Jump to content

BUNNSTOFF SOM VARER LENGE..

Apollo32

Recommended Posts

Jeg har to båter som ligger ute hele året på syd-øst landet.

Begge båter blir kun tatt på land en uke annenhvert år for stoffing.

Båt nr. 1 har Jotun Nonstop

Båt nr. 2 har Jotun Racing da denne går fort, og flg. lett ville slipe av selvpolerende bunnstoff.

Ingen av båtene gror nevneverdig på to år. Unntak av enkelte rur/slim der hvor sola lett kommer til. Jeg bytter imidlertid farge hver gang jeg stoffer, slik at jeg lettere sikrer meg mot helligdager/for tynt lag. Jeg legger rikelig på med rull, men aldri mer enn et strøk.

Lykke til.

Vi på baatplassen burde gått sammen om å kjøpe inn noe fat med skikkelig bunnstoff, pakke det om i mindre kvanta og selge det til medlemene til selvkost.

Sikkert noen i shipping som kan skaffe varene.....så kan vi etablere et nettverk av folk som selger. Prinsippet har funket bra i andre bransjer!  :lol:

Støtter forslaget om det er mulig og gjennomføre :nonod:

Vi på baatplassen burde gått sammen om å kjøpe inn noe fat med skikkelig bunnstoff, pakke det om i mindre kvanta og selge det til medlemene til selvkost.

Kan ikke forstå at det skulle være bryet verd. En boks årlig til flekking der stoffingen er blitt tynnslitt har vel alle råd til? Eller drives det fremdeles med å skrape/pusse bort aktivt bunnstoff hver vår for så å legge på boks etter boks med nytt?

I år tror jeg ikke jeg trenger å flekke over en gang, flekket over med SeaJet ifjor, og bunnen var like svart i høst, - uten groe.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kan ikke forstå at det skulle være bryet verd. En boks årlig til flekking der stoffingen er blitt tynnslitt har vel alle råd til? Eller drives det fremdeles med å skrape/pusse bort aktivt bunnstoff hver vår for så å legge på boks etter boks med nytt?

I år tror jeg ikke jeg trenger å flekke over en gang, flekket over med SeaJet ifjor, og bunnen var like svart i høst, - uten groe.

Lars H.

Vi er jo en del som kun tar opp båten når den trenger nytt bunnstoff eller må skrapes for groe. Hadde vært kjekkt å kun måtte ta opp hvert 5. år mot annethvert år nå....

Tengte i år å blande roundup i bunnstoffet,bare for å se hvordan det fungerer.

Har hørt at det er god virkning av den blandingen..Noen som har erfaring med det?

mvh

frank v.

Her pröver folk med både Roundup / Cayenne pepper o koppersulfat o alt mulig !

Skall ni ha  BUNNSTOFF SOM IKKE VARER LENGE..... kjöp det i Sverige !

S/Y Gunga Din

Vi er jo en del som kun tar opp båten når den trenger nytt bunnstoff eller må skrapes for groe. Hadde vært kjekkt å kun måtte ta opp hvert 5. år mot annethvert år nå....

Jeg bruker Jotun Non Stop på samme måten som Lars H.  Har sort stoff som første strøk, og rødt oppå. Om sommeren er jeg nede å sjekker fargen med dykkermaske.  Når bunnen begynner å bli svartflekkete tar jeg skuta opp.  Den lengste perioden jeg har hatt båten i vannet uten slippsetting er 5 år.  Ikke nevneverdig groing da heller, men lite bunnstoff etterhvert.  

Andre perioder gror det mere, men et gjennomsnitt på tre til fire år burde gå bra.  Ligger i Padda, Oslo.

Non Stop er neppe bedre enn andre bunnstoff, men den er lett å få tak i når jeg allikevel er innom Malermestrenes Andelslag.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Non Stop er neppe bedre enn andre bunnstoff

Har etter hvert forsøkt flere merker bunnstoff, International, Hempel, Jotun og SeaJet, alle selvpolerende. Og egentlig har alle hindret groe svært så effektivt. Det jeg imidlertid har merket, er at Jotun slites forholdsvis fort av, mens SeaJet ser ut til å sitte lengst av alle.

Lars H.

PS. Jeg har hatt båten liggende samme sted i alle år, i Son helt ved utløpet av en elv, Såna. M.ao. brakkvann.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er VELDIG forskjell på groing avhengig av hvor båten ligger! Min båt ytterst i sandefjordsfjorden gror ikke nevneverdig. Men kjenner flere som har båter inne i Sandefjord havn, der får båtene laaaangt skjegg etter bare noen få uker! Det blir så ille at en bekjent med Bayliner som vanligvis gjør 30knop ikke klarte å få den i plan etter å ha ligget 3 uker stille i havna!!  :smiley:

Det er VELDIG forskjell på groing avhengig av hvor båten ligger! Min båt ytterst i sandefjordsfjorden gror ikke nevneverdig. Men kjenner flere som har båter inne i Sandefjord havn, der får båtene laaaangt skjegg etter bare noen få uker! Det blir så ille at en bekjent med Bayliner som vanligvis gjør 30knop ikke klarte å få den i plan etter å ha ligget 3 uker stille i havna!!  :seeya:

det beste er om båten ligger i en elv-mynning eller noe sådant sött ell bräckt vatten!  :smiley:

det  har ikke jag, istellet strömmande saltvann, fungerar ungefer som en musselodling  :flag:

S/Y Gunga Din

Noen som har erfaring med å sette båten på land om vinteren, men IKKE påføre bunnstoff neste sesong?

Som skrevet ovenfor, det er slik jeg gjør det hvert år. Jeg bare flekker over der det er tynnslitt. Og det gror ikke mer på det gamle enn det nye området.

Lars H.

:yesnod:

Det var sannelig en god samling med svar her!!!  Da kanskje jeg ikke trenger slippsetting til våren, da båten så fin ut i oktober etter 7mndr i sjøen . Anodene var heller ikke mye tæret.

Det gror vel ikke så mye om vinteren etter det jeg har erfart tidligere.

Men, er det noen som har gode tips om båtslipp som ikke koster "skjorta" ?? På Kavringen i indre oslofjord koster det ca 3000.- pr. døgn ( for båter litt over 30 for) og det synes jeg er reinspikka utsugning !!!.

:

Men, er det noen som har gode tips om båtslipp som ikke koster "skjorta" ?? På Kavringen i indre oslofjord koster det ca 3000.- pr. døgn ( for båter litt over 30 for) og det synes jeg er reinspikka utsugning !!!.

Prøv på Karenslyst (der Messehallen lå før). Vet ikke hva de tar, men er sikker på at det snakk om et helt annet beløp. Tror ikke de tar opp "eksterne" båter før i juni, pga. alle båtene som ligger på land før dette.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...