alidal Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Plassering står i målebrevet mitt også, men som sagt så brukte jeg en vanlig graveringspenn og bokstaver som er like tykke som om de er skrevet med en vanlig blyant, og alt dette etter intruks fra Sjfd. Tror ikke han som var og målte båten hadde gjort dette så mange ganger før, så det har muligens noe med det å gjøre, men det er jo litt underlig. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Dette ser fint ut SveinHa. Antar at du kanskje også har et innhugget skult kjenningssignal som du senere kan påvise. Det jeg misliker med denne ordningen er at jeg nå vet mye om deg - dersom jeg ønsker det, simpelthen ved å søke på det nasjonale registeret. Jeg vet - dersom jeg vil - hvor mange som eier båten, deres navn, og eventuelle finansielle interesser i båten. Jeg har fått IM fra medlemmer på BP som har mottatt til dels sjikanøse meldinger fra andre etter at de har kontrollert hans/henn4es informasjon i dette registeret. Jeg antar at dette er utilsiktede effekter av et åpent register. Det er kanskje ikke så hyggelig for en eier av en båt med offentlig kjenningssignal at hver og en vet hvordan båten er belånt, eventuelt ikke belånt? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Jeg fikk ingen mal. Men jeg fikk beskjed om størrelse og avstand. Freste ut med Dremel, fylte med sort gelcoatsparkel, og trakk over med sikling rett før det var utherdet. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Er ikke så redd for dette, det er jo offentlige opplysninger. Jeg hadde en viss nytte av dette da jeg en gang skulle kjøpe en båt som stod i NOR. Prisforlangende var rundt 400k (som jeg syntes virket urimelig høyt) og da jeg sjekket med NOR viste det seg at båten var kjøpt et år tidligere for 150k (som virket som en fornuftig pris). Selgeren ble jo en smule sur da jeg konfronterte han med det men det gjorde ikke meg noe... Hadde båten blitt betydelig påkostet i perioden hadde jo saken stilt seg annerledes men det var den ikke. Tok et søk etter denne båten i dag og fant at den var solgt for 150k i 1999. Da den var aktuell for meg var vel rundt 1988. Det plager ikke meg noe om andre får se kontraktssummen og evt. pant i min båt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
roaldbj Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Der har du et svært godt poeng SveinHa som jeg ikke har tenkt over. Jeg er i utgangspunktet åpen for at mest mulig informasjon skal være offentlig tilgjengelig. Grunnen til at jeg nå har blitt mer reservert er IM fra medlemmer her på BP som føler seg trakassert gjennom opplysninger som kan føres tilbake til kjennetegnsignalet. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Om en føler seg trakassert av at offentlige opplysninger offentliggjøres så vil jeg påstå at da har en et alvorlig problem, kanskje urent mel i posen? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sydvesten Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Det er meget trist lesing dette roaldbj at noen blir trakasert på denne måten, men jeg er ikke særlig forbauset over dette når en ser hvor mye energi enkelte medlemmer legger i å "forfølge" andre medlemmer her, samt trigge frem meninger... Jeg har også av den grunn tatt en mere anonym profil og fjernet det meste om meg selv, som de værste her gjør, de som forbeholder seg retten til å være anonym som de selv skriver i noen innlegg.. Det er en meget trist utvikling etter mitt syn, men lite en kan gjøre noe med.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Jeg anbefaler at man skal være særdeles varsom med å fordele synspunkter i saker hvor enkeltmedlemmer på BP oppfatter seg trakassert av andre medlemmer. Grunnen til at jeg trakk inn dette temaet var at noen medlemmer har brukt opplysninger knyttet til NOR registeret for å plage andre medlemmer her på BP via IM. Det er i alminnelighet ikke slik at mennesker som føler seg trakassert har "urent" mel i posen. Det foreligger ikke internasjonal forskning som viser slik angivelig årsakssammenheng. Jeg synes at vi her på BP primært bør bistå de som oppfatter seg trakassert - og ikke de som eventuelt trakasserer. Men her er det formentlig flere synspuynkter. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Det er i alminnelighet ikke slik at mennesker som føler seg trakassert har "urent" mel i posen.Dette her er jo betydelig mer ditt fag enn mitt men i denne sammenheng (båt/båtsalg) er min første tanke at når selger vil tilbakeholde offentlige opplysninger og det er i alle fall ikke særlig positivt... