Whistler Startet 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 9.Februar.2008 Har surret litt rundt på finn(ren tidtrøyte), og ser at flere oppgir feil årsmodell. Hva skal man regne som årsmodell når båten selges? - Det året båten blir sjøsatt? - Det året båten blir registrert? - Det året båten blir produsert? - Eller modellåret? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
SF Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 I mitt hode så er årsmodell = årsmodell. Min båt er produsert i oktober 1996 men er en årsmodell 1997. Skulle jeg solgt så hadde jeg oppgitt 1997. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
LM 605 Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 (redigert) Det må jo være modellåret. Båter og forsåvidt motorer blir jo bygget f. eks. nov. 07 og blir jo da solgt som 08 mod. Jeg kjøpte meg nylig ny bil: 08 mod., men bilen er jo "produsert" i 07.Så det må jo være modellåret de kommer nye på markedet? Altså 08 mod. Redigert 9.Februar.2008 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 For båter etter 98 så er det vel rimelig greit definert i CIN med mindre båten er brukt importert og CE merket her på berget. Min er bygget i 2005 og er dermed en 2005 modell siden det er i overenstemelse med CIN, selv om båten er første gang sjøsatt i mai 2006... Når den en gang skal selges så vil den bli solgt som 2005 modell og opplysning om førstegangs sjøsetting vil være en tilleggsopplysning. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 En kan vel regne med at de som er på jakt etter båten som ligger ute kjenner litt til historikken til modellene. For eksempel om båten ble produsert mellom 1995 og 2002 med ett par facelift i perioden. Jeg mener at man da kan bruke overleveringspr fra fabrikk såfremt man ikke blander periodene med facelift. Blir modellen offisiellt lansert i 1999 og man overtar båten i slutten av 1998 kaller man det en 1999 modell, har den ikke fått faceliften til 1999 modellen er det en 1998 modell. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 9.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Blir modellen offisiellt lansert i 1999 og man overtar båten i slutten av 1998 kaller man det en 1999 modell, har den ikke fått faceliften til 1999 modellen er det en 1998 modell. Om den ikke har fått "faceliften" har den vel i ditt eksempel også blitt produsert som en 98 modell. Dette er relativt enkelt å fastslå på amerikanske båter da de tre siste sifrene i HIN-koden er hhv et siffer for modellår og to for produksjonsår. Hvordan man gjør med importerte båter som får nytt HIN vet jeg ikke. Noen som vet? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
mewa 2 Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Dette kan kanskje være av interesse: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=37941 Med vennlig hilsen mewa 2 båten er modellen det året den er produsert nytter ikke åkjøpe halvfabrikat i år 2000 ferdigstille i 2008 for så å kalle den en 2008 mod. hilsen mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 (redigert) Nå blir det vel en annen diskusjon i forbindelse med halvfabrikata? Jeg har fulgt med de siste modellene i fra Askeladden, pga jeg har hatt fire stk Askeladden de siste fem-seks årene. Har i dag en 07 mod.(Explorer),men bygd og produsert senhøst 06 for modellåret 07. Som regel har der vært en liten facelift på hver årsmodell. Båtene som ble solgt året før min hadde litt andre farger,utstyr etc.,det var 06.mod., men mange av disse blei jo bygget fra høsten og utover i 05. Sen høst i fjor (07) kom 08.mod til forhandlerne for salg. Da var det atter nye farger(svart bordgang,antrasittgrå puter, etc.) Så til høsten igjen i år (08) kommer 09mod. på markedet med sikkert noen nye detaljer,hvem vet ? Så selv om båtene feks blir bygd og ferdigstillt sent på høsten i 08, så skal de jo selges som en 09. mod. Det er vel på samme måte som i bilverdenen. Så hvis jeg skulle solgt min båt i dag, så hadde det naturlighvis vært som en 07.mod, selv om den er produserti 06. Redigert 9.Februar.2008 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Er båten bygget og har 06 i CIN koden, så er det en 06 modell og intet annet..... for Askeladden og andre båter som er bygget etter 98 da CIN (tidligere HIN) ble påbudt så er det vel dette som avgjør hvilken årmodell det er... kan ikke skjønne noe annet... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
LM 605 Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Mitt Askeladden hin nr.har tilslutt L607 (prod. år Des 06, mod. år 07). Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Hvordan man gjør med importerte båter som får nytt HIN vet jeg ikke. Noen som vet? Man får ett skrognummer av direktoratet som inneholder år og måned båten kommer til Norge, altså ikke når den blir tatt i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 (redigert) Gamlebåten var på vannet første gang 1982, solgte den i -05. I høst var den på finn.no.............den var virkelig fornyet.... i forstand 2 år nyere. Det var blitt en 1984 modell..... Redigert 9.Februar.2008 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 modell burde være produskjonsåret uansett modellforandringer osv .. men gjerne forviss kjøperen om at det er den typen\modellen som kom året etter .. ikke motsatt. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
lassal Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Jeg går etter produksjonsdato. Hos BMW får man neste års modell etter måned 09/xxxx.. Har man da en BMW som er produsert fra og med 09/xxxx har man neste års modell. Har man en modell som er produsert før så har man årets modell. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Min båt ble støypt på 80-tallet, men innredet, utstyrt og motorisert i perioden 04-08. Første gang sjøsatt 05. Hva er da riktig å sette som årsmodell? Sitér dette innlegget Link to post
lassal Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 For meg - En 80-talls modell. Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Min båt ble støypt på 80-tallet, men innredet, utstyrt og motorisert i perioden 04-08. Første gang sjøsatt 05. Hva er da riktig å sette som årsmodell? For meg - En 80-talls modell. Hvordan blir dette i forhold til event. CE merking . Det året den er produsert eller det året den er registrert? Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
eysteind Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 CE-merking er det året den blir produsert. Dvs 80-tallet. Har derfor ikke krav til CE-godkjenning... Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 For båter etter 98 så er det vel rimelig greit definert i CIN med mindre båten er brukt importert og CE merket her på berget.Min er bygget i 2005 og er dermed en 2005 modell siden det er i overenstemelse med CIN, selv om båten er første gang sjøsatt i mai 2006... Når den en gang skal selges så vil den bli solgt som 2005 modell og opplysning om førstegangs sjøsetting vil være en tilleggsopplysning. Enig med Sydvesten Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 CIN med mindre båten er brukt importert og CE merket her på berget. Mener at på de båtene jeg har importert så har jeg fått utrykkelig beskjed om at både nytt og gammelt HIN/CIN nummer skal være synlig. Altså selv om man CE merker en båt her i Norge i ettertid så kan man fort se ut fra det gamle HIN nummeret når båten var produsert. Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.