Jump to content

Kriterier for kjøp av VHF

Fanafjord

Recommended Posts

Man kan nokk greie og få en Sailor 4822 for en 10-12000 det er en meget bra A1 VHF. Men den har ikke den superbe ludkvaliteten til 2048. Selv har jeg nå en Icom med en liten gneldrene høytaler. Jeg kar løst problemet med og koble til en en god 4" ekstern høytaler. Men noen 2048 er det ikke. Uanset merke man får ikke bra lyd ut av en 1,5" høytaler. Ut over dette med lydkvaliteten er det også en del andre ting som skiller kvaliteten på VHFer. Monterer man to bilige "dålige" VHFer i en båt vil de ofte forstyrre hverandre med at den ene slår inn på den andre selv om de står på forskjellige kanaler dette kan også oppleves om en ligge ved siden av en annen båt. Dette er ofte grunnen til at man på støre båter med flere VHFer montert på broen ikke monterer noe billig skrot.

VHFer fra PR radio (Seilor, Scanty, Sperry, Liton, osv) samt VHFer fra JRC er nokk de VHFene jeg personlig har best erfaring med. Icom har også noen bra VHFer men det er ikke disse som selges i lystbåtmarkedet.

Om jeg nå skulle kjøpt meg en ny VHF til min lystbåt hadde jeg nokk kjøpt en Icom IC-M604 fra USA. Da får man mye VHF for pengene.

Redigert av BMP (see edit history)

Sailor fås brukt fra våre danske venner innen skibsopphugning. Kjøpte min RT2048 fra Smedegaarden for DKK 1500,- inkl antenne og rør som dei seier... Intet å utsette på det annet enn at eg måtte vente litt før dei fekk ein inn - 3-4 uker var det vel etter at eg spurte om dei hadde før dei fekk inn. Kan absolutt anbefales :yesnod:

Får sikkert / får sikkert inn Sailorer med DSC der også ein gang innimellom, dog sikkert ikkje for ofte da det er færre av dei rundt om og i nyare skip...

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Jeg har nettopp kjøpt Icom IC M-505.

Grunnen til det er at det kan monteres en roppert/fog horn høytaler i masten. På VHP'en kan du da sende 4 forskjellige signaler ut på høytaleren.

Har en gang stått i baugen på båten og blast i et horn, i tåke. Nå slipper jeg det.

I tillegg kan jeg rope ut meldinger over høytaleren.

Redigert av Seiler (see edit history)
I tillegg kan jeg rope ut meldinger over høytaleren.

Så en nordmann i Skagen sist sommer med en prinsesse på noen og førti fot.... han kommanderte kjæringen i baugen når de skulle legge til.... vi andre dro litt på smilebåndet av dette, og noen tog han litt lenger :lol::lol:

Det hele så litt latterlig ut, men mulig det er nyttig for alt jeg vet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Sailor fås brukt fra våre danske venner innen skibsopphugning. Kjøpte min RT2048 fra Smedegaarden for DKK 1500,- inkl antenne og rør som dei seier... Intet å utsette på det annet enn at eg måtte vente litt før dei fekk ein inn - 3-4 uker var det vel etter at eg spurte om dei hadde før dei fekk inn. Kan absolutt anbefales :yesnod:

Får sikkert / får sikkert inn Sailorer med DSC der også ein gang innimellom, dog sikkert ikkje for ofte da det er færre av dei rundt om og i nyare skip...

Der er min kjøpt også! :smiley:

Hvordan fungerer det med semi-dupleks på de enkle VHFene som M-Tech 500?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Der er min kjøpt også! :smiley:

Hei

Husker ikke navnet på sjappen, men det var et sted i Bærum. Men det spesielle den gang for 20 år siden var at jeg fikk med meg selve transeiveren, men ikke selve "talatuten" da jeg kjøpte Sailoren. Den måtte jeg komme tilbake og hente etter at jeg hadde konsesjonspapirene i hånden!

"Ordnung must sein!", heil!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg skal også ha meg en gammel Sailor VHF, men den havner nok på loftstuen i heimen som skal innredes maritimt... Er jo nostaligi for alle penga der på linje med Tandberg reiseradio og sølsuperen ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du får iallefall bransjens værste høyttaler og bransjens værste følsomhet for støy om du velger apparatet Seilaren anbefaler.

Suzuki

Det var da en grov uttalelse :nono:

Så lenge en uten problemer kan høre lyden, og følsomheten for stør fjerner støyen kan det vel ikke være noe problem?

Fyren spør etter en liten god VHF til en liten åpen båt. Han har ikke tenkt seg på jordomseiling med den regner jeg med?

Ekelte på dette forumet oppfører seg som noen 14 år gammle sosser. Unskyld angrepet. :wink:

Huff, her spriker jo meningene... Seilaren, hvordan er lyden? Hva med støyen? Suzuki har du erfaring med ICOM?

Det kan sammenlignes med MP3 spillere. Mange (sosser) kjøpet Ipod for langt over 1000kr fordi de synes den er "kul", mens andre kjøper et annet merke til 200kr som er minst like god, og dessuten er mindre. :smash:

(Måtte få det ut)

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Det kan sammenlignes med MP3 spillere. Mange (sosser) kjøpet Ipod for langt over 1000kr fordi de synes den er "kul"

You got it Sailor!

Er det ikke her meningen å skaffe seg en livredder? Om den da er produsert av . . .. eller har den coole fargen . . . .???? Eller . . .. . . ???

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...