Jump to content

Teakdørk


Askeladden 505

Recommended Posts

Hei hei alle sammen. Som ny bruker vil jeg først bare takke for et glimrende forum. Mitt spørsmål er: jeg skal legge ny dørk i båten og har tenkt og bruke de ferdig natede platene som er 5,5mm tykke. fått svar fra en på forumet om hvordan jeg skal feste de til den gamle dørken så den er grei, men lurer på hva jeg skal gjøre rundt lukene ned til motoren. Kan jeg bare kappe til platene eller må det gjøres noe spesielt i kanten? Vil platene flise og bli stygge eller er de såpass harde at de holder om man ikke treffer helt med luka og skraper litt i kanten.

Legger ved en link som viser vilke plater jeg mener:http://www.maritim.no/product.aspx?id=7826&groupkey=003001010

Redigert av Delfin30 (see edit history)
Link to post

Det peneste er jo om du kjøper messingprofiler og legger på kantene. Slike profiler får du kjøpt i 2 meters lengder der man selger gulv/parkett. Enten med skruehull, eller du kan kjøpe uten og lime de med samme limet du fikk anbefalt til dørkplatene.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei,

 

Jeg gjorde jobben med å bytte dørk for noe over et år siden.

Benyttet teakfiner fra Maritim.

 

Resultatet ble bra. Like fullt: Skulle jeg gjordt jobben igjen ville jeg kanskje valgt matte flater i stedet for blanke. Valgte blank mht hardhet og slitasje. Benyttet Owatrol Edelolje; 4 strøk (tror jeg)

 

Kantene: Det er vesentlig å gjøre 'noe': Jeg valgte enkleste løsning (som etter en sesong synes å holde plenty): Kanting med Epoxy. Smurte et lag med epoxy hele veien rundt...

Link til prosjektsiden

 

 

Lykke til.

Link to post

Her har vi brukt den "miljøvennlige" varianten på badeplattformen til naboen. Gamle gratise teakdører er benyttet

 

badeplattform_teak.jpg

 

Tråden om dette emnet kan du se her

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Leste tråden din (som du linket til over) - lite spørsmål relatert til nating: :smiley:

 

Ser at dere maskerte godt med tape og så fylte sprekkene med natemasse. Overskytende fjernet dere med en sparkelspade, så står det at dere pusset...

 

Jeg skal nate om en benk ute i båten min og hadde planer om å bruke Sika. Det er det som er brukt rundt andre steder. Kan jeg da benytte din metode med grundig maskering og sparkelspade? Jeg skal ikke lakke eller olje etterpå. Trenger jeg da å slipe noe på natene eller blir dette så bra etter fjerning med sparkelspaden at jeg ikke trenger å gjøre noen ting tror du?

 

Hvilken type tape skal man maskere med?

Når skal jeg fjerne tapen - skal det tørke først? ( hvis det skal tørke - blir det ikke da problematisk å få bort tapen?? )

Bør jeg vurdere å bruke tec7 istede for Sika? Kan disse to evt kombineres? (gammel Sika med ny tec7)

Grunnen til at jeg må nate om er at teaken har sluppet fra underlaget (natene er også løse/borte). Jeg må derfor først lime teaken til benken. Ser at dette har vært gjørt med Sika før (massen er litt elastisk). Hadde derfor tenkt til å lime fast med Sika. Legger dette evt. noen føring på valg av natemasse??

 

 

:seeya:

Redigert av Sailor33 (see edit history)
Link to post
Ja på begge spørsmål. Jeg ser bare fordeler med Tech7 framfor sika. Ingen problemer med kombinasjon.

(Her hadde du flaks, en MS-Polymer kan feste mot Polyuretan, men en Polyuretan vil aldri feste mot en MS-Polymer. Det beste er å slipe bort all masse og unngå å blande to forskjellige råstoff)

 

For det første: Hva er Sika ? Det finnes maaange forskjellige Sika typer.

For det andre: Jeg har ALDRI ville fylle en nate med Tech7, den har 60 shore, noe som er alt for hardt for en natemasse. Tech7 er kun brukbart som lim.

