Jump to content

Yamaha 30hk 04mod vs Mercury 30hk 04mod

Lingefan

Recommended Posts

Da jeg nå har havnet i en situasjon hvor jeg både har en Yamaha 30hk 3 sylindret 2-takter og en Mercury 2-sylindret 30hk 2-takter tenkte jeg å opprette denne tråden hvor jeg kan sammenligne motorene underveis. Eventuelle feil som måtte dukke opp og alt slikt kan noteres i denne tråden. Sikkert nyttig for folk som vurderer å kjøpe en 30hk.

Begge er fra år 2004.

Mercury sitter på en GH 11 de luxe 1994 mod og har ikke el-start og heller ikke el-tilt/trim. Toppfart på denne båten er ikke målt med GPS, men trolig mellom 32 og 34 knop et sted med riktig tilting og 1 pers.

Yamaha sitter på en Yamarin 4110 2002 mod og har el-start og el-trim og tilt. Toppfart er trolig 28 knop, men ikke målt enda med GPS.

Blir spennende å sammenligne.

Kom gjerne med lignende erfaringer her og synspunkter om motorene.

Hvilken motor mener dere er best av disse to?

Lingefan

The 10 commandments

1. Thou shalt only stroke twice.

2. Thou shalt not inject oil in a performance motor.

3. Thou shalt not covet they neighbors Mercury.

4. Thou shalt treat all others as thou wisheth to be treated including

the less fortunate who owneth motors of white.

5. Thou shalt recognize Karl K. as the one true god and Mercury as his

son.

6. Thou shalt recognize Black Max and Mariner as disciples.

7. Thou shalt not arrange less than 6 cylinders in a V configuration lest

thou flirteth with the white devil.

8. Thou shalt not meddle with injection systems thou cannot pronounce.

Thou shall play with EFI, but not Ficht, Fucht ,or whatever the hell it

mayeth be.

9. When thou prayeth or pay homage to the king, thou must face in the

direction of Lake X, the holy land.

10. Thou shalt always have fun, regardless. If fun is not to be had, one

must rid himself of all things marine, and taketh a break.

:smiley:

Nå er begge motorer relativt nye, men jeg ville valg Mercury, blant annet pga fremtidig dele tilgang/delepriser.

Nå er deler til Nippon gakki også tilgjengelig, men hvor mange år....5 > 10 , på Mercury er delene tilgjengelig 30 > 40 år ++.

Arne Kjetil

Åh :eek: ???

Har Nippon Gakki eller YAMAHA :cool::cool::cool::cool: lagt ned?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg heller nok litt i dette tilfellet mot yamahaen, en velprøvd og god motor som det sjeldent går noe galt med, og at den er 3-syl er et stort +

Eneste - i dette tilfellet er tyngden på motoren, den blir vel heftig tung med både trim og el-start, + batteriet du også må ha med.

Men for og ta med en outsider her ville jeg foreslått suzuki 30hk 3-syl, denne motoren går mye finere enn yamahaen, og er vesentlig mye rimeligere, bare synd de ikke produserte de lengre enn til 98 eller rundt der.....

Det er helt klart stor forskjell på to og tre sylindrede motorer gangmessig ja.

Her er en test av 30hk, men jeg har den lille 30hk-Mercuryen som ikke er med i testen:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...79?OpenDocument

Vekt:

Yamaha 30hk DETOL 2-takt 3 syl: 66kg

Mercury 30hk 2 syl, minste sylvolumet: 51kg

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Du har kanskje rett, dal-z. Tohatsu 25/30hk har samme antall sylindre og samme sylindervolum (ca 430ccm), så det kan stemme at det er samme motor som Mercury 30hk med minste syl-volum.

Her er en Tohatsuutgave

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=1&tot=15

Forresten er det et svært nyttig tips å kjøpe den med el-start. Den jeg har er med manuell startsnor og den er ikke av de letteste å starte med snor. Den er også veldig skjør for slark og den har blitt reparert en gang pga at en del i startsnorfestet røk og dirret under motorgange.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Droll skrev:
[Nå er begge motorer relativt nye, men jeg ville valg Mercury, blant annet pga fremtidig dele tilgang/delepriser.

Nå er deler til Nippon gakki også tilgjengelig, men hvor mange år....5 > 10 , på Mercury er delene tilgjengelig 30 > 40 år ++.

