Jump to content

Valg av lærebok for båtførerprøven.

EIN

Recommended Posts

Hvilken av disse tre lærebøkene er den beste investeringen hvis en skal ta båtførerprøven?

1. Veien til båtførerprøven - Olaf Trysnes

veien_til_baatfoererproeven.jpg

2. Båtførerboka : lærebok til båtførerprøven - Harald Engheim

baatfoererboka.jpg

3. På rett kurs : komplett lærebok for Båtførerprøven - Gunnar Ulseth - Tor Johansen

paa_rett_kurs.jpg

Hvilken er best som oppslagsverk i ettertid?

Finnes det andre lærebøker for båtførerprøven?

Synspunkter og erfaringer med de forskjellige bøkene ønskes.

hvis en skal ta båtførerprøven?

Skulle vel stått: "når en skal ta....." :wink:

Det blir vel smak og behag det. Har selv lest "Veien til båtførerprøven" og syns sen var noenlunde grei, mens andre jeg har snakket med sverger til

"På rett kurs"

"

Båtførerboka" har ikke jeg hørt noen erfaringer med.

Så du kan regne med anbefalingene vil sprike til alle retninger.

Redigert av alidal (see edit history)

"Stø kurs!" av Harald Engheim. Grunnbok for båtførerprøven. ISBN 82-562-4957-9. NKI forlaget.

Problemet med pensumbøkene er å plukke ut det som er relatert til prøven. Å lese bøkene fra perm til perm er kjempebra da en får ekstra kunnskaper med seg.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg bruker "Veien til båtførerprøven" i mine kurs, og har veltet ut noen tusen i løpet av årene.

Boken er forsåvidt grei nok, men inneholder litt for mye "svada" og i tillegg er noen av illustrasjonene tildels misvisende. Men dette er ikke verre enn at det er til å leve med.

På litt sikt har jeg planer om å lage mitt eget kompendium; man samler seg jo en god del erfaring mht hva som er viktig og mindre viktig, hva som er god formidling og hva som er dårlig . . . . .

Men som andre har vært inne på: bøkene er vel stort sett OK og det er å forberede seg grundig til prøven som er det viktigste :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Enig med Poseidon...

Uansett hvilken bok en velger, MÅ en forberede seg grundig og lese boken igjennom, mange ganger...uten å hoppe over noe som helst. Spesielt for de helt ferske.

Tro meg: Alt av temaer du syns er litt vrient å sette seg inn i: Hvis du ikke gjør det, så kan du lett ryke, for DET får du spørsmål om!

Jeg nevner bl.a. navigasjon i kartet, misvisning og deviasjon, vikepliktsregler for seilbåter, fyrlykter, signaler osv. Hvis du er usikker på om du kan alt, og forstår det......les mer!

Min erfaring er at de som ryker på prøven er ungdommen (gutter).......mens damer på 40 + står.

Begynte akkurat på pøver, vi benytter "På rett kurs". Forøvrig benyttet vi første kvelden på å gå gjennom hele boka, resten skal brukes på navigasjon.

Førøvrig var beskjeden: Vi lærer oss navigasjon, tallet 15+16, sper på med sunt vett og alle står til eksamen ! (kurset består av 5x3 timer)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 1 år senere...

Nr.3 På Rett kurs ... var ei grei bok. Eg las igjennom heile boka 1 gang før eg meldte meg på kurset. Om du kan det som står i boka er det vel bare å gå rett opp til eksamen. Men følte at eg fekk mykje meir utbytte av kurset og infoen satt liksom spikra i hovudet. Besto med meget få feil :yesnod:

Kæptn båtløs...

• 4 år senere...

Jeg leser Den store norske Båtførerprøven av skipper Jon Warhuus. Greit opplegg med kontrollspørsmål etter hvert kapittel. Ser det varierer en del i omfang på de forskjellige bøkene, og begynte da å lure på om alle er komplette nok for å bestå prøven. Riktignok er jeg såpass oppi åra at jeg strengt tatt er fritatt fra kravet, men litt kunnskap for en urutinert båtfører som meg skader jo ikke. Har også kikka litt i På rett kurs. ser ut til at denne er noe mer omfattende, men har til gjengjeld ikke kontrollspørsmål i selve boka, så det kan være greit med supplerende øvelsesoppgavebok.

Når vi nå er inne på båtfører prøven tar jeg å låner denne tråden litt og stiller ett spørsmål. Jeg tok båtfører prøven som valgfag på skolen i 1987. Fikk da ett bevis med riksvåpen og sjøfartdirektoratet på,også ble det stemplet av autorisert eksaminator når prøven var godkjent og bestått. Det jeg lurte på er om det går an og sende det inn og få ett nytt i førerkort format i plast?

Redigert av MorganX (see edit history)

Når vi nå er inne på båtfører prøven tar jeg å låner denne tråden litt og stiller ett spørsmål. Jeg tok båtfører prøven som valgfag på skolen i 1987. Fikk da ett bevis med riksvåpen og sjøfartdirektoratet på,også ble det stemplet av autorisert eksaminator når prøven var godkjent og bestått. Det jeg lurte på er om det går an og sende det inn og få ett nytt i førerkort format i plast?

Ja, hvis det gamle beviset har passbilde kan du få et nytt uten videre.

Du finner nødvendig informasjon på hjemmesidene til Norsk Test.

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Intensivkurs over en dag? Den boka jeg leser, er ikke mulig å komme gjennom på en dag. Og det er andre, mer omfattende bøker for båtførerprøven. Har disse intensivkursene laget enda mer "light" utgaver for å komme gjennom på en dag? Når det varierer flere titalls sider i omfang mellom de forskjellige bøkene, er da noen unødig detaljerte? Eller er noen i overkant enkle?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...