 

Grunnen til at en natemasse enten det er Sika eller em myk MS-Polymer slipper festet(adhesjonen) er slurv i grunnarbeidet. Naten SKAL primes med en tilpasset primer for porøse/fettede overflater. Det er forskjellig primer for Polyuretan(Sika) og MS-Polymer.

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Jeg har ALDRI ville fylle en nate med Tech7, den har 60 shore, noe som er alt for hardt for en natemasse. Tech7 er kun brukbart som lim.

 

Litt usikker på om du har rett her da det spiller vel liten rolle om natemassen er hard i det tilfellet der jeg og naboen har lagt teak på badeplattform, hvis vi derimot snakker om et dekk med stor bevegelse i forstår jeg argumentet ditt. Det vi la på badeplattformen vil være "tilnærmet" dødt slik at lite elastiskitet spiller mindre rolle. Et av alternativene er jo og nate et slikt dekk med epoksy og den er jo serdeles lite fleksibel men det holder det fordi at materiallet er "dødt"

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
......Jeg har ALDRI ville fylle en nate med Tech7, den har 60 shore, noe som er alt for hardt for en natemasse. Tech7 er kun brukbart som lim.......

 

Javel?? Men det funker greit nok for meg i hvertfall. Der 290DC slipper sitter Tech7 like godt etter 6-8 år er nå min erfaring både hjemme og i båten. Hjemme er halve huset nata med 290DC, resten med Tech7. Tech7 holder absolutt best. Misfarger heller ikke så mye som sika ved sliping. I båten er det meste både limt og nata med Tech7. Kjenner ikke hverken til teorier eller fine ord, men ser jo selv greit hvordan det fungerer i praksis.

Link to post

Hmmm... :smiley:

 

Tusen takk for gode råd! - forstår at de lærde strides om dette... :wink:

 

Hvis jeg velger å maskere natene likevel: Hvilken type tape bruker jeg og hvor lenge skal den sitte på? Blir det ikke vanskelig å få av tapen hvis jeg venter til det er tørt?

 

Kan man slipe på myke fugemasser som varianter av Sika? - ville jo trodd at dette blir vanskelig all den tid det er mykt.

Hva gjør man da for å få myke fuger jevne og pene?

 

 

:flag:

Link to post

Tapen bør absolutt taes av med en gang natemassen er lagt i.

Bruk vanlig maskeringstape som du får i malerbutikken. Billigtape (Biltema,...) er vanskelig fordi den er tynn og lett rives i stykker.

Sika skal tørke lenge, helst flere uker, før den kan slipes. Tech 7 kan slipes etter relativt kort tid.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Kan jeg for eksempel ta salo på pekefingeren å glatte/jevne fugen mens den er våt (før jeg tar av tapen)?

- eller er det noen annen måte å "glatte" dem på? :smiley:

 

Ser for meg følgene:

 

1. Tape natene

2. Inn med Sika variant

3. Drar over med en sparkelspade for å få bort overskytende natemasse

4. Tar salo eller lignede og stryker over naten for å få den helt glatt og fin

5. Tar bort tapen

6. Venter på at det skal tørke... :smiley:

 

 

Høres dette greit ut?

 

 

:flag:

Redigert av Sailor33 (see edit history)
Link to post
Tapen bør absolutt taes av med en gang natemassen er lagt i.

 

Nja vi brukte billig tape fra europris og den satt på til masen var herdet fra kvelden til neste kveld, ingen problem der

 

Kutt ut punkt fire. Dette blir bra når du sliper over.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Jeg la slike plater i en båt jeg hadde tidligere, og listet IKKE på kantene. Det var en dårlig beslutning, for det var ikke mye som skulle til før kanten ble fliset opp.

 

Hos meg er ikke lukene listet. Men er derimot rundet med en rundfres/kantfres. I tillegg er all teak og plater grunnet med "teakgrunning". Dette medfører at lakken sitter mye bedre, så bra at det er ikke lakken som løsner men treverket. Her er benyttet DD lakk. På forrige båt la jeg lister av teak rundt alle luker og lakket med tre stjernes gulvlakk. Lakken var like grei etter ti år da jeg solgte båten, men listene rundt lukene tålte lite, lett for å få hakk...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...