Jump to content

skottbekledning


hifo

Recommended Posts

Og for å hindre vannlekkasje i fremtiden kan man legge MS-Polymer på før man monterer listene tilbake, også i skruehullene :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
vinduene er limt til glassfiberen så du kan skru av listene på innsiden, men siden det er syrefaste skruer i aluminium må du regne med at noen kommer til å knekke serlig de i hjørnene da det nesten alltid har kommet inn noe vann her.

 

 

Og for å hindre vannlekkasje i fremtiden kan man legge MS-Polymer på før man monterer listene tilbake, også i skruehullene :yesnod:

Takk for infoen folkens. D :seeya: a er det bare å trå til da...

Link to post
Kan skrive noen få ord om dette med lim og skottbekledning.(fordi det er jobben min)

Intr. innlegg Sundberg!

 

"Før i tiden" brukte man, i tillegg til "polvott", nesten bare trekk med skumgummi bakside. (vanlig skumgummi med åpne celler).

Å bruke vanlig kontaktlim fungerte dårlig da det er umulig å få på et lag som er jevnt og tynt nok. Får man litt for mye, slik at det trekker nedover i skummet, vil dette bli permanent sammentrykt hvis man presser på det når man monterer trekket. Det blir "dumper" på alle steder hvor limet har trukket inn i skummet.

Båtbyggeriene benyttet derfor ensidig kontaktlim. Dette smurte man på skroget, det tørket raskt og etterlot en veldig klebrig overflate som trekket festet direkte på. Man hadde altså ikke lim på selve trekket.

Dette limet het "Tivo" og luktet betenkelig skummelt.... sikkert ikke lovlig å selge lenger. Finnes det noe tilsvarende å få kjøpt i dag?

Link to post

Cheemimax i Sandefjord produserer både løsemiddelbasert og vannbaserte heftlim. Jeg mener de har et produkt som kan påføres skrogsiden, tørke og sitte ganske bra.

Ta en telefon og spør Christian

Chemiax Industrier

 

 

Jeg ville likevel foretrukket MS-polymer som påføres på samme måte(skrogsiden med FINTANNET tannsparkel) da dette når det har herdet holder "evig"

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det må fjernes mekanisk. Aceton bryter også ned limet over tid, men det blir vel litt voldsomt å dusje veggene med aceton vi jeg tro.....

De aller fleste lim ender man opp med å fjerne mekanisk. Det produktet som kan fjernes enkelt kjemisk er "Pressure sensitive lim" det finnes f. eks. på tape. Her benyttes citrusrens.

EVA(snekkerlim-hvittlim) som ikke er vannfast kan selvfølgelig også løses ved bløtlegging i vann, men som regel er det benyttet i forbindelse med treverk og treverket vil man som regel ikke utsette for vann.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Cheemimax i Sandefjord produserer både løsemiddelbasert og vannbaserte heftlim. Jeg mener de har et produkt som kan påføres skrogsiden, tørke og sitte ganske bra.

Ta en telefon og spør Christian

Chemiax Industrier

 

 

 

 

Takker å bukker for SÆRDELES gode utfyllende svar og nyttige tips! :flag:

 

Jeg luer fremdeles på å la noen ta denne jobben med å lime opp nytt trekk for meg.

Jeg fikk vareprøve i fra Norsk titanduk i dag (denne med skumgummi bakside)

Hvordan utføres det med å "skarve av 1 cm av skumgummien"

Jeg synes den virker like "stiv" å merkelig som denne med lukkede celler fra Maritim. HM...

Har liksom litt prestasjonsangst for å gå i gang selv..... :confused:

 

 

Noen tips om noen i Vestfold som tar slike jobber?

Redigert av Nautofil (see edit history)

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post
  • 2 uker senere...

