Jump to content

Hvilken type koker til pentryet??

fredriksen

Recommended Posts

Skjønner ikke helt alt dette snakket om lav spenning ift det å få start på Wallasen. Laveste spenning for oppstart er oppgitt i manualen til 11,6 Volt. Da er batteriet temmelig flatt, og har fått en knekk. Hvis man derimot ikke har skikelig kabling, kan man oppleve startproblemer allerede ved 12,5 volt over batteripolene. Jeg bruker 10 kvadrat kabling på ca 2,5 meter. Det er mye annet som får pusteproblemre før Wallasen da.

Original installasjon var 6 kvadrat(som anbefalt i manualen), og da var det morgenproblemer(les kaffeproblem).

Wallas'en var originalinstallert og jeg kjøpte båten brukt. Jeg vet ikke og har ikke sjekket kablingen, men det kan godt være at du har et poeng her. Jeg husker ikke hvilken spenning batteriene viste, men vet at jeg sjekket med manualen til Wallasen første gang vi opplevde problemet med morgenkaffen, og alt stempte mht. symptomer osv. Og med mer spenning var problemet løst.

Det blir vel ikke noen oppgradering av ledningsnettet på Hannah II i denne omgang, men jeg skal være dette veldig bevisst neste gang. Kanskje blir det da gass?

Til Mami: Selvsagt er motor i uthavn en uting. Som jeg skrev - "-...hvis det ikke sjenerer noen..."  :yesnod:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

å påpeke at drivstoffet til Origoen er dyrt blir i alla fall latterlig. Totalkostnaden blir lav. Svært lav. Kanskje den laveste kostnader man kan ha med en koker i det hele tatt. Lav innkjøpskostnad, ingen vedlikeholdskostnad gir et gunstig totalbilde.. Problemet med soting løser jeg ved å kjøpe noe svenskene kaller "origol" eller "Origonol" eller hva det var. Koster omlag 150 kr for kanne på 5 liter. Bruker vel 3 kanner på en sesong. Kostnad 450 kr. Ikke ille det. For bruk der skikkelig varme kreves ( eller et 3 dje bluss ) har vi en av de småvarmerne som er tidliger nevnt. Bruker vel en til to tanker på en ferietur, de koster 39 kr pr stk på XXL. Perfekt til WOK, der er Origoen UBRUKELIG. Men origoen er perfekt til pannekakesteking og plotting av kart samtidig, da effekten er lav..

Problemet med fylling har vi løst ved å ha et ekstra brennkammer. Dette kan fylles selv om det som slokkes ikke er kaldt. Har forresten enda et brennkammer hvis noen er interessert, send en IM. Tror de koster 450,- nye ?

Suzuki

No boat needed..

Jag skall kolla, tror jag har det ute i en bok i båten, det er fullt möjligt o blanda i vann i rödspriten, då soter den litt mindre!

Finns det någon som hört om en ren diesel kokeapparat, begynner o sleppe

tanken på Wallas ceramic eftersom så manga har problem även motorbåtar

har problem for att spenningen ikke er höy nog! då blir det garantert för lav i

en segelbåt!! :crazy:

ren diesel utan ström er det möjligt ?      Taylor?

S/Y Gunga Din

Hei

Kanskje litt på sia av findiskusjonen dere har om tekniske løsninger på kokeanretninger, men.............

...........og nå kommer landkrabbegreia.  Etter å ha "flydd i fjellet" i tredve år i all slags vær og med nattely i alt fra igloo til hus med takstein, har jeg konkludert med at det er spriten som regjerer (utvortes).  Uansett vær, uansett losji og uansett temp, spriten "rules".

Sprit koster, men for kokeformål neppe mer enn et par timer med litt mindre gasspådrag på framdrifta.

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...