Jump to content

Hva bør byssa inneholde?

Frøken Fryd

Recommended Posts

Hei.

Når jeg tenker på investeringer til båten, er det to hovedpunkter for meg, - sikkerhet og komfort. Å investere i sikkerhet er det vel ikke så mye å si om, det har første prioritet, men det var dette med komforten.

I riktig gamle dager dro båtfolket ut på helgetur med åpen båt med telt og primus. Og skulle vi på hyttetur, var det å bære vann, fyre opp primus eller lignende, gå på dass 100m fra hytten til et illelukende utedo.

Mannen i huset hadde det uansett helt utmerket, - tilbake til naturen, og når fruen ropte: "Middag!", var det bare å sette seg til ,dekket bord og nyte Joykakakene. Men hva med husmoren, med unger i alle aldre? Hun var nok glad når sommeren var over og hun slapp å vaske bleier i bekken og lage mat på grue!

Dette tror jeg at jeg har sett konsekvensen av, og dermed er alle investeringer som har med komforten for husmoren å gjøre aller høyest prioritert i båten. Hun skal jo også ha det godt i båten. Begge parter, - husbond og hustru skal ha ferie når en er på båttur, så innfri alle ønsker til fruen som gjør hus/båt-arbeidet lettere for henne. Og kom ikke og si at dere deler 50/50 på matlaging, oppvask, rydding, vasking, støvtørking osv. osv. osv . .. . mine herrer, det tror jeg ikke på.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hos meg er fordelingen 100/0

Er du helt ærlig nå?

Er det du som planlegger hva som skal handles inn av mat?

Er det du som går i butikken og handler?

Er det du som sørger for å skifte sengetøy i båten?

Osv. osv. osv. . . . . . .

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

<br />Så er spørsmålet da, om dere fikk designe byssen helt fra start, hva ville dere lagt vekt på?

Jeg hadde vektlagt arbeidsplass å lage maten på, dvs benkeplass. Gjerne oppdelt i ren sone (for råvarer og matlaging) og skitten sone for oppvask. Lettere å trå til med innsats i byssa hvis det er lett å holde orden... Hva slags komfyr, kjøler eller fryser o.l. spiller mindre rolle.

Jeg har en frue med husmorskole. Dette gir fordeler. Hun lager all mat og vi nyter den sammen ved felles bord. Ingen misunnelse av den grunn. Jeg navigerer og holder båten på rett kurs, kun med avløsning ved dobesøk. :yesnod: Gammeldags, mulig det, men begge er godt fornøyd. :cheers:

Hei.

Da er vi like heldige. Trude har faktisk også husmorskolen! Og nettopp derfor fortjener hun og "Mørepappegøyen" din alle de tekniske hjelpemidlene som er tilgjengelig for at vi gamle gubbene kan få vår middag servert når vi er så flinke til å navigere båten uten å gå på grunn (he, he).

Lars H.

Hos oss er fordeligen 100/0, fruen gjør alt som har med laging av mat og innkjøp av mat ombord og hjemme, jeg er med og bærer når det er mye... Det eneste jeg handler er båtdingser og drikkevarer... Vi har det meste som en trenger i byssa, men noe mere skapplass og skuffer kunne det vært... den hender jeg må lete ette glass til drikke som ikke er i alulminiumsbokser...

Ser ikke behovet for at komforten ombord skulle være dårligere enn hjemme, tvert i mot.... vaffelpresse skal ombord til våren og en fryseboks hadde vært greit..

Oppvasken er stor sett alltid min da, siden det er en grei jobb som ikke tar allverdens med tid, innvendig vask av båten tilhører fruen, utvendig tilhører meg... grei og ryddig fordeling som vi begge er fornøyd med..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

I prinsippet bør jo byssa inneholde det samme som kjøkkenet hjemme men pga. tilgjengelig plass må der jo bli litt mindre av alt.

Hos oss tar jeg meg av en betydelig større del av både matlaging og renhold ombord enn jeg gjør hjemme men våger meg ikke på å angi noen prosentfordeling. Admirøsen har nok det største ansvaret for matinnkjøp men matlaging er en naturlig del av mitt båtliv.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Ok Fr-Fryd. Jeg ville vektlagt Gass til koking, stekeovn er et must, 1 litt større vaskekum fremfor 2 små, bra med avsetning/benkeplass (gjerne bluss skjult under en løstagbar del av benken), litt brede bestikkskuffer ikke slike 40cm som er vanlig i båt og tilsist en gammeldags skjerefjøl som skjyves under benken (over skuffeseksjonen)

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Er du helt ærlig nå?

Er det du som planlegger hva som skal handles inn av mat?

Er det du som går i butikken og handler?

Er det du som sørger for å skifte sengetøy i båten?

Osv. osv. osv. . . . . . .

Lars H.

Hei Lars.

Får bare ta frem denne igjen, som jeg har postet med jevne mellomrom:

Det finnes mange måter å engasjere seg på når man er på båttur, og selv om admiralen ikke er særlig glad i å sitte til rors har hun andre kvaliteter som fullstendig mangler hos kapteinen.

Kjøpesenter og shopping har vært nevnt, og der er hun suveren. Kapteinen er elendig til å shoppe.

Kapteinen klarer ikke oppholde seg i store kjøpesentre mer enn 10 minutter. Da blir han svimmel, desorientert og må ut.

Kapteinens evner når det gjelder shopping begrenser seg stort sett til å handle pils. Han er helt elendig til å bunkre.

Å ligge i en havn med et stort kjøpesenter i nærheten er derfor veldig greit en gang i mellom.

