`MINA' Startet 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2008 Komfyren i båten vår har som de fleste andre kun undervarme. Det er 2 "rekker" med bluss sentrert i bunn av ovnen. Dette gjør at varmen blir gannske konsentrert rett over flammene. Vi tenker å forbedre dette ett hakk, men feks å legge på en skifer stein e.l. Er det noen som har erfaringer med dette her inne ? Vi kommer nok til å bruke lengre tid til oppvarming slik, men håper at dette kan jevne ut varmen utover hele området i ovnen. Størrelsen og tykkelsen på steinen er vi også usikkre på. Men kanskje noen har testet ? Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Amfea Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Kokka har dradd ombord en "pizzastein" som hun har lagt i bunnen av ovnen. Det betyr en litt lengre oppvarmingstid, men sørger for at bakervarene blir mye bedre, og er langt jevnere stekt. Hei. Sjekk ut den andre tråden ang. steikovn i båt. Der er det noen med erfaring med stein i ovnen. Skal prøve dette jeg også. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Akult Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Nyttig med stekovn i båt? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Vi har en nærmest ubrukt "pizzastein" liggende "et eller annet sted" i huset. Den skal finnes frem, tilpasses og plasseres nederst i gasskomfyren før kommende sesong. Dette må testes ut! Sitér dette innlegget Link to post
submiss Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Før, da jeg bare brukte vanlig langpanne inni gassovnen når jeg stekte f.x. muffins, slet jeg med at de ble ujevnt stekt. Noen ble ferdigstekt mye kjappere enn andre. Men etter at vi fikk pizzasteinen på plass, går det "som en drøm", alle muffinsene blir ferdige samtidig Viktig å huske på er selvsagt at steinen må varmes opp samtidig med ovnen, og så tar man bare steinen kjapt ut et øyeblikk idet man setter baksten på brettet. Sitér dette innlegget How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson submiss blog Link to post
Majali Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 hmmm.. hva er en pizzastein? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
skage Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 en rund stein med ost og pepporoni eller da skinke. Sitér dette innlegget Link to post
submiss Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 (redigert) hmmm.. hva er en pizzastein? Se innlegg 3 i denne debatten. Ved å klikke på lenken der, kommer du over i en annen debatt. Og hvis du blar frem til f.x. innlegg 53 der, så vil det lede deg til svar på ditt spørsmål Redigert 12.Februar.2008 av submiss (see edit history) Sitér dette innlegget How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson submiss blog Link to post
kito Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 I vår stekeovn er det nødvedig å alltid bruke langpanna med rist når man steker. Langpanna har hull på begge kortsidene samt i bakkant som gjør at varmen distibueres riktig og man får overvarme. Sjekk at den settes inn riktig vei slik at hullene kommer bak. Steking uten lanpanne fungerer ikke i vår ovn. MVH Kito Sitér dette innlegget Link to post
frankD Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Det fungerer veldig godt å bare legge aluminiumsfolie i bunn av ovnen, det sprer også varmen ut til sidene. Sitér dette innlegget Menja Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Tokk meg den frihet og kopierte denne fra Termomarin Her er det forklart ganske mye om gasskomfyren. Anbefaller forøvrig ENO Gascogne fra nevnte firma Mat på gass Kilder: www.husbyggeren.no www.vera.no www.primus.no Hytteliv 2 - 2002: "God mat på gasskomfyr" Fordeler med Gasskomfyrer Du vet det ikke helt før du har forsøkt