Lingefan Startet 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 9.Februar.2008 Da jeg nå har havnet i en situasjon hvor jeg både har en Yamaha 30hk 3 sylindret 2-takter og en Mercury 2-sylindret 30hk 2-takter tenkte jeg å opprette denne tråden hvor jeg kan sammenligne motorene underveis. Eventuelle feil som måtte dukke opp og alt slikt kan noteres i denne tråden. Sikkert nyttig for folk som vurderer å kjøpe en 30hk. Begge er fra år 2004. Mercury sitter på en GH 11 de luxe 1994 mod og har ikke el-start og heller ikke el-tilt/trim. Toppfart på denne båten er ikke målt med GPS, men trolig mellom 32 og 34 knop et sted med riktig tilting og 1 pers. Yamaha sitter på en Yamarin 4110 2002 mod og har el-start og el-trim og tilt. Toppfart er trolig 28 knop, men ikke målt enda med GPS. Blir spennende å sammenligne. Kom gjerne med lignende erfaringer her og synspunkter om motorene. Hvilken motor mener dere er best av disse to? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Droll Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 The 10 commandments 1. Thou shalt only stroke twice. 2. Thou shalt not inject oil in a performance motor. 3. Thou shalt not covet they neighbors Mercury. 4. Thou shalt treat all others as thou wisheth to be treated including the less fortunate who owneth motors of white. 5. Thou shalt recognize Karl K. as the one true god and Mercury as his son. 6. Thou shalt recognize Black Max and Mariner as disciples. 7. Thou shalt not arrange less than 6 cylinders in a V configuration lest thou flirteth with the white devil. 8. Thou shalt not meddle with injection systems thou cannot pronounce. Thou shall play with EFI, but not Ficht, Fucht ,or whatever the hell it mayeth be. 9. When thou prayeth or pay homage to the king, thou must face in the direction of Lake X, the holy land. 10. Thou shalt always have fun, regardless. If fun is not to be had, one must rid himself of all things marine, and taketh a break. Nå er begge motorer relativt nye, men jeg ville valg Mercury, blant annet pga fremtidig dele tilgang/delepriser. Nå er deler til Nippon gakki også tilgjengelig, men hvor mange år....5 > 10 , på Mercury er delene tilgjengelig 30 > 40 år ++. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Daffy Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Åh ??? Har Nippon Gakki eller YAMAHA lagt ned? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
ivar Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Har stor sans for de 3-sylindrete motorene til Yamaha, syns de har en mer behagelig gange og ofte bedre aks enn 2-syl motorer med samme hk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
csvirus Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 Jeg heller nok litt i dette tilfellet mot yamahaen, en velprøvd og god motor som det sjeldent går noe galt med, og at den er 3-syl er et stort + Eneste - i dette tilfellet er tyngden på motoren, den blir vel heftig tung med både trim og el-start, + batteriet du også må ha med. Men for og ta med en outsider her ville jeg foreslått suzuki 30hk 3-syl, denne motoren går mye finere enn yamahaen, og er vesentlig mye rimeligere, bare synd de ikke produserte de lengre enn til 98 eller rundt der..... Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 9.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 (redigert) Det er helt klart stor forskjell på to og tre sylindrede motorer gangmessig ja. Her er en test av 30hk, men jeg har den lille 30hk-Mercuryen som ikke er med i testen: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...79?OpenDocument Vekt: Yamaha 30hk DETOL 2-takt 3 syl: 66kg Mercury 30hk 2 syl, minste sylvolumet: 51kg Redigert 9.Februar.2008 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Noflow Svart 9.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2008 den mercuryen din, er det samme motoren som tohatsu 25/30 det? (2 takt) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 10.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Mercuryen er en slik motor i alle fall: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=9&tot=12 Sylindervolum er bare 430ccm og vekt kun 51kg. Perfekt for veldig små båter. