Jump to content

skottbekledning

hifo

Recommended Posts

har revet ut alt i aktercabinen i kveld for å trekke den opp med ny skottbekledning av skai type med skumgummi på baksiden.. og samtidig lage dobbeltseng for oss voksne osv osv ,... etter å ha tatt av all skottbekledningen , er det selvsagt masse limrester. hvordan enklest fjerne den?? ser kansje før meg at jeg bør pusse den vekk med grovt papir og maskin , for det er endel støperenner( polyester ) som jeg tror er så store at de blir synlige gjennom det nye 3-4 mm trekket.. eller bør man til med løsmidler??

samtidig lurer jeg litt på hvilket lim jeg skal bruke .. har ett spraylim ( kontakt )fra wurth her på plassen. men den hefter jo med en gang og ikke så greit å jobbe med , samtidig så er det vel mulighet for at den "spiser" opp skumgummien .. noen tips ?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Jeg brukte en liten skrape sammen med støvsuger for å få av alt løst. Til liming så brukte jeg en casco sak tror jeg. Om jeg ikke husker helt feil, så var dette en som var beregnet for å lime gulvbelegg i våtrom eller no. Kjøpte hos en fargehandler i 3 liter spann og penslet på. Spray har jeg dårlig erfaring med. Blir som regel tynt lag og vanskelig å få god vedheft.

Redigert av Larspo (see edit history)

Jeg brukte CascoFlex Golv/Vägglim som er en heftlim.

dsc01454_2.jpg

I tillegg brukte jeg kontaktlim enkelte utsatt steder for å få umiddelbart feste.

Jeg brukte riktignok bekledning av lukkede celler (og er glad for det :yesnod: )

21106_auto.jpg

Jeg fant ut at grovt slipepapir og maskin gjorde best nytte for å få fjernet gamle rester av skumgummi.

Jobben jeg gjorde har jeg forøvrig beskrevet i bloggen min

Min blogg på baatplassen.

hvorfor jeg valgte skumgummi ?? jo det skal jeg si deg.. jeg er typen som reiser til nærmeste "stoff" utsalg og ber om skottbekledning . eneste typen de hadde var den med skum bakpå.. altså, jeg er av så enkel sort , at jeg kjøper første og beste uten å tenke veldig mye gjennom hva jeg kjøper. tenker vel litt sånn at da er det vel det folk pleier å bruke :-)

hva synes dere om koøyer i aktercabiner på cabincruisere ?? hadde vært morro å montert det i samme smellen.

må legge til at denne limingen som skal foretaes kommer til å skje i våres en gang , og da blir temperaturen noe sånn ca 5-8 + grader.. her det innvirkning på valg av lim?

prøvde å vaske med acrylcleaner fra wurth i kveld .. funka ikke. prøvde og rødsprit og aceton.. acetonen var det eneste som tok littegrann , så det blir verneutstyr ala astronaut i morra , for skrubbing av mesteparten av limet , før jeg fyker over med pussemaskinen med 80 papir..

det er endel støperenner( polyester ) som jeg tror er så store at de blir synlige gjennom det nye 3-4 mm trekket.. eller bør man til med løsmidler??

samtidig lurer jeg litt på hvilket lim jeg skal bruke .. har ett spraylim ( kontakt )fra wurth her på plassen. men den hefter jo med en gang og ikke så greit å jobbe med , samtidig så er det vel mulighet for at den "spiser" opp skumgummien .. noen tips ?

Jeg rev ut polvottforet i forcabinen i fjor våres, og limte opp nytt trekk (med tette porer).

Slapp utrolig billig unna når det gjelder limrester og gammelt stoff.

Greide meg med søvsuger og en vanlig stålbørste. limte opp nytt trekk med våtromslim og vannbasert kontaktlim. Slet litt med lang tørketid grunnet lav temperatur og mye rått vær, men det var i noen tilfeller nesten bare bra. Fikk litt angremulighet med kontaktlimet.

Hadde også noen renner etter støpen på båten, men de ble borte når hyller, benker og alt annet (rot) kom på plass.

