Jump to content

Stoff på stoler og puter i cockpit/uteplass?

fredriksen

Recommended Posts

Jeg har planer om å trekke om stoler i cockpit'ten og lurer litt på hva jeg skal velge av stofftyper til dette. Båten, en Skarpnes 25, har et stoff som føles som semsket skinn og det er rimelig vanntett. Tror det kalles alcantara(??) eller noe slikt. Det er skikkelig behangelig å sitte på både når det er kaldt og når sola har varmet de. Men nå begynner stolene å bli noe nuppete, og ett eller annet hos tidligere eiere har spist opp et hjørne på ei pute.

Jeg har kontaktet en anbefalt putetrekker, og fikk pris på tilsvarende stoff. Det kostet ca 1.500 kr pr m. :sailing::flag:  Nuppene ble brått mye mindre......,  :flag:

Men, nye stoler har enten skai eller Markilux soft (et tynt kalesjetrekk type).  Så hele puteprosjektet ble satt på vent inntil jeg har vært på båtmessa i mars. Tenkte å se på hva som brukes på nye båter.  Hvilke erfaringer har andre med alcantara (? er altså ikke helt sikker på navnet..) eller hva skal man bytte til?

Eller: Hvor kan man få kjøpt dette stoffet til en fornuftig pris?? Ser at skai koster fra 150 kr per m, så man kan jo få kjøpt et par joller for differansen... (trenger ca 10 m totalt)

Dette fixer du sjøl. skai er gull

Skai får du på innvandrerbutikkene på Grønland i Oslo for under en hundrings meteren.

sprett opp delene på stolen etter sømmene slik at du har alle delene. lag maler i gråpapir. tegn på skaien. lån symaskinen av fruen å sy til krampa tar deg. Kjøp to joller og ro ut de nye putene til båten! :sailing:

Ser at både puterunderarmen (og også i cockpit?) og Geir V  har brukt skai. Er det ingen som fortsatt bruker dette stoffet som ligner på semsket skinn?? Er det så dyrt eller hve er grunnen??  Blir det ikke klamt å sitte på et skaisete? Hva med å sette seg på det når sola har varmet det et par timer...?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...