Jump to content

propellberegning bayliner 2556 4.2l med bravo 3

pergrip

Recommended Posts

jeg har hatt en bmw d636 nede i fra før med et bmw drev så lengden går det bra med . det er samme blokka fra vm på begge motorene ,bare at den ene er på 3.6l og mercruiseren er 4.2l. takk for svaret ,prøvde propellkalkulatoren mercury men den kom ikke ut med noen stigning. skal bort 4 uker så jeg får bestille når jeg kommer hjem igjen .

Redigert av pergrip (see edit history)

Jeg har en Sea Ray 240 på ca 2.400kg med Steyr 246 og Bravo 3x med utveksling 1:2,0.

Steyr'en har 240 HK på veiva. Jeg har i dag 22p cuppet men vurderer 24p. Båten gjør 35 knop på topp.

Tanken jeg gjør meg er at du muligens har feil utveksling på drevet. Med 220Hk, tyngre båt enn min og 1:1,81 i utveksling så må du ha lettere prop en den jeg har og 20p er den minste tilgjengelig og den er muligens for tung for deg.

Rettelse: jeg ser at du opperer med turtall på 3400-3600 som er en del lavere enn mitt så da blir min betraktning over feil.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Hei Pergrip.

Har selv en 4,2 d-tronic (250hk) i min båt. Skarpnes 9100 med med vekt 3500kg. Vet ikke med din motor men min har maks turtall på 3800o/min. Mitt bravo IIIx drev har utveksling 1:2,2 og jeg bruker 26 pitch propell. Dette gir meg godt skyv opp i plan og har maks fart på 29/30 knop.

Jeg ville som SF nevner forsikre meg om at din utveksling er den beste før kjøp/beregning av propell. Lykke til. :cheers:

Arve

Jeg har en enkel formel som beregner fart ut fra turtall, utveksling, stigning på propell og slipp.

Med 1:1,81 i utveksling, 20p propell, 3600rpm og 20% slipp så vil du få en fart på 26 knop.

Jeg tror derfor at du er helt på grensen med den utvekslingen du har, du burde nok heller hatt 1:2,0.

Men skal du prøve med det drevet og den motoren ville jeg prøvd med den minste propellen på 20p.

Du kan evt få hjelp til beregning her:

http://www.mercruiserparts.com/help_with_prop_selection.htm

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

jeg har 1,81 og 20P og båtvekta er vel 3500-4000 kg alt etter diesel og vannmengde.

29 knop v/3800 rpm.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har selv en 4,2 d-tronic (250hk) i min båt. Skarpnes 9100 med med vekt 3500kg. Vet ikke med din motor men min har maks turtall på 3800o/min. Mitt bravo IIIx drev har utveksling 1:2,2 og jeg bruker 26 pitch propell. Dette gir meg godt skyv opp i plan og har maks fart på 29/30 knop.

Jeg ville som SF nevner forsikre meg om at din utveksling er den beste før kjøp/beregning av propell. Lykke til. :cheers:

Arve

2,2 i utveksling på en diesel, blir ikke det stor belastning på drevet da ?

Jeg har jo samme motor og ca samme båtvekt og fart, men min propell er mindre og snurrer fortere.

Høyere turtall i drevet sammen med mindre propell gir jo lavere momentbelastning på tannhjulene.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Ja men jo saktere propellen går i forhold til motoren, jo større blir jo momentoverføringen pr. omdreining på propellen.

Man skulle jo tro at det belaster drevet mindre å få en liten propell til å snurre fort, enn å få en større propell til å snurre saktere, ved samme fart og effektuttak ?

Eller er det hovedsaklig omdreiningsturtallet på inngående aksling i drevet som avgjør om drevet har det bra eller ikke bra ?

F.eks. en bensinmotor har vesentlig høyere turtall enn en dieselmotor og dermed tåler drevet dette bedre selv om de har samme ytelse.

Hei Teerex.

Jeg er langt fra ekspert på dette området :crazy: men benyttet meg av en sådan når jeg kjøpte/beregnet drevet.

Faktum er vel hvertfall at jo lavere giring på drevet (1:1,61 osv.) jo større/kraftigere moment blir drevet utsatt for. Tror alikevel at ett Bravo IIIx tåler de fleste motorer ved normal bruk, evnt. med unntak av de kraftigste Yanmar motorene............

Det jeg oppnådde med mitt valg av utveksling er godt med kraft og båten veldig raskt opp i plan, selv med full ferielast. I tillegg jobber motoren lett på hele turtallsregisteret, men kunne ønsket meg noe lavere turtall i ideell marsjfart.

Tror nok at jeg kunne fått noen fler knop ved litt lavere giring men det blir ett kostnads spørsmål opp mot resultat. Koster fort mange storte lapper å bygge om utveksling.... :cryin: Alternativet er muligens å teste ut cuppede 26P. Har du erfaring med hva det (overgang fra standard til cuppede propeller) vil si på fart/turtall?

nei har ikke erfaring med cuppet ennå. men i løpet av året så...

hvis en propell har en akseleffekt på feks 200 hk . blir vel lagrene \tannhjulene ut til propellen like mye belastet ,selv om de har høy eller lav utveksling. men ved en høyt gearet drev , så jobber vel lagrene med ett mye høyere turtall og dermed større slitasje og varmgang. tenk hvordan det ville blitt ,hvis drevet var gearet slik at en motoromdreining , ble til to ut av drevet . da ville vel slitasjen bli ganske mye større på lager og drev..

