Rastløs Startet 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2008 Er det noen som vet om det er noen årlig kostnad ved å være registrert i NOR ? Jeg ser at NIS har et gebyr på hele kr 7000,-. Noen som vet hva det er i NOR ( hvis det er noe) ? Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Iflg Lunde , kommer det på totalt 10000 dersom lunde skal ta hele reg jobben for deg . Det er vel greiest å reg i NOR . Har ikke hørt om lystbåter som reg i NIS , det er vel kun rederene , for å kunne gå med utenlandsk mannskap. Om det er årsgebyr så finner du det sikkert på disse sidene : www.sjofartsdir.no Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Det er ikke noe årsgebyr for å være registrert i NOR. Dessuten får man utstedt internasjonalt bevis på at man er registrert i registeret. Jeg har ved fire anledninger spart mye utgifter til dieselpåfylling vha dette beviset. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 (redigert) Hei Registrering i NOR er en engangsutgift, og ferdig med det. Andre registre har årsavgift, tor jeg. I NOR får du et skjøte på båten. I min økonomi er det en det å ha en sikkerhet for at båten er betalt og gjeldfri viktig. Gunstig ved eventuellt salg. mvh giver Redigert 12.Februar.2008 av giver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Det er ikke noe årsgebyr for å være registrert i NOR. Dessuten får man utstedt internasjonalt bevis på at man er registrert i registeret. Jeg har ved fire anledninger spart mye utgifter til dieselpåfylling vha dette beviset. Dette var noe nytt for meg, kan du forklare? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Rastløs Svart 12.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 HeiRegistrering i NOR er en engangsutgift, og ferdig med det. Andre registre har årsavgift, tor jeg. I NOR får du et skjøte på båten. I min økonomi er det en det å ha en sikkerhet for at båten er betalt og gjeldfri viktig. Gunstig ved eventuellt salg. mvh giver Flott da har jeg forstått riktig, og båtkjøpet raser videre ! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Dette var noe nytt for meg, kan du forklare? Når båten er registrert i NOR kan man få utstedt Nasjonalitetsbevis - Certificate of Nationality. Jeg har lagt dette frem forskjellige påfyllingssteder i våre naboland. De har tatt kopi av dette og latt meg handle diesel til spesiell pris. Jeg husker ikke regnestykket. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 tar lunde 10000kr for denne joobben :nono: :nono: :nono: :nono: kjøpte ny norstar 290 i fjord og de tok ingen ting for denne jobben, betalte kun for at nor skulle sjekke båten Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 (redigert) Hva var det nor sjekket hos deg da, de sjekket ikke noe hos meg...men Sjøfartsdirektoratet var og målte båten og sjekket reg.nummer og CE merking blant annet... Det kostet med en fast sum på drøye 2000 kroner her hvor jeg bor, i tillegg koster selve reg. i Nor 1548,- kroner.. I tillegg så tilkommer en del utgifter i forbindelse med dokumenter som skal innom Notaruis i Tyskland, men det er noe en norsk båt slipper unna... Så det er bra service at Nordstar tar disse utgiftene på sin kappe.. Mener det ble regnet på dette i for et drøyt år siden da jeg fikk denne jobben gjort... og betalte 7000 kroner for allt samme hos Lundebåt, da var alle dokumenter i orden og betalt... og jeg tror Lunde båt tok et par tusen kroner til serg selv for denne jobben som tok en drøy måned fra jeg satte det i gang til alle dukumenter var i orden og i ehnde hos meg... Vel anvente penger for meg som sparte med for mye jobb. Så jeg må atter an gang berømme Nordstar som gjør alt dette gratis og tar alle gebyrer på sin kappe... slikt står det respekt av.. Redigert 12.Februar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Framtia Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Noen som vet om man kan søke i registeret via internett? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
SveinHa Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 http://www.nis-nor.no/Søk/SkipAktuelleData.aspx Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sydvesten Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Kommer an på hva du vil søke etter, men noe finnes her Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 tar lunde 10000kr for denne joobben :nono: :nono: :nono: :nono: kjøpte ny norstar 290 i fjord og de tok ingen ting for denne jobben, betalte kun for at nor skulle sjekke båten Hei, Fikk dette gratis av Heitmann i 2003. Vet ikke om det er slik nå. Men jeg sa selvfølgelig at vi ikke fikk finansiering uten en slik registrering (hvilket var riktig). Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
roaldbj Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 http://www.nis-nor.no/Søk/SkipAktuelleData.aspx SveinHa: Det er denne søkefunksjonen som har gjort at jeg nå har fjernet LK-nummeret vårt fra avataren min. Via denne søkefunksjonen kan man nesten finne ut alt mulig om meg. Jeg skal også redusere størrelsene på LK nummeret ombord slik at det ikke blir så enkelt å finne ut detaljer om meg på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Det tror jeg du ikke uten videre kan gjøre. Kjenningsbokstavene skal ha slik størrelse og utforming som Sjøfartsdirektoratet foreskriver. Med Identitetsbevis fra Sjøfartsdirektoratet er båten ikke søkbar på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 ... fjernet LK-nummeret vårt fra avataren min. Via denne søkefunksjonen kan man nesten finne ut alt mulig om meg.En finner nå bare ut det som har med båten å gjøre og det er offentlige opplysninger alt sammen. Søking på båtnavn går like bra... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