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Akult Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Jeg synes at vi her på BP primært bør bistå de som oppfatter seg trakassert - og ikke de som eventuelt trakasserer. Her er jeg litt uenig. Trakassering er vel noenlunde sammenlignbart med begrepet mobbing? Skal vi takle det på samme måten - altså bistå mobbeofferet - og ikke forholde seg til mobben? Synd at vi har det her også. Det er mang slags "båtgleder". Noen har valgt å vie mesteparten av sin tilmålte tid for baatplassen i en evigvarende kampanje bestående av ensidig skittkasting og klassifisering av båter og mennesker hinsides all respekt for andre mennesker. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Det sentrale i denne tråden er utgiftene til Skipsregisteret. Jeg har to erfaringer. 1) Man kan spare mye penger på å utføre mest mulig selv.¨ 2) Det er ingen årlige utgifter. Da er vi vel tilbake til trådstarters spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 (redigert) Dette her er jo betydelig mer ditt fag enn mitt men i denne sammenheng (båt/båtsalg) er min første tanke at når selger vil tilbakeholde offentlige opplysninger og det er i alle fall ikke særlig positivt... Det er vel forskjell på å tilbakeholde og det å ikke publisere offentlige opplysninger.. Det at noen velger å forfølge en person(er) basert på offentlige opplysninger synes ikke jeg er greit.. Jeg mener også at om en person føler at dette er belastning for seg og sin famile så bør vi her på baatplassen ta hensyn til dette og ikke tillate dette.. Det er mitt syn om saken og jeg er klar over at ikke alle er enig i det... Redigert 14.Februar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SveinHa Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Det er vel forskjell på å tilbakeholde og det å ikke publisere offentlige opplysninJoda, jeg skrev det nok litt klønete. Når jeg finner fram offentlige opplysninger og presenterer for selger bør han ikke bli sur på meg... Det tyder på at han ønsker å holde noe skjult... Beklager sidespranget men det er nå noenlunde relevant mht. Skipsregisteret og hva det kan brukes til (på godt og vondt). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
BEG Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Søkte i basen til NOR og fant til min forbauselse ikke bare min nåværende båt, men også den jeg tidligere har solgt. Salgskontrakten innebar at kjøper skulle dekke alle kostnader til omregistrering i NOR, og han fikk i den forbindelse ferdig utfyllte dokumenter fra meg. Men, han har tydeligvis ikke gjort noe med dette (penger spart??) Noen konsekvens for min del som følge av dette?? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
SveinHa Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Jeg fant nylig en båt jeg solgte i 1990 fremdeles registrert på meg. Ble anbefalt fra NOR å sende melding om sletting og det gjorde jeg. Ikke mitt problem men nåværende eier må dokumentere eierskap tilbake til meg om han skal registrere den igjen. Tror ikke det er noen ulempe å "eie" båten etter den er solgt men det er jo ikke riktig. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Herman Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Jeg vil tro at de fleste medlemmer på baatplassen har negativ formue, men hvis det ikke er tilfelle vil det absolutt være en ulempe at en båt som ikke er din fremdceles står registrert på deg. Det vil jo kunne utløse formuesskatt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
BEG Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 Er opplysningen i NOR noe som "automatisk" overføres til likningsmyndigheter? En annen sak, er vel risikoen den faktiske eieren løper. Om jeg var en kjeltring, kunne jeg vel tatt opp et lån med sikkerhet i nettopp den båten jeg ikke eier. Da kunne vel faktisk eier fått et problem om jeg mislighodt lånet. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
SveinHa Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 Da kunne vel faktisk eier fått et problem om jeg mislighodt lånet.Tror ikke det da du står som offisiell eier og derfor kunne pantsette den. Reell eier vil kunne få problem med evt. inndraging av båt men det er jo egentlig hans problem og ikke ditt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Douro Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 Jeg har fått IM fra medlemmer på BP som har mottatt til dels sjikanøse meldinger fra andre etter at de har kontrollert hans/henn4es informasjon i dette registeret. Det er meget trist lesing dette roaldbj at noen blir trakasert på denne måten, men jeg er ikke særlig forbauset over dette når en ser hvor mye energi enkelte medlemmer legger i å "forfølge" andre medlemmer her, samt trigge frem meninger... de som forbeholder seg retten til å være anonym som de selv skriver i noen innlegg.. Grunnen til at jeg trakk