Jump to content

Bredde båtplass vs båt ?

Rastløs

Recommended Posts

Ve tom en HR 31 i en 3,5 meters plass - lysåpning. Båten er 3,3 meter bred. Det går akkurat - men det er ikke plass til store fendere - så permafender eller tepper på utriggerne er å foretrekke tror jeg

Det hele avhenger litt av hvor høyt oppe båten har maks bredde også. Båten vår som er 3.5 meter bred går også inn i en 3,5 meters plass fordi båten er smal i vannlinja.

Det hørtes smalt ut syns jeg. Spesielt hvis det er et sted hvor det opparbeides en del bølger. Da blir det mye "fendergnikking". I båthavnen vår gjelder følgende:

Båtbredde (meter) > Båtplass (meter)

< 3,30 -- 4,0 meter

3,30 - 3,60 -- 4,5meter

3,61 - 4,00 -- 5,0 meter

4,01 - 4,50 -- 5,5 meter

4,51 - 5,00 -- 6,0 meter

Lengden på utriggere ift. båtlengde:

Båtlengde(meter) -- Lengde utrigger

< 10 -- 8,0 meter

10,0 - 12,5 -- 10,0 meter

12,5 - 15,0 -- 12,0 meter

> 15,0 -- Egen brygge

Jeg har en båt som 3.06m bred i en 3.50m plass med lyspning 3.20m. Det går jo - men jeg ikke i tvil om at det er i trangeste laget og jeg skulle gjerne hatt bredere plass. Min båt skal leve like trangt et år ting - men det er kun fordi plassen er meget godt beskyttet fra bølger og således ikke gnisser allverden.

Synes du skal gå for noe bredere om det er anledning til det.

Det går nok. Men du får kun 6 cm på hver side av båten. Når du først står der tror jeg det virker rimelig trangt. Båten blir vel ikke så veldig mye smalere nedover skroget - der hvor uteliggerne passerer så på båtens bredeste er det i så tilfelle ikke plass til fendre - men de kan jo henges foran og bak det smaleste. Du får investere i tynne brygge-fendere og fendre uteliggerne i stedet.

Det hørtes smalt ut syns jeg. Spesielt hvis det er et sted hvor det opparbeides en del bølger. Da blir det mye "fendergnikking". I båthavnen vår gjelder følgende:

Båtbredde (meter) > Båtplass (meter)

< 3,30 -- 4,0 meter

3,30 - 3,60 -- 4,5meter

3,61 - 4,00 -- 5,0 meter

4,01 - 4,50 -- 5,5 meter

4,51 - 5,00 -- 6,0 meter

Det er vel ikke lysåpninger du har her? Normalt holder det med 20 cm på hver side av båten - så en 4,5 lysåpning meters plass burde rekke til en båt på 3,9 meters bredde.

Målene som oppgis er fra senter til senter på utriggere, hvilket er ganske vanlig i dag. Ref. ditt eksempel så har de minste plassene kun gangbar utrigger på den ene siden. Det tilsier at en 4,5 m plass har lysåpning på ca. 4,10 m.

Reglene her sier altså at en båt som er 3,9 meter bred ikke kan ligge på en plass med 4,10 m lysåpning. Selv om det hele vil avhenge litt av skrogform, syns jeg det høres fornuftig ut. Tepper og andre finurlige løsninger uten noe betydelig demping tror jeg neppe er akseptabelt. Fendrene er vel også den hensikt å verne utriggerne for kraftige rykk.

Har selv 3.75 cm lysåpning og 2.82 cm bred båt. Det er selvfølgelig god plass og tanken er å investere i større båt. Går greit ut og inn uten å fendre i stille vær. Båten kan også ligge uten fendre med riktig tilpasset fortøying. Har studert de andre i havna og når det blir trangere enn en fenderbredde på siden av båten risikerer man at fendrene "kryper" opp og legger seg oppå utriggerne, og da går båten borti. Tror ikke du får fortøyd så stramt at ikke båten går borti utriggerne med bare 6 cm. på hver side. Det blir så stramt at det blir stor belastning på kryssholt i bølgene fra vær og passerende båter. Strekkavlastning på fortøyningene strekker seg vel også mer en 6 cm?

Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...