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lingefan Svart 10.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 (redigert) Du har kanskje rett, dal-z. Tohatsu 25/30hk har samme antall sylindre og samme sylindervolum (ca 430ccm), så det kan stemme at det er samme motor som Mercury 30hk med minste syl-volum. Her er en Tohatsuutgave http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=1&tot=15 Forresten er det et svært nyttig tips å kjøpe den med el-start. Den jeg har er med manuell startsnor og den er ikke av de letteste å starte med snor. Den er også veldig skjør for slark og den har blitt reparert en gang pga at en del i startsnorfestet røk og dirret under motorgange. Redigert 10.Februar.2008 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Noflow Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 ok, men de motorene er helt identiske, unntatt blokken tror jeg det var. har prata med folka på remvik & standal en del da jeg har jobbet der en uke. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 (redigert) Droll skrev: [Nå er begge motorer relativt nye, men jeg ville valg Mercury, blant annet pga fremtidig dele tilgang/delepriser. Nå er deler til Nippon gakki også tilgjengelig, men hvor mange år....5 > 10 , på Mercury er delene tilgjengelig 30 > 40 år ++. Arne Kjetil Nå er vel deletilgangen til YAMAHA 25 år, mercury sine motorer av i dag vil nok ikke ha behov for deler om 30 > 40år - og i dette konkret tilfellet er det jo klart at YAMAHA én har et solid balletak på Merchatsuen allerede.... Redigert 10.Februar.2008 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Lingefan Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Da har jeg vært på sjøen med Mercuryen og den har fungert meget bra. Tok litt tid å starte første gangen, men det var fordi den var tømt for drivstoff i høst. Det er riktignok litt annerledes turtall og motorgange ved kaldstart i 1 plussgrad fremfor 20-30 plussgrader, men den starter fint og går mykt og driftsikkert. 1-0 til Mercury frem til Yamahaen kommer på vannet. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
roesok Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Lingefan skrev: 1-0 til Mercury frem til Yamahaen kommer på vannet. Det bør vel fortsatt stå 0-0. Dårlig gjort å score før det andre laget har kommet på banen... Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Golito Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Du har ikke vurdert å sette yammisen på ghen?=) Eller blir det stress med stammen? Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 roesok skrev: ..... Dårlig gjort å score før det andre laget har kommet på banen... Det kalles "handicap"..... - som jeg er stygt redd for må til her.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Allan E Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 rago63 skrev: Det kalles "handicap"..... - som jeg er stygt redd for må til her.... yamaha er knall det, hvis man liker store tunge dråg av noen motorer som ikke er no spess hissig men bare vil ha en pålitelig motor mercury er lettere, hissigere og har MYE billigere deler Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 hei lingefan, har du et bilde av den mercuryen din? lurer litt på hvordan den er:) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Mercuryen er en slik: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=7&tot=9 Med manuell start. Har ikke vurdert å sette Yamahaen på GH'en da de begge er boltet fast og det ville blitt mye styr :-) Jeg er sikker på at Mercuryen gjør en bedre jobb på GH'n fordi den er lettere og trolig omtrent like hissig. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lingefan Svart 24.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Forresten er jeg vel enig i at det prinsippielt er 0- 0 frem til Yamahaen også får sin sjanse. Men det høres mer spennende ut når det er en som leder :-b Skal få tatt noen bilder av GH i dag nå som det er sol. Den står på henger. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Noflow Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 den motoren er jo identisk til min den:) men ta gjerne bilder av båt/motor er alltid kjekt med bilder! Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 25.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2008 Tok noen raske bilder med mobilen: http://i267.photobucket.com/albums/ii300/C...pg?t=1206477851 http://i267.photobucket.com/albums/ii300/C...pg?t=1206477919 http://i267.photobucket.com/albums/ii300/C...pg?t=1206477945 Har noen fra da den ligger på vannet også, men det er også dårlige mob-bilder. De er på en annen mob så de får jeg ta siden. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lingefan Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Da har jeg testet både GH 11 med 30hk Mercury og Yamarin 4110 med 30hk Yamaha i helgen. Yamahaen måtte ha nye plugger (pga konservering) og da den hadde fått dette så startet den på første!! Mercuryen startet også nok en gang på første denne gangen. Derfor er det altså 1- 1 så langt. Ellers må jeg si at etter prøvetur har jeg fått svar på følgende to punkter jeg vil gi poeng for: 1. Bensinforbruk 2. Motorgange La oss starte med punkt 1.: 30hk Yamaha sitter riktignok på en tyngre båt, men det virker på meg som at den bruker en del mer bensin. Ikke at det er så mye at det har noe å si, men det er nå et faktum. 2- 1 til Mercury så langt. Så til punkt 2.: Når det gjelder motorgange har jeg fått studert dette nøye i helgen, da jeg har kjørt begge motorene like etter hverandre ved flere anledninger nå. Mercuryen har en veldig grom gange til å være 2 sylindret. Den vibrerer også relativt lite. Likevel er det umulig å slå motorgangen til Yamaha 3 sylindret, spesielt på lave turtall. Også vibrasjonene er hakket svakere i Yamaha 3 syl. Støynivået virker også et hakk mer dempet i Yamahaen. 2- 2 mellom Mercury og Yamaha nå altså. Dersom det er flere "sjekkpunkter" noen her ønsker at jeg skal sammenligne så kan dere bare si fra, hvis ikke kommer jeg med litt etter litt over tid. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Ingar Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Ville ikke vært den mercury'en hvis dette er ment som en langtidstest. Eldre GH 11 har kortstammet motor som, i kombinasjon med V-bunnen, gjør at selv en 9.9 kommer veldig dypt i vannet. Enda verre med 30. Fører til økt trykk i stammen når båten ikke planer og sannsynligvis, over tid, problemer med vann i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 (redigert) Lingefan skrev: ..... Den jeg har er med manuell startsnor og den er ikke av de letteste å starte med snor. Den er også veldig skjør for slark og den har blitt reparert en gang pga at en del i startsnorfestet røk og dirret under motorgange. Dette er også momenter du bør ta hensyn til i testen din; Hvor mange "småfeil" og andre irriterende ting som dukker opp i gjennom sesongen. Også dine lokale forhandleres evne til å hjelpe deg i slike situasjoner, jfr. pluggkjøpet ditt. Forbruk av 2-T olje også, Yamaha har Autolube - Om du gjennom sesongen opplever et mindre oljeforbruk på denne kontra blanding i bensinen på Mercuryen... Lingefan skrev: Da har jeg testet både GH 11 med 30hk Mercury og Yamarin 4110 med 30hk Yamaha i helgen. Yamahaen måtte ha nye plugger (pga konservering) og da den hadde fått dette så startet den på første!! Mercuryen startet også nok en gang på første denne gangen. Derfor er det altså 1- 1 så langt. - Dette medfører ikke riktighet, Mercuryen startet ikke på første forsøk etter vinterlagring. Selv om temperaturen var lavere, var den tungstartet. Det riktige her er 1-0 til Yamaha- som tross alt var vinterkonservert og full av olje... Lingefan skrev: Ellers må jeg si at etter prøvetur har jeg fått svar på følgende to punkter jeg vil gi poeng for: 1. Bensinforbruk 2. Motorgange La oss starte med punkt 1.: 30hk Yamaha sitter riktignok på en tyngre båt, men det virker på meg som at den bruker en del mer bensin. Ikke at det er så mye at det har noe å si, men det er nå et faktum. 