Arne Kjetil

Nå er vel deletilgangen til :cool:YAMAHA :cool: 25 år, mercury sine motorer av i dag vil nok ikke ha behov for deler om 30 > 40år :wink: - og i dette konkret tilfellet er det jo klart at YAMAHA én har et solid balletak på Merchatsuen allerede.... :lol:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

• 1 måned senere...

Da har jeg vært på sjøen med Mercuryen og den har fungert meget bra. Tok litt tid å starte første gangen, men det var fordi den var tømt for drivstoff i høst. Det er riktignok litt annerledes turtall og motorgange ved kaldstart i 1 plussgrad fremfor 20-30 plussgrader, men den starter fint og går mykt og driftsikkert.

1-0 til Mercury frem til Yamahaen kommer på vannet.

Lingefan

Tok noen raske bilder med mobilen:

http://i267.photobucket.com/albums/ii300/C...pg?t=1206477851

http://i267.photobucket.com/albums/ii300/C...pg?t=1206477919

http://i267.photobucket.com/albums/ii300/C...pg?t=1206477945

Har noen fra da den ligger på vannet også, men det er også dårlige mob-bilder. De er på en annen mob så de får jeg ta siden.

Lingefan

• 1 måned senere...

Da har jeg testet både GH 11 med 30hk Mercury og Yamarin 4110 med 30hk Yamaha i helgen. Yamahaen måtte ha nye plugger (pga konservering) og da den hadde fått dette så startet den på første!!

Mercuryen startet også nok en gang på første denne gangen. Derfor er det altså 1- 1 så langt.

Ellers må jeg si at etter prøvetur har jeg fått svar på følgende to punkter jeg vil gi poeng for:

1. Bensinforbruk

2. Motorgange

La oss starte med punkt 1.:

30hk Yamaha sitter riktignok på en tyngre båt, men det virker på meg som at den bruker en del mer bensin. Ikke at det er så mye at det har noe å si, men det er nå et faktum.

2- 1 til Mercury så langt.

Så til punkt 2.:

Når det gjelder motorgange har jeg fått studert dette nøye i helgen, da jeg har kjørt begge motorene like etter hverandre ved flere anledninger nå. Mercuryen har en veldig grom gange til å være 2 sylindret. Den vibrerer også relativt lite. Likevel er det umulig å slå motorgangen til Yamaha 3 sylindret, spesielt på lave turtall. Også vibrasjonene er hakket svakere i Yamaha 3 syl. Støynivået virker også et hakk mer dempet i Yamahaen.

2- 2 mellom Mercury og Yamaha nå altså.

Dersom det er flere "sjekkpunkter" noen her ønsker at jeg skal sammenligne så kan dere bare si fra, hvis ikke kommer jeg med litt etter litt over tid.

Lingefan

Lingefan skrev:
..... Den jeg har er med manuell startsnor og den er ikke av de letteste å starte med snor. Den er også veldig skjør for slark og den har blitt reparert en gang pga at en del i startsnorfestet røk og dirret under motorgange.

Dette er også momenter du bør ta hensyn til i testen din; Hvor mange "småfeil" og andre irriterende ting som dukker opp i gjennom sesongen. Også dine lokale forhandleres evne til å hjelpe deg i slike situasjoner, jfr. pluggkjøpet ditt.

Forbruk av 2-T olje også, Yamaha har Autolube - Om du gjennom sesongen opplever et mindre oljeforbruk på denne kontra blanding i bensinen på Mercuryen...

Lingefan skrev:
Da har jeg testet både GH 11 med 30hk Mercury og Yamarin 4110 med 30hk Yamaha i helgen. Yamahaen måtte ha nye plugger (pga konservering) og da den hadde fått dette så startet den på første!!

Mercuryen startet også nok en gang på første denne gangen. Derfor er det altså 1- 1 så langt.

- Dette medfører ikke riktighet, Mercuryen startet ikke på første forsøk etter vinterlagring. Selv om temperaturen var lavere, var den tungstartet. Det riktige her er 1-0 til Yamaha- som tross alt var vinterkonservert og full av olje...

Lingefan skrev:
Ellers må jeg si at etter prøvetur har jeg fått svar på følgende to punkter jeg vil gi poeng for:

1. Bensinforbruk

2. Motorgange

La oss starte med punkt 1.:

30hk Yamaha sitter riktignok på en tyngre båt, men det virker på meg som at den bruker en del mer bensin. Ikke at det er så mye at det har noe å si, men det er nå et faktum.

2- 1 til Mercury så langt.