Svoger gjorde samme jobben året før og var av den mer uheldige typen.. Alt gammelt satt dønn fast og han brukte drill og vinkelsliper med stålbørste, aceton og all verdens løsemidler. Når det gamle var borte brukte han gammedags løsemiddelbasert kontaktlim for å sette på nytt trekk. Tror han var full og løsemiddelskadet resten av sommeren. Sluttresultatet ble bra da..

Jeg solgte en båt for ca 4 år siden som ny eier trekte om inne før han tok den i bruk. Han brukte spraylim og klistert opp nytt trekk etter fjerning av gammelt. Det så veldig bra ut. Sommeren etter hadde det meste ramlet ned... Kan jo selvfølgelig hende han gjorde noe feil.

Basert på egne og andres erfaringer gyver jeg snart løs på aktercabinen med støvsuger, vannbasert kontaktlim og våtromslim.

Selvfølgelig med friskt mot.

Uansett hva du velger å bruke av trekk og lim er det nok gjennomføringen av jobben som er det viktigste.

Lykke til!

Redigert av shaloom (see edit history)

Jeg jobber på båtbyggeri og har trekt "endel" båter. vi bruker trekk med skumgummibakside da det er lettere å få pent samtidig som det skjuler litt ujevnheter i støpen vi bruker tyntflytende kontaktlim som sprøytes med trykkluftsprøyte på skroget og et hurtigtørkende tyktflytende våtromslim på takplater ol. trekk med lukkede skumseller er nesten umulig å fa til pene skjøter uten å bruke remser av skai.

uansett så er det nøyaktigheten som teller ikke bruk hendene til å stryke ut trekket bruk en svær tvistdott bruker du fingrene er det lett å trykke formye og du metter skumgummien med lim og fingermerkene er der for alltid.

lykke til

Redigert av la plancha (see edit history)

ser at det er støpt ( glassfiber ) mellom skroget og toppen her i skjøten. er det vanlig?? de har vel lagt toppen av båten i en del oppå skroget så støpt endel duker på innsiden slik at det ser ut som hel ved.. har lest\ hørt om endel som har lekkasje gjennom fenderlista og inn i båten , så jeg lureer bare på, hva er vanligst??

begge metoder er brukt vi gjør det ikke der jeg jobber, men jeg har gjort det på min egen båt. føler vel at det er en bedre løsning enn bare å lime og poppe.

Det er jo tida nå for å fikse litt på skuta selv har jeg såvidt begynt har ribbet aktercabinen, og skjærer av taket på ac til helga jeg vil ha tett båt uten kalesje.

Hei, gjorde samme jobben for et par år siden. Til å fjerne limrester etc brukte jeg

Fiberrondeller,fra biltema. er ikke helt sikker på art nr. men det er noe lignende art nr: 20-992. bare at jeg hadde den typen som er for vinkelkutter.

dette var en støvete jobb, men resultatet var veldig bra. Fort gjort var det også. Lykke til med jobben :wink:

Fjernet også polvåttforet i fjor våres og var veldig heldig ang. limrester.

Brukte våtromslim da jeg trakk om inne i cabinen.

Ventet en liten stund før jeg la på det nye trekket.

Sitter godt.

Ser frem til å få nytt trekk i skuta,men jeg er litt forvirret ang.lim Hvilken type/merke lim?-noen anbefalinger?

Ang.trekk. Lurer jeg på å kjøpe dette fra Maritim. Tror det er denne typen med lukkede celler.

Fikk en prøve i posten, og det virker litt elastisk men samtidig litt stivt og uformelig uten "rynker"?

Er det ukurant å bruke dette da det er mange ulike fasonger i cabintaket?

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Maritim selger kun den med lukkede skumceller Hvis det er på plater du skal trekke er den ok men skal du rundt hjørner og buer og slikt er den

vanskelig å bruke da må du bruke kontaktlim som gir umiddelbar heft skjøter er ikke lett å få til uten at de gliper etter 14 dager. bruk heller med skumgummibakside da kan du skarve av 1 cm av skumgummien og lime den med overlapp med sika eller simpson

casco våtromslim kan brukes, men vil anbefale et mer tyktflytende lim ala urzin eller kontaktlim :crazy:

Maritim selger kun den med lukkede skumceller Hvis det er på plater du skal trekke er den ok men skal du rundt hjørner og buer og slikt er den

vanskelig å bruke da må du bruke kontaktlim som gir umiddelbar heft skjøter er ikke lett å få til uten at de gliper etter 14 dager. bruk heller med skumgummibakside da kan du skarve av 1 cm av skumgummien og lime den med overlapp med sika eller simpson

casco våtromslim kan brukes, men vil anbefale et mer tyktflytende lim ala urzin eller kontaktlim :crazy:

Hvem selger trekk med skumgummibakside,Er det noen ulemper med dette? Tenker på fukt/jordslag ved vinteropplag osv?

