Jump to content

Valg av lærebok for båtførerprøven.

EIN

Recommended Posts

Jeg er vel av den oppfatning om at man aldri kan lære for mye, og selv om jeg har tatt prøven for lenge siden så har jeg lest - og leser gjevnlig - i flere av bøkene som er nevnt. Det en bok sier i teksten forstår man kanskje lettere ut av illustrasjon i en annen, og plutselig skjønner man litt mer av det man har lest i en tredje bok. Tipset et biblioteket, hvor man kan ta med seg alle bøkene hjem uten at det koster noe mer.

Folk som bare skal bestå prøven raskest mulig skremmer meg litt, dette er kunnskap man kan få brukt for. Kanskje ikke alt er like relevant for båten du har nå, men det kan være at ting endrer seg. Jeg har om ikke pugget, så hvert fall sett igjennom regler for seilbåter, noe som gjør det mye enklere for meg å lese meg opp når som jeg har endt opp med seilbåt. Hvem vet hva slags båtliv du har om noen år?

Bare som et lite malapropos til dere som svermer for helgekurs og raske løsninger:

Jeg hadde idag båtførerprøve med 6 kandidater som hadde gjennomført et "lettvint" kurs og mente at dette var den beste måten å skaffe seg "båtlappen".

Resultatet etter at de hadde svart på sine 50 spørsmål ble:

Kandidat A: 16 feil, herav 6 på særlig viktige emner

Kandidat B: 15 feil, herav 3 på særlig viktige emner

Kandidat C: 15 feil, herav 5 på særlig viktige emner

Kandidat D: 8 feil, herav 4 på særlig viktige emner

Kandidat E: 18 feil, herav 6 på særlig viktige emner

Kandidat F: 1 feil, herav 0 på særlig viktige emner

Kriteriert for å bestå prøven er som kjent max 10 feil totalt, og ikke mer enn 2 feil på "særlig viktige emner".

Dette betyr at fem av de seks kandidatene var meget slukøret da de tuslet ut fra prøvelokalet ....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg bruker Båtføreren av Audun T. Sætre. Den er lettlest og fungerer fint som oppslagsverk i båten. Du får også kjøpt oppgavehefte til boken, så man kan trene litt før eksamen.

Den har også vi i Baatskolen POSEIDON brukt de siste årene.

Boken er oversiktlig, rikt illustrert og lettlest, men den skjemmes av enkelte faktafeil. Bl.a. er lanterneillustrasjonene delvis forvirrende og delvis direkte feil. Forsikringsopplysningene er også misvisende.

Jeg skal forøvrig i møte med Audun T Sætre hos Sjøfartsdirektoret om en ukes tid, men det er ikke om denne boken :thumbsup:

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 3 år senere...
Guest Avmønstret#
Cruise skrev On 27.8.2014 at 23.51:

lanterneillustrasjoner i noen bøker er forvirrende. En klynge båter på kloss hold fra diverse kameravinkel. Kun lanterner synes. Hvem har man vikeplikt for. Hva er det man har foran seg. Kan ikke tenke meg at det noen gang blir så beksvart at bare lanterner kan sees på kloss hold. Tåke? Mulig. Men men

Trenger ikke å være på kloss hold før det er hensiktsmessig å vite hvilken vei en båt går, hvilken type båt det er og om man potensielt kan komme opp i en vikepliktssituasjon. Feks et skip i 20 knop og du selv i en seilbåt i 5 knop så skjer ting fort. Eller en seismikkbåt med slep på x kilometer om natta, eller en tråler med begrensede muligheter til å manøvrere. 

I løpet av 15-20 minutter, eller kortere, kan det gå fra "langt unna" til en situasjon hvor du må vike. 

Om du er i en mindre båt med dørken sånn ca i vannlinja så har du øyenhøyde på ca 1,7m over havet om du står oppreist. Da er horisonten ca 2,5 nm unna. Dvs at en båt som går i 10 knop bruker 15 minutt før den er hos deg. En rib i 20 knop vil bruke halvparten av det, 7,5 minutt. 

Legg inn litt bølger, potensielt dårlig sikt osv så kan marginene bli så små at det er veldig kjekt å vite hva som kommer ut av mørket. 

--

Kryssa Oslofjorden, langt ute, en gang midt på dagen, men i dis og litt sånn halvdårlig sikt. Lite vind så vi gikk for motor. Gikk ned og la meg mens kona og ungene satt i cockpit. Fikk en liten høneblund men da jeg kom opp i cockpit tårnet danskebåten seg opp bak ryggen på kona og ungene som satt og skravlet mens båten gikk på autopilot. Var ikke lenge jeg var under dekk men i mellomtiden hadde ikke "utkikken" tatt seg bryet å kikke bak ryggen, de satt og koste seg og skravla :-) Men danskebåten så heldigvis oss så de vek bak. 

Krysset Skagerakk om natta i type stiv kuling/storm i perioder. Pga mye vind og sjø fikk vi relativt begrensede muligheter til å manøvrere i noen særlig grad. Vi måtte gå med sjøen litt på skrå og jobbet hardt for å ikke få ufrivillig jibb. Ble lagt flat av sjøen og mistet styringen en del ganger gjennom natta. Midt oppi dette kom vi på kollisjonkurs med en annen båt, vi så på lanterneføringa at det var en tråler, skjønte at også den kunne ha reduserte muligheter for manøvrering, men fikk da tid til å oppnå kontakt så vi unngikk å komme for nære hverandre til at det ble noe problem. 

--

Så tja, om natten vil jeg nesten si at det meste må behandles som "kloss hold". Ting skjer fort og evnen til avstandsbedømmelse visuelt reduseres drastisk i mørket. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...