Jump to content

noen som har erfaring med yanmar 3ym20?

aleloft

Recommended Posts

Saltvannkjølt + at de er noen år ville jeg skygget banen, toppen ryker på disse. Uten egen erfaringer på denne motoren så fikk jeg stadig vekk høre at toppene røk, grunnet rust og tæring. Hadde selv samme motor, men 2 syl. Her røk toppen og den kostet skjorta og litt til. Når motor ble solgt (dette tok bare en dag eller to, etter den ble annonsert på Finn.) var det byttet topp for noen år siden. Han som kjøpte motoren hadde en 33 hk. som han skulle sette inn denne 22 hk. motoren istedenfor. På hans motor var toppen røket....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Dette var jo helt nye motorer den gang jeg hadde dem , så hvis jeg skulle kjøpt dem brukt i dag, så hadde jeg nok tatt med en mer kyndig person til og vurdere standen. Nå var der jo 3stk. sinkanoder i motorblokka , så hvis de er skiftet slik som er anbefalt, så holder jo motoren i mange år før de gror helt til av rust i kjølekanalene.Men jeg ville nok være litt obs på en sjøvannskjølt motor hvis den har mange år på baken.

ok..dem er saltvannkjølt,men har ikke gått så mange timer i følge selgeren..så da mener du det er en motor å satse på om den er i ok stand?

Hei

3YM20 er Yanmars nyeste generasjon "små-diesel" i flg det jeg vet. Alle xYMxx er ferskvannskjølte. 3YM20 er ca 0,85 liter volum og 21 hk.

Av Yanmar 3 syl kom 3QM ca 1974, saltvannskjølt. Gjerne den motoren det vises til når det snakkes om saltvannskjølt tre-er som sprekker i toppen. 3GM og 3HM kom ca 1980, saltvannskjølt. Mindre volum/høyere turtall enn 3QM. 3GM og 3HM kom i versjon ferskvannskjølt ca 1984. Disse ferskvannskjølte 3GM og 3Hm gikk i produksjon til slutten av nitti-tallet eller noe lenger. Mener de ble avløst av 3YM, som altså går fortsatt.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Når man snakker om sprekker i toppen på saltvannskjølte motorer fra Yanmar, kommer det ofte av at eksosmanifold er full av saltavleiringer og/eller rust. Dette fører i neste omgang til for høy driftstemperatur på motoren som kan ta knekken på toppen. Et forvarsel på tilstoppet eksosmanifold kan være at man må skifte impeller ofte. Det er enkelt å unngå for høy kjølevannstemperatur ved å demontere og rengjøre eksosmanifolden. Man kan skrape ut saltavleiringene/rusten, legge den i en oppløsning med Systemrens og/eller syrevaske den. Deretter er det bare å montere den på plass igjen med ny pakning og bruke motoren ca. 10 år til neste rengjøring! Dette vedlikeholdet er meget billig og enkelt, men det blir tydeligvis slurvet mye ettersom man klarer å havarere toppen. Saltavleiringer/rust er vanlig på de fleste sjøvannskjølte motorer, enten de eksempelvis heter Yanmar, Volvo Penta, Bukh eller Sabb.

Et metode man med fordel kan benytte i tillegg, er å stenge sjøvannsinntak, koble fra slangen fra sjøvannsinntaket og sette denne ned i en oppløsning med Systemrens. Motoren vil da suge inn denne blandingen som vil løse og salt og rust både inni motor og i eksosmanifold.

Mitt inntrykk er at moderne ferskvannskjølte dieselmotorer med høy ytelse i forhold til vekt/slagvolum, og som har varmeveklser, ladeluftkjøler og oljekjøler, krever hyppigere rengjøring/rensing av saltvannsdelen av kjølesystemet enn hva som er tilfellet med rene sjøvannskjølte motorer for å holde normal driftstemperatur.

Vi har en 3GMD 22hk saltvannskjølt og er veldig godt fornøyd. Har bare hatt den i 2 sesonger og ingen problemer. Eneste "problem" vi har hatt var at luftfilteret tettet seg og masse sort røyk kom opp fra motorrommet, men dette var bare å skifte filter så. Dette er en 82mod. Kjørte den med systemrens i fjor og det var bare møkkete vann som kom ut igjen.

Hei

Så ikke denne tråden før nå...

Vi har en ny båt, levert påske 2007. Det er en 31-fots seilbåt med en Yanmar 3YM20. Motoren har ikke gått mer enn 80 timer, så det er vel tidlig å dra noen konklusjoner, men foreløbig er vi veldig fornøyde. Vi hadde aldri, i løpet av våre ca 50 døgn på sjøen i fjor, noe problemer med den. Den starter som den skal og stopper som den skal, er relativt stillegående og bruker overraskende lite diesel.

Så langt kan jeg altså anbefale den!

Pål

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...