inn dette temaet var at noen medlemmer har brukt opplysninger knyttet til NOR registeret for å plage andre medlemmer her på BP via IM. roaldbj og Sydvesten begår med dette en høyst vanlig foreteelse her på BP: De omtaler og bejamrer seg over utilbørlig oppførsel av "noen". Men samtidig så henger de bevisst på så mye ull i sine utsagn, at leserne lett kan trekke sine konklusjoner om hvem de egentlig snakker om. Slik oppførsel er både feig og farlig. Den kan skape grobunn for spekulasjoner, fjær som blir til høns, og uriktige konklusjoner. Sydvesten benytter i innelgget sitt formuleringer som beskriver hans paranoiapregede oppfatninger av meg, med nøyaktig samme ord som han tidligere konkret har benyttet som personkarakteristikk av meg. Dette er kjent debatt-teknikk i beste Sydvesten-stil. Jeg har mange ganger her gjort meg til talsmann for å kalle en spade for en spade, og å bringe debatt om utilbørlig oppførsel fram i dagslyset. I stedet for å utveksle ullenheter og hemmelige IM'er til moderatorene og andre meningsfeller. I og med at det sikkert er mange som nå sitter med en oppfatning av at jeg har plaget Sydvesten og andre med IM'er som beskriver i detalj hvor mye skuta hans er belånt, m.v., vil jeg her - i full offentlighet - opplyse om at det har jeg ikke gjort. Jeg tar også skarp avstand fra slik oppførsel i den grad det er andre her som sysler med slikt. Men det velger jeg faktisk å tro at det ikke er, i alle fall inntil roaldbj og Sydvesten kan legge litt mer dokumentasjon fram i offentligeten enn det ullne pratet om hvilke forferdelige forbrytelser "noen" har bedrevet. (Jeg er fullt klar over at jeg nå kan forvente meg et svar i sjangeren: "Interessant å registrere at Douro føler seg truffet... Etter mitt enkle syn kan jeg ikke se at jeg har uttalt at han har plaget noen med IM inneholdende data fra NOR-registeret... Men det er nå min enkle mening,da..." Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 -dobbeltposting Ikkeno å bry seg om Douro. Bare filtrer ut alle innlegg som inneholder ordene "noen", "enkelte, "eksperter" og "spesialister". Så går det så fint så. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 Det var jeg som startet denne "balladen" og jeg forsøkte å ro meg i land igjen i innlegg #36. Jeg kan ellers forsikre Douro at jeg ikke hadde verken han eller andre "nick" i tankene da jeg skrev de første innleggene i ubetenksomhet. Ellers er diskusjonen om offentlighet ganske interessant. Det er visstnok endel fiskebåter som er pålagt å ha AIS transponder ombord som har klaget på at AIS informasjon er offentlig tilgjengelig. Dette kunne røpe informasjon om fiskesteder. Nå er det ingen umiddelbar sammenheng mellom AIS registeret og NOR registeret utover at AIS informasjonen kan benyttes til å få opplysning fra NOR registeret. Videre har den interesserte leser her på BP ingen vansker med å finne all informasjon om vår egen fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 Jeg kan ellers forsikre Douro at jeg ikke hadde verken han eller andre "nick" i tankene da jeg skrev de første innleggene Takk for presiseringen! Disse "noen" er altså ikke en gang kjent ved sin "nick", skjønner jeg. Det styrker min mistanke om at dette mer er et problem som kanskje først og fremst figurerer i den mentale sfære. Det er visstnok endel fiskebåter som er pålagt å ha AIS transponder ombord som har klaget på at AIS informasjon er offentlig tilgjengelig. Dette kunne røpe informasjon om fiskesteder. Jeg tror ikke fiskebåtene er pålagt å bruke AIS. Men etter kollisjonen mellom fiskesjarken Skarbak og kjemikalietankeren Doris på Hustadvika i fjor høst, er det mange som har tatt til orde for at AIS bør bli obligatorisk også for fiskebåter. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 Fiskefartøy over 300 bruttotonn(BT)/45 meter innenfor EU/EØS er pålagt å ha AIS. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 Fiskefartøy over 300 bruttotonn(BT)/45 meter innenfor EU/EØS er pålagt å ha AIS. Jepp, du har rett. Diskusjonen etter den tragiske kollisjonen i fjor, gikk nok på om de mindre fiskebåtene (under 300 tonn/45 m) også skulle bli omfattet av slik plikt. Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 (redigert) Dette er en merkelig tråd. Den starter med en forespørsel om årlig kostnad ved å være registrert ved et nasjonalt register, og ender med anklager om trakasering basert på opplysninger som er offentlig tilgjengelige. Er det ikke på tide å avblåse denne heksejakten nå? Alternativet vil naturligvis være å utestenge den skyldige, om han finnes. Kanskje en avklaring ville være på sin plass. Redigert 16.Februar.2008 av oddgeir (see edit history) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.