Jump to content

Fastsetting av årsmodell på båt

Whistler

Recommended Posts

For båter etter 98 så er det vel rimelig greit definert i CIN med mindre båten er brukt importert og CE merket her på berget.

Min er bygget i 2005 og er dermed en 2005 modell siden det er i overenstemelse med CIN, selv om båten er første gang sjøsatt i mai 2006... Når den en gang skal selges så vil den bli solgt som 2005 modell og opplysning om førstegangs sjøsetting vil være en tilleggsopplysning.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

En kan vel regne med at de som er på jakt etter båten som ligger ute kjenner litt til historikken til modellene.

For eksempel om båten ble produsert mellom 1995 og 2002 med ett par facelift i perioden.

Jeg mener at man da kan bruke overleveringspr fra fabrikk såfremt man ikke blander periodene med facelift.

Blir modellen offisiellt lansert i 1999 og man overtar båten i slutten av 1998 kaller man det en 1999 modell, har den ikke fått faceliften til 1999 modellen er det en 1998 modell.

Blir modellen offisiellt lansert i 1999 og man overtar båten i slutten av 1998 kaller man det en 1999 modell, har den ikke fått faceliften til 1999 modellen er det en 1998 modell.

Om den ikke har fått "faceliften" har den vel i ditt eksempel også blitt produsert som en 98 modell.

Dette er relativt enkelt å fastslå på amerikanske båter da de tre siste sifrene i HIN-koden er hhv et siffer for modellår og to for produksjonsår. Hvordan man gjør med importerte båter som får nytt HIN vet jeg ikke. Noen som vet?

Nå blir det vel en annen diskusjon i forbindelse med halvfabrikata? Jeg har fulgt med de siste modellene i fra Askeladden, pga jeg har hatt fire stk Askeladden de siste fem-seks årene. Har i dag en 07 mod.(Explorer),men bygd og produsert senhøst 06 for modellåret 07. Som regel har der vært en liten facelift på hver årsmodell. Båtene som ble solgt året før min hadde litt andre farger,utstyr etc.,det var 06.mod., men mange av disse blei jo bygget fra høsten og utover i 05. Sen høst i fjor (07) kom 08.mod til forhandlerne for salg. Da var det atter nye farger(svart bordgang,antrasittgrå puter, etc.) Så til høsten igjen i år (08) kommer 09mod. på markedet med sikkert noen nye detaljer,hvem vet ? Så selv om båtene feks blir bygd og ferdigstillt sent på høsten i 08, så skal de jo selges som en 09. mod. Det er vel på samme måte som i bilverdenen. Så hvis jeg skulle solgt min båt i dag, så hadde det naturlighvis vært som en 07.mod, selv om den er produserti 06.

Redigert av LM 605 (see edit history)

Er båten bygget og har 06 i CIN koden, så er det en 06 modell og intet annet..... for Askeladden og andre båter som er bygget etter 98 da CIN (tidligere HIN) ble påbudt så er det vel dette som avgjør hvilken årmodell det er... kan ikke skjønne noe annet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Min båt ble støypt på 80-tallet, men innredet, utstyrt og motorisert i perioden 04-08. Første gang sjøsatt 05. Hva er da riktig å sette som årsmodell?

For meg - En 80-talls modell.

Hvordan blir dette i forhold til event. CE merking . Det året den er produsert eller det året den er registrert?

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

For båter etter 98 så er det vel rimelig greit definert i CIN med mindre båten er brukt importert og CE merket her på berget.

Min er bygget i 2005 og er dermed en 2005 modell siden det er i overenstemelse med CIN, selv om båten er første gang sjøsatt i mai 2006... Når den en gang skal selges så vil den bli solgt som 2005 modell og opplysning om førstegangs sjøsetting vil være en tilleggsopplysning.

Enig med Sydvesten :yesnod:

CIN med mindre båten er brukt importert og CE merket her på berget.

Mener at på de båtene jeg har importert så har jeg fått utrykkelig beskjed om at både nytt og gammelt HIN/CIN nummer skal være synlig. Altså selv om man CE merker en båt her i Norge i ettertid så kan man fort se ut fra det gamle HIN nummeret når båten var produsert.

Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...