Dette limet urzin????

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

uzin er et tyktflytende lim for liming av gulvbelegg legges på med rulle i båtsammenheng tørker fort (etpar timer) Jeg vet ikke hvor en får kjøpt trekk med skumgummi, men de fleste båtbyggerier bruker dette så du kan jo høre der (koster sikkert 40,- mindre for løpemeteren enn i butikken)

Hifo kjøpte det i stoffbutikken så sjekk der du bor. ang fukt og slikt er sikkert det med lukkede skumceller bedre, :flag:

Jeg skal til å trekke om hele hytta på min Risør 27 i helgene fremover. Skal også bruke casco våtromslim og noe kontaktlim i skjøter og slik.

Det jeg lurer på er vinduene mine. Jeg har alu lister både inne og ute. Ute er det ikke synlige skruer men de synes inne. Er da de innvendige listene skrudd fast i de utvendige listene? Altså de innvendige som holder de utvendige? Detter da hele greine ut når jeg da skrur av de innvendige listene eller er de limt godt i tillegg?

Noen som har noe erfaring med dette?

Ser frem til å få nytt trekk i skuta,men jeg er litt forvirret ang.lim Hvilken type/merke lim?-noen anbefalinger?

Kan skrive noen få ord om dette med lim og skottbekledning.(fordi det er jobben min)

Først og fremst: Alle båter som har fått noen år på baken(les 80-tallet), sliter med cabin-trekk som løsner. Dette er fordi båtbransjen har sverget til kontaktlim. På den tiden var det bare løsemiddelbasert å få kjøpt. Nå om dagen snakkes det om "Heftlim". Dette er samme prinsipp/teknikk, bare vannbasert. Disse limene vil også slippe med årenes løp. Gulvlim er som regel en type heftlim.

Hva skal man bruke.

Vel det er vanskelig å finne det perfekte produktet, kanskje er du fornøyd med heftlim og selger båten slik at en annen arver problemet. Bruk uansett ALDRI Sika. Det 99% av dere oppfatter som "Sika", er polyuretanbasert enkomponent lim med ca 10% løsemiddel. De aller fleste skumgummier liker IKKE løsemiddelet. Med den gamle typen kontaktlim var ikke dette noe problem da løsemiddeles fordunstet hurtig FØR montering. Hvis du har litt tykkelse på trekket vil jeg anbefale en MS-polymer med høy "Tack", dvs at den kleber meget godt FØR den herder, men samtidig har du tid til å finjustere. MS-polymer er løsemiddelfri og hefter til omtrent alle materialer(ikke polypropylen-polyethylen-teflon-silikon og noen limer dårlig mot ABS-plast). En av fordelene men også ulempen med dette limet er tykkelsen(vskositeten). Den hefter godt p.g.a. høy viskositet, men man ønsker også å unngå at limstripene synes gjennom tynne trekk. Jeg anbefaler derfor en meget fintannet tannsparkel for å dra ut limet. Husk at disse limene har en "Åpen tid" på 10-15 minutter. Det vil si at etter at du har dratt ut limet med tannsparkelen vil det danne skinn-hinne i løpet av 10-15 minutter. Du MÅ ha lagt på trekket FØR denne hinnen har kommet for å få en god liming. Dette bør ikke være noe problem.

Noen aktuelle limtyper:

Optiform Unifix (Montèr)

Fix All High Tack (Soudal AS)

Lim og Fug (Jernia og Proffpartner)

Alle disse produktene har høy kvalitet, er guntig priset og kan benyttes til mange andre liminger også. Både over og under vann. Både som lim og tetningsmiddel.

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...