dette er ikke påstander men mere å regne som spørsmål , da jeg på ingen måte er sikker :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

hvis en propell har en akseleffekt på feks 200 hk . blir vel lagrene \tannhjulene ut til propellen like mye belastet ,selv om de har høy eller lav utveksling. men ved en høyt gearet drev , så jobber vel lagrene med ett mye høyere turtall og dermed større slitasje og varmgang. tenk hvordan det ville blitt ,hvis drevet var gearet slik at en motoromdreining , ble til to ut av drevet . da ville vel slitasjen bli ganske mye større på lager og drev..

dette er ikke påstander men mere å regne som spørsmål , da jeg på ingen måte er sikker :-)

Jeg skiftet utveksling fra 2 : 1 til 1.81 og jeg merket at det kom litt "hardere" lyd fra drevet :sweat:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

lurer på hvorfor det da ble valgt 1,81 drev og 20P propeller på min og ikke 2,0 eller deromkring med 22P propell ?

Hei 880!

Dette er forsåvidt i tråd med hva min motor/drev spesialist uttalte :yesnod: . Han hadde erfaring med at ett drev med noe høyere utveksling tålte noe kraftigere motorer over tid. Dette er spesiellt viktig å ta hensyn til når skuta passerer ca 3000 kg. Selvsagt er det store påkjenninger :boxing: uansett utveksling/propell, men med jevnlig oljeskift (original olje) og vettug bruk holder nok drevene bra. Vi snakker selvsagt om bravo x drev her. Eneste drev fra mercruiser som tåler dieselmoment over tid.

Teerex.

Generellt tror jeg de ulike verkstedene selger de drevene de til enhver tid har inne på lager, og at de dimensjonerer propell til disse. Desverre ikke alle som foretar en grundig nok vurdering av drevpakke, opp mot båtens tynge/fartspotensiale. Det er hvertfall min erfaring. Tror alikevel at 1:1.81 er en helt grei løsning, men montèr drevdusj hvis du enda ikke har dette. Hjelper veldig godt til med å holde oljetemperaturen nede, ved lengre tids kjøring i planfart.

Som sagt tidligere....jeg er ingen fagmann, men noen erfraringer gjør man seg jo etterhvert.

Arve

kan det være at bravo 3 propellene er mere effektive på høyere turtall og at det derfor ble valgt minst mulig propell ?

Litt usikker på det teerex. :crazy: Tror vel egentlig at propellene har samme gode virkninggrad uansett turtall.

Men når vi snakker om cuppede propeller er disse spesiellt effektive og skal bl.a sørge for å ta ekstra godt "tak" ved hurtig igangkjøring. De skal visstnok bl.a sørge for at det er minimal sjanse for at propellen "tar med seg" luft i pådraget. Snakket foresten med mekaniker i dag og han mente at man kun "mistet" ca 100/150 omdreininger på maks turtall, ved overgang fra standard til cuppede propeller.... Avhenger sikkert av en del andre faktorer også.

Arve

Hei 880!

Dette er forsåvidt i tråd med hva min motor/drev spesialist uttalte :yesnod: . Han hadde erfaring med at ett drev med noe høyere utveksling tålte noe kraftigere motorer over tid. Dette er spesiellt viktig å ta hensyn til når skuta passerer ca 3000 kg. Selvsagt er det store påkjenninger :boxing: uansett utveksling/propell, men med jevnlig oljeskift (original olje) og vettug bruk holder nok drevene bra. Vi snakker selvsagt om bravo x drev her. Eneste drev fra mercruiser som tåler dieselmoment over tid.

Hos meg er alt 2007 mod. Drevet er Bravo 3X og drevdus. Denne er som et rør ut igjennom hekken som dusjer drevtoppen. I tilegg er det montert ekstra sjøvannsinntak slik at det ikke bare er vannintak i drevet. Begge deler spesifisert av Yanmar.

Er derimot litt undrende til at oljen på drevet skal byttes hver 100'de time, mens motor skal ha 250 timers intervall.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

motoren går jo som regel flere timer enn drevet. på tomgang og i dorgefart er det jo ingen reell belastning og slitasje på drevet men motoren snurrer jo allikevel. det er kanskje derfor. Og drevet har jo ikkenoe oljefilter.

nå er det vel ikke så mange som går så mye over 100 timer pr sesong i planingsfart iallefall, og motoroljen bytter man jo hvert år uansett.

Føler at 100 timer på drevet er litt lite, båten ble overlevert i slutten av August og tatt på land i slutten av Oktober. Kun 53 timer på telleren. Normalen er oppunder 200 timer i sesongen....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

• 3 måneder senere...

Du bør ha større diameter. Jeg hadde samme båt , men bare 190/200 hk og 15 1/2 x 15 propell. Fikk ikke båten til å plane skikkelig ( 16 kn) utvekslingen var 1 : 1,5. Monterte B2 med 1.81 utveksling og 18 toms propell. Gikk i plan som et skudd.

http://appcenter.mercurymarine.com/propSelector/home.do

4 blad stålpropell gir god marsjfart...men jeg garanterer ingenting :crazy: kan være vanskelig å treffe på første forsøk

https://appcenter.mercurymarine.com/propSelector/propSel.do

Ooops, den virket ikke. Jeg fikk frem 4 blad stålprop 15.250 x 22

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...