister jeg jo ikke muligheten til å la kjettingen gå i en fart ved å bruke det opprinnelige mekaniske systemet. Elektrisk utkjøring er mer av bedagelighets hensyn, og det er jo heller ikke å forakte når en kommer til sjels år og alder. Mvh sabrina Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.