Ombord i Bliss foregår det omtrent slik:

Kapteinen samler sammen tomflasker og ølbokser ute i cockpiten. Admiralen studerer kjøleboksen og matskapene for

å få oversikt over hva som skal kjøpes inn. Så går admiral og matros på land, godt utrustet med tomflasker

pent fordelt i bæreposer, og et dertil egnet plastkort.

Kapteinen trekker opp en kald pils. Så er det å gå igang med oppvasken. Etterpå legger han ut puter i

cockpit'en og slenger seg nedpå med den halve ølboksen godt plantet i venstre hånd. Han blir døsig av å ligge slik, og lydene fra havna og byen blir stadig fjernere. Han våkner litt til liv hver gang en hissig 4 hester starter opp i nærheten, men kapteinen sklir stadig lenger inn i drømmeland.

Et kjølig vindpust feier over båten. Så et til, og kapteinen kjenner at han fryser litt. Han setter seg opp.

Mørke skyer er på vei, og sola har mer eller mindre gitt opp å varme. Kapteinen henter et ullteppe, og fortsetter døsingen.

Så kommer den første regndråpen. Den treffer kapteinen midt på nesa, og kapteinen setter seg opp igjen. Han må nå fatte en stor beslutning raskt (slik kapteiner ofte må):

A: Han kan legge bort putene, og forsette døsingen inne.

B: Han kan sette opp cockpit teltet og forstette som før.

Kapteinen går for løsning B. Cockpitteltet blir satt opp. Det er slitsomt å sette opp cockpittelt, så en

ny pils må til. Etter all jobbingen er ikke kapteinen så døsig lenger så han finner fram et Donald

fra i fjor, og leser litt.

Etter pils nr 2 er det på tide med en kopp kaffe, og etter kaffen tar han på seg de utslitte sandalene som skulle

vært kassert for lenge siden, og rusler en tur rundt på brygga i det lette sommerregnet.

Han møter admiral og matros som har bært seg skakke, og all bunkersen lempes ombord.

Er derfor glad for at noen virkelig engasjerer seg i å sørge for at vi til enhver tid har godt med mat, drikke såpe, tannbørster, tørkepapir, oppvaskbørster, duker servietter og alt det andre som trengs for å leve et behagelig liv ombord.

Det ville ikke fungert slik det gjør hvis vi begge var like elendige til å bunkre.

1 litt større vaskekum fremfor 2 små

Her er jeg nok uenig. Tenker ofte på hvor greit det hadde vært med en liten ekstravask til å tømme ut skitvann i. Ekstra skitne gryter/tallerkner åpenbarer seg gjerne etter at kummen er tappet i. Da ville det vært greit å kunne skylle av de verste restene i en liten kum ved siden av istedenfor å skitne til oppvaskvannet.

en gammeldags skjerefjøl som skjyves under benken (over skuffeseksjonen)

Ja, men jeg vil gjerne kunne ta den helt løs og legge den på benken. Slike fjøler som er som en skuff er både for lavt ned, og vinglete.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Ingenting galt med to vaskekummer Hermann, om bare den ene er av en sjikkelig størrelse.

Det er bare de at mange av disse doble benkebeslagene har 2 veldig små kummer,

2 store gode kummer derimot tar veldig mye av det som kunne vere god benkeplass.

Det er selvsagt en vurdering alle må ta for egne behov, men jeg er ikke et sekund

i tvil om hva jeg ville valgt om jeg ikke hadde hatt 3 m benk å ta av.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Her er jeg nok uenig. Tenker ofte på hvor greit det hadde vært med en liten ekstravask til å tømme ut skitvann i. Ekstra skitne gryter/tallerkner åpenbarer seg gjerne etter at kummen er tappet i. Da ville det vært greit å kunne skylle av de verste restene i en liten kum ved siden av istedenfor å skitne til oppvaskvannet.

Ja, men jeg vil gjerne kunne ta den helt løs og legge den på benken. Slike fjøler som er som en skuff er både for lavt ned, og vinglete.

Du har jo verdens største utslagsvask hele veien rundt deg :smiley:

Nei, en stor god kumme så slipper man åsøle oppvaskvann rundt omkring

Har prøvd noen bysser og en del ting er selvfølgelige: et god komfyr med slingringsoppheng to vaskekommer og bra benkplass. I den båten jeg har nå er det en såkalt L byse den er faktisk helt genial når man skal lage mat i dårlig vær. Man kan stå og støtte seg av nærsagt i alle retninger mens man jobber. En utrolig fordel fremfor en løsning med langsgående bysse.

Synes egentlig ikke det gjør noe om utstyret i byssa er litt enklere i båten enn hjemme jeg, er man på tur, så er man på tur. Dersom oppvaskmaskin og microbølgeovn hadde vært så viktig for meg, kunne jeg jo holdt meg hjemme. Imidlertid er det viktig for meg at arbeidsplassen i byssa har riktig arbeidshøyde slik at jeg slipper å plages med vond rygg i ferien. Selvfølgelig kunne jeg ønsket meg stekeovn. To kummer til oppvasken hadde heller ikke vært å forakte, men når en har bare 28 fot å ta av, er en nødt til å prioritere. Når det gjelder arbeidsfordelingen i byssa vil jeg nok tro at rederen tar minst sin del, og kanskje litt mer. Innkjøpene derimot er det nok rederinnen som har hovedansvaret for, også når det gjelder båtduppeditter. Kjøpesentrene er det langt mellom her på namdalskysten, så innkjøpene foregår som oftest i nærbutikken eller i båtutstyrsbutikker, når vi besøker steder der slike finnes.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...