Jump to content

Hvordan få renset bort denne rusten?


Ulv I

Recommended Posts

Hei,

 

Hvordan kan jeg få rensket bort den rusten som er her?

bakbaaten.jpg

 

Det har stått en plate for ekstra liten motor her, denne har jeg fjernet, og her skal jeg ha på ankerrulle og det, men kunne tenkt meg å få bort rusten og muligens tettet hullene.

Noen som har noen forslag til dette?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Raske svar her ja.. hehe..

 

Jeg har forsøkt med jif og div. andre kjøkken såper, til og med zalo.. det skal sies at det var MYE værre enn dette når jeg startet å skrubbe med jif og det.. bruker en svamp med skrubb på..

Men det er liksom litt nede i mellom sporene (rillene) som er på platformen der.

stålbørste er vel ikke akkurat bra å bruke nei.. men noe som er litt stivere børster enn oppvaskbørste.. finnes det tro.. hmm..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Ingen over-Ingen ved siden... Dette mener jeg.... Skal du ha en garantert effekt. Spray på Whürt NC 3000 SRR.. Garantert resultat.

 

Send meg e-post adressen din på Im så sender ejg biler av erfaringene mine... Båten vår var helt brun etter å ha ligget i rustete vann over år... sprayet på og trodde det ikke virket, men etter en time eller to viste resultatene seg uten skuring og gnikking. kun vått i vått...

 

dsc00078.jpg

 

 

dsc00077.jpg

Link to post
Share on other sites

Ingen over-Ingen ved siden... Dette mener jeg.... Skal du ha en garantert effekt. Spray på Whürt NC 3000 SRR.. Garantert resultat.

På et av bildene dine ser det ut som det er bunnstoff s.b. side,

-er det det eller bare skitt?

Redigert av Ingar (see edit history)

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post
Share on other sites

Rust lar seg kjemisk løse m. bl.a. oxalsyre og saltsyre. Alt annet er bare gnukking, d.v.s. mekanisk fjerning. En del Hempel renseprodukter inneholder oxalsyre. Legg på, hold det fuktig et kvarters tid (v/20 grader C), skyll av.

Dette er vel det beste rådet - jeg vil understreke siste setning: Skyll av, skyll av rikelig. Man kan nesten ikke bruke for mye vann når saltsyra skal fortynnes - man må også tenke på at den går videre ned i grunnen.

Link to post
Share on other sites

Saltsyre er det enkleste og greieste og bruke, har alltid noen flasker med 30% stående, bruker det stadig vekk til f.eks i ditt tilfelle fjerning av rustflekker, og til og få vekk den gule stripa som ofte kommer ved vannlinja, mine johnson motorer som har blitt litt gule i løpet av året blir som nye igjen etter litt saltsyre..... Bare husk og vask godt av igjen!

Link to post
Share on other sites

På et av bildene dine ser det ut som det er bunnstoff s.b. side,

-er det det eller bare skitt?

 

det ser ut som stoff, men det er kun skitt som satt skikkelig fast.

 

Båten kom slik fra USA. Den har gått i ferskvann og det ytterste laget var fast tørket grønnske. Dette fjernet jeg med skuresvamp og pasta, den gule boksen fra Diamant. Under dette laget var båten gulbrun og rustfarget, slik som vi vanligvis sliter med i vannskorpa. Her var sette altså under hele båten. Jeg sprayet på rust removeren fra Würth og lot dette stå vått i vått endel timer... 3-4 kanskje. gelcoaten ble helt ren uten gnikking og skuring. Fjernet også rust på dekk etter ankerkjettingen. Dette satt nede i antiskli og var umulig å skure. Sprayet på og flekken ble borte av seg selv etter 3-4 timer...

Dette høres utrolig ut, men det er sant... Det råeste produktet jeg har vært borte i :) EVER!..

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Hvorfor saltsyre ? Saltsyra er svært etsende og bør ikke komme på avveier. Hulda har allerede nevnt middelet, oxalsyre, som kjemisk tar bort rust og den gule randa i vannlinja. Kjøp terrasse-rens eller teak-rens fra Owatrol.

Begge inneholder oksalsyre. Den er giftig (du skal vel ikke spise det) også etsende, men i mindre grad enn saltsyra og har den fordelen at du kan rense teak-dekket eller badeplattformen også. Sikkert også billigere enn all slag "supermidler." Smør på, vent et kvarters tid og skyll godt av, gjenta om nødvendig. Og best av alt, det virker !

 

Haba

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...