Et av vårens prosjekter er oppussing av akterkabinen, der den orginale skaien på skottene hadde sett sine beste (og nestbeste) dager. Mye av skaien hang som f..... Jeg brukte malingsskraper, sparkelspader og mye annet men etter ganske mange timer hadde jeg bare fått fjernet ca 20-30% av skaien.. Tok meg en tur på Clas Ohlson og kjøpte denne, i løpet av 90 minutter hadde jeg rensket hele akterkabinen, kan anbefales!! Sikkert ikke noe kvalitetsverktøy, men den holdt da såpass lenge at jeg fikk gjort jobben, og da er den verd pengene for meg !!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Limrester? - Joda litt ble det igjen, jeg tenker å gå på med roterende stålbøtste på drillen eller vinkelsliperen, det som ikke forsvinner da kan bare sitte. Problemet mitt var nok ikke limrester, men at den gamle skaien satt så utrolig fast at jeg nesten ikke klarte å få den av, helt til jeg kjøpte denne skrapa, da var det plankekjøring...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Jeg holder på med denne jobben også. Limet sitter som tyggis på veggen, og har allerede kladdet opp 1 stk. stålbørste. Aceton bare lukter litt på "tyggisen" på stålbørsten, og lar den ellers være der den er!

 

Kan man la noe lim sitte igjen, og lime over dette, eller vil det bare løsne/ikke binde ?

 

/Are

Link to post

Jeg limte på plass en del trekk som var løsnet på min forrige båt. Vasket over med rødsprit for å ta vekk det verste klisset, og smurte kontaktlim utenpå det som var igjen. Hang som støpt den tiden jeg hadde båten....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei hei,

Begynte i går på stikk køya å rive gammelt plysj belegg......fy %¤#&&//((())( for en jobb....men etter 7 timers intens jobbing er nå alt renska og klar til på setting av titanduk med skum bak.

Men jeg lurer på i taket så går det vel ikke ann å bruke våtromslim som cascos, for da faller det vel ned, må vel bruke kontaktlim, tenkte den chemimax cl som selges hos båtforhandler.

Gruer meg til jeg skal begynne i taket med kontaktlim som tørker fort.

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
  • 2 uker senere...
vinduene er limt til glassfiberen så du kan skru av listene på innsiden, men siden det er syrefaste skruer i aluminium må du regne med at noen kommer til å knekke serlig de i hjørnene da det nesten alltid har kommet inn noe vann her.

 

Jeg låner denne tråden litt siden jeg også er i gang med samme elendigheten i forkabinen. Jeg fikk dette problemet med skruene i vinduslistene. Og da spør jeg rett og slett: Hva skal jeg gjøre med det? Noen av skruene fikk jeg ikke ut, mens andre knakk tvert av. Det vil jo si at jeg får problemer med å få skruene på plass igjen på samme sted. Er det så "dramatisk" av jeg må avskrive de gamle listene, og se om jeg kan få tak i nye?

Eller finnes det Petter Smart-løsninger her blant alle guruene på dette eminente forum?

Link to post

Hei sann :smiley: Og få ut de gamle skruene er en håpløs jobb desverre. Jeg stilte det samme spørsmålet til produsenten av båten min. Bare glem det og bor opp nye hull ved siden av de gamle sa dem. Gjerne så tett intil at presset på ramma blir det samme.. mht lekasjer. De gamle hullene da??? :confused: 1: tett med sika/tec7 el lign eller lim de gamle skruehodene på plass igjen. Håper dette løser seg da :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Jeg ytrer min dypeste sympati for de hodeløse skruers galskap. Jeg tror jeg knakk hodet av 8-10 stykker da jeg skrudde av profilene tidligere i vinter.

Jeg er på nippet til å ta ut vinduene og borre ut skruene, for å slippe 2 skruer ved siden av hverandre, eller i verste fall bare et hull.

 

Skottbekledning er innkjøpt. Forsøker meg på Maritim sin utgave, men var fristet til å sjekke litt mer med Titanduk i Homlemstrand til halve prisen. Men, så kom påska så brått på, og da var det bare Maritim i nærheten :-)

 

Tenke seg til... 12,5 meter med bekledning for en liten akterkabin ??? Hadde vel løselig forestilt meg det halve, hehe :-)

 

Jeg er "litt" skekptisk til dette Chemimax CL limet som Maritim selger. Noen som vet om det er tilstrekkelig med 3M "Lakkerings-sikker" (ypperste fra Maritim) maske ? Lurer på å ta ei bøtte, skjære hull til et plasflak, lime det på om få noen til å stå med sykkelpumpa på utsiden med slange inn i bøtta.... :diving:

 

Vel, lykke til alle dere andre i samme båt (pun intented).

