aleloft Startet 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2008 (redigert) Er det noen som har noen erfaringer med yanmar 3gm303ym20,er det en motor å satse på? Redigert 11.Februar.2008 av trikola motortype rettet (3gm30=>3ym20) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 Har vært eier av tre stk Yanmar 3gm på 80-90 tallet.Ypperlige motorer,stillegående og lettstarta.Hadde ikke et eneste problem noen gang.Skiftet dieselfilter og oljefilter om høsten stort sett. Men det er klart at noen motorer begynner jo og få en del år på seg , så man bør jo sjekke dem nøye, særlig hvis de er sjøvannskjølte. Sitér dette innlegget Link to post
aleloft Svart 11.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 ok..dem er saltvannkjølt,men har ikke gått så mange timer i følge selgeren..så da mener du det er en motor å satse på om den er i ok stand? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 Har vel et litt dårlig rykte. Er vel vanlig at toppen ryker som følge av lite kjøling / tette kjølekanaler. Har hatt denne selv, og hadde ikke noe problem den tiden eg hadden den. Hadde også den ferskvannkjølte utgaven, 3GM35F, som eg heller ville foretrukket! Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 Saltvannkjølt + at de er noen år ville jeg skygget banen, toppen ryker på disse. Uten egen erfaringer på denne motoren så fikk jeg stadig vekk høre at toppene røk, grunnet rust og tæring. Hadde selv samme motor, men 2 syl. Her røk toppen og den kostet skjorta og litt til. Når motor ble solgt (dette tok bare en dag eller to, etter den ble annonsert på Finn.) var det byttet topp for noen år siden. Han som kjøpte motoren hadde en 33 hk. som han skulle sette inn denne 22 hk. motoren istedenfor. På hans motor var toppen røket.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
LM 605 Svart 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 Dette var jo helt nye motorer den gang jeg hadde dem , så hvis jeg skulle kjøpt dem brukt i dag, så hadde jeg nok tatt med en mer kyndig person til og vurdere standen. Nå var der jo 3stk. sinkanoder i motorblokka , så hvis de er skiftet slik som er anbefalt, så holder jo motoren i mange år før de gror helt til av rust i kjølekanalene.Men jeg ville nok være litt obs på en sjøvannskjølt motor hvis den har mange år på baken. Sitér dette innlegget Link to post
aleloft Svart 11.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 jeg skrev feil yanmar modell istad,det var en yanmar 3ym20 jeg lurte på om noen hadde noen erfaringer med? Aleksander Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 Hei Aleksander! Du har i 24 timer anledning til å rette dine egne innlegg. Har gjort dette for deg nå og slått begge trådene sammen Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 ok..dem er saltvannkjølt,men har ikke gått så mange timer i følge selgeren..så da mener du det er en motor å satse på om den er i ok stand? Hei 3YM20 er Yanmars nyeste generasjon "små-diesel" i flg det jeg vet. Alle xYMxx er ferskvannskjølte. 3YM20 er ca 0,85 liter volum og 21 hk. Av Yanmar 3 syl kom 3QM ca 1974, saltvannskjølt. Gjerne den motoren det vises til når det snakkes om saltvannskjølt tre-er som sprekker i toppen. 3GM og 3HM kom ca 1980, saltvannskjølt. Mindre volum/høyere turtall enn 3QM. 3GM og 3HM kom i versjon ferskvannskjølt ca 1984. Disse ferskvannskjølte 3GM og 3Hm gikk i produksjon til slutten av nitti-tallet eller noe lenger. Mener de ble avløst av 3YM, som altså går fortsatt. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Capitaine Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Når man snakker om sprekker i toppen på saltvannskjølte motorer fra Yanmar, kommer det ofte av at eksosmanifold er full av saltavleiringer og/eller rust. Dette fører i neste omgang til for høy driftstemperatur på motoren som kan ta knekken på toppen. Et forvarsel på tilstoppet eksosmanifold kan være at man må skifte impeller ofte. Det er enkelt å unngå for høy kjølevannstemperatur ved å demontere og rengjøre eksosmanifolden. Man kan skrape ut saltavleiringene/rusten, legge den i en oppløsning med Systemrens og/eller syrevaske den. Deretter er det bare å montere den på plass igjen med ny pakning og bruke motoren ca. 10 år til neste rengjøring! Dette vedlikeholdet er meget billig og enkelt, men det blir tydeligvis slurvet mye ettersom man klarer å havarere toppen. Saltavleiringer/rust er vanlig på de fleste sjøvannskjølte motorer, enten de eksempelvis heter Yanmar, Volvo Penta, Bukh eller Sabb. Et metode man med fordel kan benytte i tillegg, er å stenge sjøvannsinntak, koble fra slangen fra sjøvannsinntaket og sette denne ned i en oppløsning med Systemrens. Motoren vil da suge inn denne blandingen som vil løse og salt og rust både inni motor og i eksosmanifold. Mitt inntrykk er at moderne ferskvannskjølte dieselmotorer med høy ytelse i forhold til vekt/slagvolum, og som har varmeveklser, ladeluftkjøler og oljekjøler, krever hyppigere rengjøring/rensing av saltvannsdelen av kjølesystemet enn hva som er tilfellet med rene sjøvannskjølte motorer for å holde normal driftstemperatur. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Vi har en 3GMD 22hk saltvannskjølt og er veldig godt fornøyd. Har bare hatt den i 2 sesonger og ingen problemer. Eneste "problem" vi har hatt var at luftfilteret tettet seg og masse sort røyk kom opp fra motorrommet, men dette var bare å skifte filter så. Dette er en 82mod. Kjørte den med systemrens i fjor og det var bare møkkete vann som kom ut igjen. Sitér dette innlegget Link to post
aleloft Svart 14.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Takk for alle gode tilbakemeldinger! Aleksander Sitér dette innlegget Link to post
silentia Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Hei Så ikke denne tråden før nå... Vi har en ny båt, levert påske 2007. Det er en 31-fots seilbåt med en Yanmar 3YM20. Motoren har ikke gått mer enn 80 timer, så det er vel tidlig å dra noen konklusjoner, men foreløbig er vi veldig fornøyde. Vi hadde aldri, i løpet av våre ca 50 døgn på sjøen i fjor, noe problemer med den. Den starter som den skal og stopper som den skal, er relativt stillegående og bruker overraskende lite diesel. Så langt kan jeg altså anbefale den! Pål Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Jeg har en yanmar 93 mod. 4JH2, 48 hk, med over 10000 timer på telleren. Den fungerer også perfekt, starter på første slaget, bruker ikke noe olje og ryker så godt som ingenting. Gode motorer, men nå trenger girkassa noen nye lagre. Fant heldigvis en ny kasse for 6000 kr. så da burde det bli bra igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.