Jump to content

Volvo Penta 2040 - skjært seg


Rolf

Recommended Posts

Vurderer en slik motor. Den har skåret seg pg manglende kjøling men flg arbeider er gjort:

- byttet stempler og ringer

Motoren skal etter dette ha fungert bra - en stund. Men ble etterhvert vanskelig å starte så året etter ble ny rep. utført.

Ble visst konstantert gjennomslag til bunnpanne så da ble flg gjort

- honet sylindere og skiftet stempelringer samt topppakning

Ved samme anledning ble dieselpumpa overhalt og dyser kontrollert. Glødeplugger skiftet.

 

Høres dette tilforlatelig ut? Noe annet som burde vært gjort?

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Ble visst konstantert gjennomslag til bunnpanne så da ble flg gjort

- honet sylindere og skiftet stempelringer samt topppakning

Ved samme anledning ble dieselpumpa overhalt og dyser kontrollert. Glødeplugger skiftet.

 

Høres dette tilforlatelig ut? Noe annet som burde vært gjort?

Dette høres ikke bra ut.

En motor skal ikke ha slike problemer etter bare ett år. Det tyder på feil ved overhalingen og man har jo ingen garanti for at jobben er gjort bedre ved ny reparasjon. Det er også en mulighet for at det er flere ting som har tatt skade etter havariet.

 

Det beste er etter min mening å finne en annen motor.

Link to post

Hadde vært forsiktig med dette. det er veldig små marginer mellom gjennomslag som ofte kommer av for romt mellom ringer og sylinder og skjæring som feks kan komme som følge av at man har overhalt og skiftet til oversize ringer uten at slinderen er honet. Dette lukter hjemmesnekring lang vei, men hvis du har en kyndig person i din omgangskrets som kan måle opp å sjekke at sylindre og ringer passer sammen samt alt annet som kan gå galt er det muligens OK, men faren for at du ender opp med en motor med mye tull er overhengende.

Link to post

Takk for innspill. Rep er utført av verksted, selger har fremlagt kvitteringer for begge reparasjonene utført på verksted. Fremdeles under garanti etter den siste.

 

Endrer dette noe?

 

 

Rolf

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Kan ikke se at dette endrer noe. Har du fått en forklaring på hva som var grunnen til at motoren måtte repareres på nytt etter ett år?

 

Det er mange ting som må sjekkes etter et havari på en motor. Nå er det ikke fremkommet noen detaljer om raparasjonene.

 

Startproblemer. Ble visst konstantert gjennomslag til bunnpanne så da ble flg gjort

- honet sylindere og skiftet stempelringer samt topppakning

Ved samme anledning ble dieselpumpa overhalt og dyser kontrollert. Glødeplugger skiftet.

 

 

Rolf

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...