Jump to content

Kva for motor ville du valgt og kvifor..?

Troll 20

Recommended Posts

Er i modus for å kjøpe ny båt for tiden og har 3 i kikkerten for øyeblikket. Alle 3 planende med drev, ein på 25 fot og 2 like på 26 fot. Bredde 3 meter for 25 foteren og 3,15 for 26 foterene. Vekt på ca 2,6 tonn for 25 foteren og ca 4,5 tonn for 26 foteren. Sånn for å sette bildet litt...

Kva for motorer skal eg velge om man ser bort i fra innredningsløsninger, pris, alder osv. på dei forskjellige båtene. Bare tar hensyn til motoren og skroget dei står i.

Motorene er hhv:

- VP AQAD40 med VP DP 290 fra -87

- 2 stk VP TAMD 22 med VP SX fra -99

- Steyr 232 med VP DP fra -01 for motor og -95 for drev.

Noen som vil mene noe om dette..? :smiley:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Jeg tror nok at alder og vedlikehold er viktiger enn fabrikat. Far min har en TMD22 i sin Rodman 620. Vi er ikke så veldig happy med turboen og wastegate på denne. Den henger seg lett og han sprakk en slange i fjor pga for høyt turbotrykk, det kan være at denne er tært ett eller annet sted, men generelt syns jeg denne motoren har altfor høyt turtall. 4500 på maks gjør vondt i hjerterota hos meg... TAMD 22 er jo rimelig presset også. MEN har lest at dette skal være gode motorer basert på Perkins og jeg har også lest at blokka er den samme som står i Londontaxiene... VP 40 motoren begynner jo å bli skikkelig gammel, men så har jeg et meget anstrengt forhold til gamle båter og motorer... Av disse ville Steyr vært et første valg for meg, men det blir vel litt uoriginalt med overgang til VP drev, er det ikke Mercruiser drev som er "standard"? Sikkert noen som vet her på forumet...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

AQAD40 antar jeg er en "B" på 165 HK, denne er etter hvert en gammel motor med forkammer teknologi.

TAMD22 kjenner jeg lite til men 2 motorer gir dobbelt vedlikeholds budsjett til motor.

Steyr er en moderne og god motor. Denne leveres som komplett motor drev/pakke med Mercruiser drev men kan også leveres uten drev men med adapter plate for VP. Så overgang mellom motor og drev er orginal fra Steyr.

Jeg hadde valgte den nyeste og mest driftsikre motoren, Steyr. Denne vil nok også helt klart være den mest drivstoff økonomiske av dem.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Vekt på ca 2,6 tonn for 25 foteren og ca 4,5 tonn for 26 foteren. Sånn for å sette bildet litt...

Voldsom vektforskjell da... skal noe til for å dytte 2 tonn ekstra gjennom vannet. Antar båten med 2x TAMD22 er den tyngste? Disse motorene er jo bare 98hk pr stk, så de får jo litt å stri med...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har nettopp kjøpt to 2003 mod Mercruiser D254 på 220hk hver til min Chris Craft på 30 fot og vekt ca 4tonn med motorer og drev. Er til erstatning for to V8 5.7L bensin motorer. Fant at prisen på Volvo motorer ville blitt unødvendig dyrt. Mercruiser gjør vel samme nytten, flytte båten og bruke drivstoff..

Har ikke fått montert ennå og prøvet, men med planende skrog vil fart bli ifølge utregninger med 440 hk bli 35+ knop. Propell og drev utveksling er avgjørende faktor også. Med normal cruise fart 20-25 knop har jeg nok reserve kraft i motorene. :sailing:

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Ble også litt forrundret over den vekta. Hvilken helplanende 26 foter veier 4,5 tonn??

Antar at den er helplanende i alle fall, men går vel ann å stille spørsmål ved det :smiley: Den eg har sett på som ligger på land hadde i alle fall ein v-bunn, med lav vinkel riktignok.

Det var den med Steyr som eg helst ville ha valgt, men selgaren har ikkje fulgt opp båten siden den vart lagt på land i oktober, så når eg var og såg på den i forrige uke hadde den hverken vinterpresseningen sin lenger eller den originale kalesjen. Begge deler var flerret av for ein tid siden med det resultat at det var noe vått på uteplassen og motorrommet var fylt med vann opp til motorfundamentene :cryin: Fristet liksom ikkje helt lenger da...

Og båttypen er ein god gammal traver produsert fra 1965 til 1977(?) - Fjord 26 Consul. Og vekten er da oppgitt i salgsannonser og i Båtmagasinets bruktbåttest fra no. 10/2004.

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Motorene er hhv:

- VP AQAD40 med VP DP 290 fra -87

Noen som vil mene noe om dette..? :smiley:

Det var en slik motor/drev-kombinasjon som fikk meg til å formulere en av mine mest bastante læresetninger: "Jeg har hatt en Volvo Penta - og det er ganske nøyaktig en for meget!"

.... at jeg nå har en båt med 2 stk Volvo er en helt annen historie; men når folk spør hvilken motor som står ombord pleier jeg å svare: "Den har ikke motor, den har to svenske etterligninger...." :wink:

Men tilbake til AQAD40; det er en motor som jeg ikke tør anbefale til noen, og slett ikke til gode venner!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...