det, men gass har den store fordelen at du har varmen tilgjengelig på et øyeblikk. Varmen er der når du trenger den. Kjøper du en gasskomfyr behøver du aldri mer si: "jeg må vente til plata blir varm". Gasskomfyrer har en unik egenskap, nemlig full kontroll over varmen. Hva er propan? Vi møter ofte mange som er skeptiske til bruk av gass. En viktig forutsetning for trygghet er kunnskap! Propan er en trygg energi-kilde og her er litt om hvorfor: Propan er hydrokarbon (samme kjemiske gruppe som bensin, parafin osv.) Propanene på det norske markedet kommer fra raffineringen av råolje Den er fargeløs Den er ikke giftig Den fryser til "is" ved -190º C Den koker ved -43º C Den er opprinnelig luktfri, men av sikkerhetsmessig årsaker tilsettes et luktestoff. Luktestoffet gjør at du vil merke propanene i en blanding på bare 0,4 % i forhold til luft. En propanflaske er bare 80% full fordi det skal finnes en støtpute på toppen til å absorbere økt trykk ved økt temperatur. I tillegg er flasken utstyrt med en sikkerhetsventil. Hvor mye gass bruker vi? Et eksempel på forbruk i en gjennomsnittshusholdning: To bluss á 2500 W på full styrke i 15 minutter daglig: Ved dette forbruket vil en 2-3 kg gassbeholder vare fra 5 - 6 uker (6 kg beholder i ca. 3 mnd.) Gassforbruk regnes ut ved hjelp av faktor 12,87. For eksempel vil et gassbluss på 2500 W bruke (2500 : 12,87) = 195 gram propan pr. time. Gass gir full kontroll Det er ingen tilfeldighet at kjente kokker i inn- og utland bruker gass når mat skal lages. Edgar Ludl (Sandefjord) har uttalt følgende: "Gass gir deg full kontroll over varmen det er du som kontrollerer varmekilden og ikke varmekilden som kontrollerer deg. Med gass kan du regulere riktig kokepunkt i løpet av sekunder, uansett om maten skal putre, koke eller fosskoke. På den måten unngår du overkoking av for eksempel sauser basert på melk, noe alle vet kan være vanskelig å unngå. Du får ikke bare bedre mat med gass, du får også et bedre arbeidsmiljø fordi gasskomfyren blir kald rett etter at den er slått av. Sist men ikke minst; gass er verdens sikreste varmekilde du glemmer nemlig ikke å slå av et gassbluss, det er det en del som har gjort med elektriske kokeplater". Praktiske tips ved bruk av ovnen: Gassovnen har kun undervarme, noe som betyr at vi må lære oss noen knep for å unngå at maten blir svidd under og rå inni. Ved forvarming av ovnen, setter du bryteren på fullt, lar den stå i 15-20 min før du setter inn maten, deretter skrur du ned på ønsket temperatur. Ofte lønner det seg å sette platen på øverste ribbe. Men bruk alltid aluminiumsfolie som bakepapir både på stekebrett i langpanne og i formen til brød. Folien reflekterer noe av varmen slik at understeken ikke blir så hard. Men husk å smøre folien, eventuelt med formfett. For å unngå kondens er det lurt å la ovnsdøren stå åpen ett minutt ved opptenning av ovnen. Husk at du aldri må sette koke eller bakeformer direkte på ovnens bunnplate. Steking av kjøtt: Forvarm ovnen i 15 - 20 minutter på full varme. Sett steken midt i ovnen på grillrist eller stekeplaten. Hvitt kjøtt skal steke 30 min pr kg og rødt kjøtt ca 40 min. pr kg på svak varme. Baking: Forvarm ovnen 8 - 10 minutter, sett bakverket på øverste ribbe og velg flamme høyde etter ønske. Unngå å åpne døren unødig før det er ferdigstekt. Ved steking av lette bakvarer som sukkerbrød, muffins og lignende kan du sette brettet midt i ovnen. Ved forvarming av ovn: Temperaturskala: Etter 5 min. : ca 175ºC Etter 10 min.: ca 230ºC Etter 15 min.: ca 250ºC Etter 20 min.: ca 280ºC forsiden • tips & råd • bruksanvisninger • brosjyrer & priser forhandlere • service/verksteder • kontakt oss • om oss • linker Nettstedet er utviklet av Easy Link Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.