alidal Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Kjenningsbokstavene skal ha slik størrelse og utforming som Sjøfartsdirektoratet foreskriver. Lurer på om det kan være litt forskjellig praksis? (Skal nok ikke være slik) Jeg fikk ingen føringer når det gjaldt størrelse/utforming. Fikk beskjed fra mannen fra sjøfartsdir. som var ombord om at jeg bare kunne gravere inn et sted hvor vi avtalte, så mine kjenningsbokstaver er gravert inn i en aluminiumsprofil med liten skift. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Alle mine båter har vært registrert i småbåtregisteret, mens den nye er registrert i skipsregisteret. Bør jeg vurdere å registrere denne også i småbåtregisteret eller er dette unødvendig så lenge den er i NOR? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Alle mine båter har vært registrert i småbåtregisteret, mens den nye er registrert i skipsregisteret. Bør jeg vurdere å registrere denne også i småbåtregisteret eller er dette unødvendig så lenge den er i NOR? Det er unødvendig. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
roaldbj Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Lurer på om det kan være litt forskjellig praksis? (Skal nok ikke være slik) Jeg fikk ingen føringer når det gjaldt størrelse/utforming. Fikk beskjed fra mannen fra sjøfartsdir. som var ombord om at jeg bare kunne gravere inn et sted hvor vi avtalte, så mine kjenningsbokstaver er gravert inn i en aluminiumsprofil med liten skift. Jeg var upresis i min formulering. Når man melder båten til Sjøfartsdirektoratet for registrering får man oversendt et kjenningsnummer (LK-nummer) trykt på en mal som skal benyttes for innhugging i båten. Denne malen er nøye bestemt fra myndighetene. Dette skal hugges inn slik at nummeret ikke kan fjernes. Ved oppmåling blir det kontrollert at identitetsnummeret er hogget inn forsvarlig. Det nummeret jeg snakket om er det som vises utvendig, eksempelvis med klistrebokstaver/tall eller inngravert på en treplate. Dette kan lett fjernes. Jeg tror ikke det er noe krav til størrelsen på dette - dersom denne størrelsen er spesifisert kan det være greit å kjenne til detaljene. Ja visst går det an å søke opplysning om eier ut fra båtens navn, men det er mer tungvint siden mange har likt navn på båten. Identitetsnummeret er derimot unikt og finnes bare på en båt. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Jeg fikk ikke oversendt noen mal på dette. Er vel ca. 2 år siden jeg registrerte båten, og fikk da tildelt LK...., men som sagt bare beskjed om at det kunne gjøres som beskrevet i mitt forrige innlegg. Alle papirer og nasjonalitetsbevis er OK. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Det ergrer meg at jeg ikke finner detaljene om beskrivelse av hvor store tall og bokstaver skal være ved innhogging av kjenningssignal om bord. Her står noe generelt: http://www.sjofartsdir.no/no/Regelverk2/Ru...ling_av_fartoy/ Deretter skal man sende inn målingsanmeldelse: http://www.sjofartsdir.no/upload/webforms/...sanmeldelse.doc Etter diverse telefoner mellom Sjørfaretsdirektoratet, Skipsregisteret og målestasjonen under Sjøfartsdirektoratet får jeg en faks med informasjon om størrelse på tall og bokstaver. Her står i annet avsnitt at bokstav- og tallhøyden skal måle 6 cm, tall- og bakstavtykkelsen skal måle 1 cm. I tillegg skal innbyrdes avstand mellom tall og bokstaver måle 1.5 cm og innhugget skal være malt med kontrastfarge. Kan nevne at man nå har kommet til bokstavene LG på kjenningssignalet Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Lurer på om jeg skal sende en mail til Sjøfartsdir. og høre om dette. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Faksen jeg fikk i dag har ikke så god kvalitet. Jeg kan forsøke å skanne den i morgen og legge den ut på denne tråden, men i mellomtiden kan du ringe Sjøfartsdirektoratet og be om å få fakset skjema om tildeling av kjenningssignal. Jeg brukte selv ganske lang tid på å frese ut kjenningssignalet på innsiden av akterspeilet. Jeg fikk tilsendt et A-4 ark med kjenningssignalet med påtrykte tall og bokstaver. Deretter skar jeg ut tall og bokstaver og hadde en sjablon som jeg limte på innsiden av akterspeilet. Deretter tegnet jeg omrisset av tallene og bokstavene med kraftig tusj. Med trykkluft freste jeg ut tall og bokstaver. Jeg freste inn med en dybde på ca 0.8 cm (har tykt akterspeil). Dette tok laaang tid. Jeg hadde kraftig støvsuger som hindret støvdannelse. Deretter malte jeg utfreset område med svart bengalakk. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Jeg fikk også tilsendt et A4 ark med kjenningssignalet. Freste det ut med håndoverfres og malte på tilsvarende måte som roaldbj. Fikk ikke intrykk av at det måtte stå noen spesiell plass men jeg viste han som målte båten hvor jeg hadde tenkt å ha det og det var helt greit. Plasseringen står i målebrevet. Slik er det plassert hos meg (malen opphengt for å se hvordan det passet, måtte få plass til fresen også): Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.