 

/Are

Link to post
Jeg ytrer min dypeste sympati for de hodeløse skruers galskap. Jeg tror jeg knakk hodet av 8-10 stykker da jeg skrudde av profilene tidligere i vinter.

Jeg er på nippet til å ta ut vinduene og borre ut skruene, for å slippe 2 skruer ved siden av hverandre, eller i verste fall bare et hull.

 

 

/Are

 

 

Hadde samme sak da jeg renoverte forrige båt.

Hadde listene ute og fikk fjernet en del av de knekte skruene med tang og borret ut resten. Der hullene var ødelagt i ytterlisten støpte jeg igjen med epoksy og borret oppigjen litt mindre enn skruens diamaeter. Kunne nu benytte de samme hullene i inerlista.

 

Mener det skal være et stoff som du kan dyppe skruene i før montering, de skla da ikke sette seg fast slik at ved senere demontering slipper man de "hodeløse".

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

hodeløse er en ting , men disse stjerne sporene er myke og.. bank i bordet , mine skruer ( to vinduer ) kom hele ut.. etter ca 25 år .. brukte spraylim i går på noe , syner ikke det gasset så fryktelig . men har vifte i aktercabinen og god lufting.. har kjøpt 13 m skottbekledning nå . jeg synes det er rett og slett drit vanskelig å får knekker \vinkler osv pent.. særlig der det er utoverhjørne og innover på samme veggen :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Mener det skal være et stoff som du kan dyppe skruene i før montering, de skla da ikke sette seg fast slik at ved senere demontering slipper man de "hodeløse".

Det hender jeg bruker kobberpasta ved montering av bolter hist og her, men om det er noe tess til dette formålet vites ikke. Sannsynligvis, om jeg gjør en god jobb nå :yesnod:, så blir det vel 25 år til neste gang skruene skal ut, så her blir det bare å få dem inn igjen.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke ser frem til denne jobben i det hele tatt. Frykten for å bomme, skjære feil, hjørner og kanter, og store flater.... Huff, nei. Derimot så har jeg nettopp bunkret på polet, og skal love at når jobben er gjort, så blir det en skikkelig skål... Eventuellt å drukne mine sorger om det går til Bloksberg :cryin:

 

Lykke til alle sammen. Gleder meg til å se bilder av vel utført arbeid over påske :-)

 

Hilsen

Are

Link to post
Hei hei,

Begynte i går på stikk køya å rive gammelt plysj belegg......fy %¤#&&//((())( for en jobb....men etter 7 timers intens jobbing er nå alt renska og klar til på setting av titanduk med skum bak.

Men jeg lurer på i taket så går det vel ikke ann å bruke våtromslim som cascos, for da faller det vel ned, må vel bruke kontaktlim, tenkte den chemimax cl som selges hos båtforhandler.

Gruer meg til jeg skal begynne i taket med kontaktlim som tørker fort.

 

Når du kommer til taket er jo en MS-polymer helt perfekt ! Dette limet har ca 15min åpentid(tommelfinger-regel) og suger seg skikkelig fast. Jeg nevte tre produkter i starten av denne tråden, Unifix, Fix All og Lim&Fug. Alle disse produktene er relativt myke å jobbe med, men hefter utrolig godt.

 

For litt mer kjøtt på benet kan jeg nevne 2 parametere som er viktig.

"Extrudability" , dette måles ved at man legger 2 bar trykk på en masse med dyseåpning 6mm. Deretter måles hvor mange milliliter man ut av masse i løpet av 1 minutt. Overstående produkter ligger på ca 100ml/min.

"Wet-tack" , dette er heft evnen til produktet(tannsparklet på en overflate) pr. m2 i VÅT tilstad, altså før herding. Overståene produkter holder 50-75kg/m2. Rikelig til å lime et tak-trekk.

 

Jeg vil IKKE anbefale Tech7. Den har samme "Wet-Tack", men "Extrudability" ligger på bare 30ml./min. Alstså er den tung å jobbe med.

 

Ved fjerning av gammelt kontaktlim kan det være en mulighet å prøve med sitrusrens. Den vil fjerne en del kontaktlimtyper, men ikke alle.

Her er et firma som selger sitrusrens til vettuge priser: Filion AS (sender i posten)

 

Når det gjelder påføring: Det finnes veldig fintannede tannsparkeler på markedet. Blir veldig tynt lag.

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...