Dette må du jo teste med å måle skikkelig; for det første så "antar" du gjennom å si at "det virker på meg" for i ettertid si at det er et "faktum". Status: Uavklart. Fortsatt 1-0 til Yamaha.

Lingefan skrev:
Så til punkt 2.:

Når det gjelder motorgange har jeg fått studert dette nøye i helgen, da jeg har kjørt begge motorene like etter hverandre ved flere anledninger nå. Mercuryen har en veldig grom gange til å være 2 sylindret. Den vibrerer også relativt lite. Likevel er det umulig å slå motorgangen til Yamaha 3 sylindret, spesielt på lave turtall. Også vibrasjonene er hakket svakere i Yamaha 3 syl. Støynivået virker også et hakk mer dempet i Yamahaen.

2- 2 mellom Mercury og Yamaha nå altså.

-For ordens skyld; 2-0 til Yamaha :wink:

Lingefan skrev:
Dersom det er flere "sjekkpunkter" noen her ønsker at jeg skal sammenligne så kan dere bare si fra, hvis ikke kommer jeg med litt etter litt over tid.

Det blir litt feil å sammenligne en 2 - sylindret "billigmotor" og en 3- sylindret i "high-end" segmentet. Skal testen din gi mening; bør du heller fortelle hvordan du opplever disse motorene hver for seg gjennom sesongen - uten å dele ut poeng. :smiley:

-Forøvrig ser jeg at du har knopmåler på GH/Merury-oppsettet; hva viser den på fullt turtall?

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

rago63 skrev:
Dette er også momenter du bør ta hensyn til i testen din; Hvor mange "småfeil" og andre irriterende ting som dukker opp i gjennom sesongen. Også dine lokale forhandleres evne til å hjelpe deg i slike situasjoner, jfr. pluggkjøpet ditt.

Et godt tips, men da bør jeg også ta med forhandlertilgjengeligheten osv... Mercury har ikke forhandler så nære Kragerø, men Yamaha har i Kragerø sentrum, rett ved stedet man fyller bensin. Det blir jo veldig detaljert.

rago63 skrev:
Forbruk av 2-T olje også, Yamaha har Autolube - Om du gjennom sesongen opplever et mindre oljeforbruk på denne kontra blanding i bensinen på Mercuryen...

Et veldig interessant poeng faktisk. Dette skal jeg merke meg. Jeg har inntrykk av at separat oljetank bruker mindre olje, uten å ha målt. Jeg har enda ikke trengt å fylle olje på Yamahaen.

rago63 skrev:
Dette medfører ikke riktighet, Mercuryen startet ikke på første forsøk etter vinterlagring. Selv om temperaturen var lavere, var den tungstartet. Det riktige her er 1-0 til Yamaha- som tross alt var vinterkonservert og full av olje...

For så vidt sant. Men her er det også en klar forskjell på de to, ettersom Yamahaen har el-start og Mercuryen må dras i gang. Mercuryen starter aldri før man har dratt i den to ganger. Hvorfor aner jeg ikke, men det er bare slik. En gang med shoke og en gang uten. Så akkurat dette blir det litt vanskelig å sammenligne. Det viktigste er at den ikke har startproblemer utover dette.

rago63 skrev:
Dette må du jo teste med å måle skikkelig; for det første så "antar" du gjennom å si at "det virker på meg" for i ettertid si at det er et "faktum". Status: Uavklart. Fortsatt 1-0 til Yamaha.

Enig i at dette er uavklart foreløpig. Likevel er det litt urettferdig at Mercuryen frakter på en 100kg lettere båt. Det gir jo selvsagt utslag. Når det er sagt så kjører jeg begge to veldig ofte på full gass/et lite hakk under full. Da skal det bli nokså likt skulle jeg tro...?

rago63 skrev:
Det blir litt feil å sammenligne en 2 - sylindret "billigmotor" og en 3- sylindret i "high-end" segmentet. Skal testen din gi mening; bør du heller fortelle hvordan du opplever disse motorene hver for seg gjennom sesongen - uten å dele ut poeng. :smiley:

Hehe, joda. Men de er jo konkurrenter likevel. Du kan jo bare se bort fra poengene :smiley:

rago63 skrev:
-Forøvrig ser jeg at du har knopmåler på GH/Merury-oppsettet; hva viser den på fullt turtall?

Det går bare til 30knop, og den bunner 30 knop selv om jeg drar av gassen. Nå vet jeg ikke hvor nøyaktig dette er riktignok. Den planer ordentlig når den viser ca 17 knop, hvis det kan være en pekepinne.

Lingefan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...