Lingefan Startet 9.Februar.2008 Del på Facebook Startet 9.Februar.2008 Har en GH 11 de luxe som har problemer med bunnproppen. Har skiftet den ytterste delen, men det hjalp ikke. Må jeg bytte hele innmaten og alt sammen? Noen som har gjort sånt før, eventuelt har erfaring med dette på GH11? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Larspo Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 (redigert) Hva er problemet? Vann i dobbeltskroget? I de tilfellene jeg har kjent til det, så er det ikke her vannet har trengt gjennom. Redigert 10.Februar.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 smi en trepropp , det brukte jeg på en gh 10 .fungerte veldig greit. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 10.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Vann i dobbeltskroget ja. Det må komme fra bunnproppen fordi den står på henger og jeg har tømt den for vann før en tur og det har ikke regnet eller noe og den var "full av vann" da jeg tok den opp igjen. Er kun bunnproppen som lekker, har gått over hele. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
csvirus Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Det er vel bare og skru denne ut og sette inn ny er det ikke det da? litt avhengig av hvordan type det er... Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Klin på litt silikon på pluggen så blir det vel tett Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Lingefan Svart 10.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Jeg har skrudd ut den gamle og satt inn ny, men da ble det ikke bedre. Fortsatt lekk. Det er "pakningen" rundt, altså selve innmaten som må tettes. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
westbas 89 Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 du må skifte hele pluggen med innfestning. og husk silikon med montering. skiftet denne på en gh15 86mod. fant identisk ho Swang på lysaker Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Ville nå styrt unna silikon jeg og heller brukt sikafleks. Synes ikke silikon har noe som helst på sjøen å gjøre..... Ellers ville jeg samtidig sjekket taukrokene (det er vel en i baugen, samt 2 på akterspeilet om jeg ikke husker feil. Sjekk at det også er tett hvor du fester motoren. Pullerene (og evt. åregaffler om du har) bør du også sjekke. Utrolig hvor mye vann slike kan samle inn. Ellers ville jeg ha freset vekk den gamle, evt. fått tak i en som kan monteres inne i den gamle og så tette godt med sikafleks. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 10.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 (redigert) Takker for gode tips! Blir nok til å bytte hele innfestningen og tette med sikaflex i første omgang. Blir det ikke bedre så sjekker jeg de festeanordningene også. JEFredriksen, "Wang" på Lysaker har det jeg trenger? Jeg er litt lite dreven på mekking til vanlig, men husker du sånn ca hvordan du gjorde det? Er det lett eller vanskelig? Redigert 10.Februar.2008 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Jon-Kåre Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Dett er vel samme problemet som jeg har på min Silver Viking, tappet nesten 300l ut av dobbelbunnen helgen. Fårstår ikke helt hvorfor det lekker da skruen ser helt fin ut. Mulig at jeg skulle byttet hele greiene men hvor for jeg i så tilfelle fatt i dette? Er dette støpt inn i båten eller er det satt fast utenifra, har ikke studert det noe enda. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
westbas 89 Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 JEFredriksen, "Wang" på Lysaker har det jeg trenger?Jeg er litt lite dreven på mekking til vanlig, men husker du sånn ca hvordan du gjorde det? Er det lett eller vanskelig? Det finnes2-3 forskjellige dreneringsplugger,finner du den rette er det bare 2 skruer,så er det bare å dra den ut. kan vel sitte litt i gammelt tettemiddel Sitér dette innlegget Link to post
westbas 89 Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Dett er vel samme problemet som jeg har på min Silver Viking, tappet nesten 300l ut av dobbelbunnen helgen. Fårstår ikke helt hvorfor det lekker da skruen ser helt fin ut. Mulig at jeg skulle byttet hele greiene men hvor for jeg i så tilfelle fatt i dette?Er dette støpt inn i båten eller er det satt fast utenifra, har ikke studert det noe enda. Det er ofte en o-ring som begynner å lekke. du får kjøpt dreneringpluggen på de fleste båtutstyrbutikker, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Ville nå styrt unna silikon jeg og heller brukt sikafleks. Synes ikke silikon har noe som helst på sjøen å gjøre Der må jeg si meg enig egentlig. Den egner seg på "tåieletten" som det heter på fintspråg Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Jon-Kåre Svart 11.Februar.2008 Del på Facebook Svart 11.Februar.2008 Hos meg er det en plast gjenomføring som er brukt en messingplugg på og gjengene ser ikke ut, mulig årsaken er der Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Golito Svart 13.Februar.2008 Del på Facebook Svart 13.Februar.2008 (redigert) dette har jeg opplevd og med samme båt Bare å stikke til nærmeste båtsjappe og bytte hele pluggen, koster deg noe sånt som 20kr+silikon/sika! Når du kjøper en så sørg for at den er litt ordentlig, ikke noe vits å spare en tier på noe billig skvip Vet om en som glemte å skru i denne før sjøsetting, hehe! Du er tydeligvis sikker på at det er pluggen, men av erfaring kan det også være at det kommer gjennom hullene til styrekonsolen. Fikses enkelt ved nevnte sika eller silikon det og.. En kjapp måte å finne ut sånt på kan være å smake på vannet Redigert 13.Februar.2008 av Golito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 13.