2- 1 til Mercury så langt. Dette må du jo teste med å måle skikkelig; for det første så "antar" du gjennom å si at "det virker på meg" for i ettertid si at det er et "faktum". Status: Uavklart. Fortsatt 1-0 til Yamaha. Lingefan skrev: Så til punkt 2.:Når det gjelder motorgange har jeg fått studert dette nøye i helgen, da jeg har kjørt begge motorene like etter hverandre ved flere anledninger nå. Mercuryen har en veldig grom gange til å være 2 sylindret. Den vibrerer også relativt lite. Likevel er det umulig å slå motorgangen til Yamaha 3 sylindret, spesielt på lave turtall. Også vibrasjonene er hakket svakere i Yamaha 3 syl. Støynivået virker også et hakk mer dempet i Yamahaen. 2- 2 mellom Mercury og Yamaha nå altså. -For ordens skyld; 2-0 til Yamaha Lingefan skrev: Dersom det er flere "sjekkpunkter" noen her ønsker at jeg skal sammenligne så kan dere bare si fra, hvis ikke kommer jeg med litt etter litt over tid. Det blir litt feil å sammenligne en 2 - sylindret "billigmotor" og en 3- sylindret i "high-end" segmentet. Skal testen din gi mening; bør du heller fortelle hvordan du opplever disse motorene hver for seg gjennom sesongen - uten å dele ut poeng. -Forøvrig ser jeg at du har knopmåler på GH/Merury-oppsettet; hva viser den på fullt turtall? Redigert 5.Mai.2008 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Lingefan Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 rago63 skrev: Dette er også momenter du bør ta hensyn til i testen din; Hvor mange "småfeil" og andre irriterende ting som dukker opp i gjennom sesongen. Også dine lokale forhandleres evne til å hjelpe deg i slike situasjoner, jfr. pluggkjøpet ditt. Et godt tips, men da bør jeg også ta med forhandlertilgjengeligheten osv... Mercury har ikke forhandler så nære Kragerø, men Yamaha har i Kragerø sentrum, rett ved stedet man fyller bensin. Det blir jo veldig detaljert. rago63 skrev: Forbruk av 2-T olje også, Yamaha har Autolube - Om du gjennom sesongen opplever et mindre oljeforbruk på denne kontra blanding i bensinen på Mercuryen... Et veldig interessant poeng faktisk. Dette skal jeg merke meg. Jeg har inntrykk av at separat oljetank bruker mindre olje, uten å ha målt. Jeg har enda ikke trengt å fylle olje på Yamahaen. rago63 skrev: Dette medfører ikke riktighet, Mercuryen startet ikke på første forsøk etter vinterlagring. Selv om temperaturen var lavere, var den tungstartet. Det riktige her er 1-0 til Yamaha- som tross alt var vinterkonservert og full av olje... For så vidt sant. Men her er det også en klar forskjell på de to, ettersom Yamahaen har el-start og Mercuryen må dras i gang. Mercuryen starter aldri før man har dratt i den to ganger. Hvorfor aner jeg ikke, men det er bare slik. En gang med shoke og en gang uten. Så akkurat dette blir det litt vanskelig å sammenligne. Det viktigste er at den ikke har startproblemer utover dette. rago63 skrev: Dette må du jo teste med å måle skikkelig; for det første så "antar" du gjennom å si at "det virker på meg" for i ettertid si at det er et "faktum". Status: Uavklart. Fortsatt 1-0 til Yamaha. Enig i at dette er uavklart foreløpig. Likevel er det litt urettferdig at Mercuryen frakter på en 100kg lettere båt. Det gir jo selvsagt utslag. Når det er sagt så kjører jeg begge to veldig ofte på full gass/et lite hakk under full. Da skal det bli nokså likt skulle jeg tro...? rago63 skrev: Det blir litt feil å sammenligne en 2 - sylindret "billigmotor" og en 3- sylindret i "high-end" segmentet. Skal testen din gi mening; bør du heller fortelle hvordan du opplever disse motorene hver for seg gjennom sesongen - uten å dele ut poeng. Hehe, joda. Men de er jo konkurrenter likevel. Du kan jo bare se bort fra poengene rago63 skrev: -Forøvrig ser jeg at du har knopmåler på GH/Merury-oppsettet; hva viser den på fullt turtall? Det går bare til 30knop, og den bunner 30 knop selv om jeg drar av gassen. Nå vet jeg ikke hvor nøyaktig dette er riktignok. Den planer ordentlig når den viser ca 17 knop, hvis det kan være en pekepinne. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.