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2008 Takker for tips. Smaker saltvann... Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
csvirus Svart 13.Februar.2008 Del på Facebook Svart 13.Februar.2008 Vet om en som glemte å skru i denne før sjøsetting, hehe! Nå vet du om to! Merka det med en gang da, gikk vel et minutt eller to, men duverden og mye vann det kom inn i løpet av den tida! Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 13.Februar.2008 Del på Facebook Svart 13.Februar.2008 dette har jeg opplevd og med samme båt Bare å stikke til nærmeste båtsjappe og bytte hele pluggen, koster deg noe sånt som 20kr+silikon/sika! Når du kjøper en så sørg for at den er litt ordentlig, ikke noe vits å spare en tier på noe billig skvip Vet om en som glemte å skru i denne før sjøsetting, hehe! Du er tydeligvis sikker på at det er pluggen, men av erfaring kan det også være at det kommer gjennom hullene til styrekonsolen. Fikses enkelt ved nevnte sika eller silikon det og.. En kjapp måte å finne ut sånt på kan være å smake på vannet Jeg bytetr hele gjenomføringen med plugg og det hele da gjengene er ødelagt av denne messing skruen som ikke har samme gjengesnitt som selve gjeomføringen i plast Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Lingefan Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Da har jeg kjøpt ny innfestning, bunnpropp og tatt av gammel sikaflex og skrudd inn en ny en dynket i sikaflex :-) Er det ikke tett nå så blir det aldri tett. I alle fall rundt bunnproppen. Pusset litt med sandpapir før påsmøring av sikaflex. Det er forresten er helvetes #¤%&middel å jobbe med.... seigt og jævlig :-) Men tror det gikk greit. Skal på vannet med den på onsdag, så satser på at 2 døgn er nok herdingstid. Båten hadde forresten stått lagret under pressening og der hadde noen lagt en nesten tom (men ikke helt) motorolje-boks åpen!! i båten. Og det hadde samlet seg litt vann i den så den er helt oljete og jævlig inni. Tenkte å fylle båten med vann og zalo og la det stå litt, for deretter å børste den inni med oppvaskbørste eller noe... hehe. Noen gode tips? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
chagall Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Hva er problemet? Vann i dobbeltskroget? I de tilfellene jeg har kjent til det, så er det ikke her vannet har trengt gjennom. Hei, har riktignok en With 442, som jeg har problem med vann i dobbeltskrog. Jobber med problemet akkurat i disse dager. Det viser seg at det ikke er bunnproppen som er problemet, men regnvann som skal renne ut via selvlensesystemet. Har funnet lekkasje på slangeforbindelse (hard pvc slange) med slangeklemmer , mellom kuleventil og utløp på akterspeilet. Lekkasjen er ikke stor, men hver gang det regner finner noe av vannet veien ned i bunnen.!! Tappet ut ca: 10-15 ltr. to ganger i løpet av sommeren i fjor, som var nedbørrik. Hvis det er det samme systemet på GH 11, kan problemet ligge her. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Takk for tips, men denne GH 11 de luxe 1994 modell er ikke selvlensende (skulle gjerne ha vært det!). Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
chagall Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 (redigert) Takk for tips, men denne GH 11 de luxe 1994 modell er ikke selvlensende (skulle gjerne ha vært det!). Kan jo trøste deg med at det ikke er bare fryd og gammen med dobbelt bunn heller.(selvlensende) (ikke med With) Redigert 17.Mars.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 18.Mars.2008 Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 Håper nå at alt var tørt og fint før du begynte? Hvis finérplata i hekken (Den som er innstøpt) var fuktig, binder ikke sikaen annet enn til glassfiberer bak... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Lingefan Svart 20.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2008 (redigert) Da er GH 11 testet etter å ha fått reparert bunnproppen. Det rant kanskje ca 0,5 liter vann ut av den nå etter 24 timer på vannet. Altså van(n)vittig mye bedre enn tidligere hvor det kunne renne 20-30 liter inn bare på 4 timers sjøæsetting. Altså har det hjulpet, men ikke 100 %. Er en ettermontert knopmåler med skruefester under vannlinjen. Skal få tettet denne med sika før neste sjøsetting. Redigert 20.Mars.2008 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.