Jump to content

Skipsregister og årlig kostnad ?

Rastløs

Recommended Posts

For å være i det konstruktive hjørnet kan jeg opplyse om de kostnadene jeg har hatt til registrering nav båten i NOR.

1. Sertifikat fra båtbygger som blant annet viser største lengde, bredde og dybde. Motorstørrelse og brutto tonnasje. Dette dokumentet må ha såkalt APOSTILLE stempel som er en offentlig bekreftelse på dokumentet. Stemplet er som regel på baksiden av sertifikatet. Apostille erstatter norske utenriksstasjoners legalisering.

2. Overføringsdokument fra båtbygger til mottager i Norge, hvor båten er fullstendig betalt, også med Apostille

3. Sertifikat som bekrefter at båten ikke er registrert med heftelser i det nasjonale register, også med Apostille

4. Skipsskjøte(r ) som viser salgsleddene i Norge fra importør til siste ledds kjøper, dette/disse skal være bevitnet av to myndige personer over 18 år bosatt i Norge.

For 1, 2 og 3 betalte jeg kr 1500. Disse tre dokumentene kan helt sikkert fremskaffes uten denne etterbetalingen dersom man er kjent med systemet ved bestilling av båten.

Representant fra Sjøfartsdirektoratet måler båten (lengde, bredde, dybde) og kontrollerer følgende:

1) Brukerhåndbok på skandinavisk språk.

2) Oppslått CE-merke

3) CIN-kode (HIN.nr) støpt inn i skroget under fenderlist på SB side akter

4) Kjenningssignal skal være varig innhugget i båten (ddet gjorde jeg selv, malte merket med sort bengalakk som jeg hadde fra før).

Oppmålingen kostet for meg kr. 2.460. Vær klar over at fakturaen kommer fra Statens Innkrevingssentral påført personnummer, adresse og annet.

Innmelding i selve skipsregisteret kostet kr. 1.540.

Totale utgifter var dermed for meg: kr 1500 + kr. 2.460 + kr. 1.540 = kr. 5.500.

Dersom man sørger på å få dokumentene kostnadsfritt fra båtselger koster hele oppmålingen kr. 4.000.

Utover dette er det ingen årlige utgifter.

Man kan også få utstedt Nasjonalitetsbevis kostnadsfritt.

Siden jeg ikke gjorde noe annet selv enn å frese inn kjennemerket og bestille oppmåling så kom da min registring på 7500,- pluss målingen på 2460,- Så jeg endte opp med 9960,- kroner.. Normalt så ville forhandler frest inn dette og ordnet med bestilling av oppmåling, men jeg tok båten ut før dette var klart fra sjøfartsirektoratet. Så dermed ble dette gjort senere i min hjemmehavn..

Så det er helt klar penger å spare her om en gjør dette selv, en fordel er det som roaldbj skriver at man sørger for den nødvendigde dokumentasjon når man bestiller båten, da vil man nok få denne ennå rimeligere... For min del så ble dette etter bestilt fra verft lenge etter at båten ankom Norge.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg skal betale 9.500,- for min båt. All den tid forhandler ikke har opplyst om utgifter utover dette, har jeg i grunn ikke tenkt å legge ut mer heller:

Det står kort og godt i kontrakten ; Registering i skipsregisteret kr 7.600 +MVA.

- og da forutsetter jeg helt klart at det er den totale kostnaden inkl måling og div.

Redigert av Rastløs (see edit history)

Jeg ville tolke det slik at registrering i Skipsregisteret inkluderer absolutt alle utgifter som jeg har orientert om i innlegg #51. Sørg også for at du får med Nasjonalitetsbeviset.

Videre bør du være nøyaktig med alle opplysninger om båten, dette gjelder navnet du har valgt og eierforhold. Det kan bli snakk om gebyr i etterkant dersom du må endre slike opplysninger.

Dette er en merkelig tråd. Den starter med en forespørsel om årlig kostnad ved å være registrert ved et nasjonalt register, og ender med anklager om trakasering basert på opplysninger som er offentlig tilgjengelige.

Det synes jeg ikke er noe merkelig, eller prinsippielt sett kritikkverdig, oddgeir.

Våre tanker er frie!

Og da bør alle få lov til å uttrykke det de tenker når de leser innlegg i en tråd, uavhengig av hva trådstarter har satt som tema.

Jeg ser ikke noe galt i at vi har fått en lærerik oppklaring av kravene til AIS for fiskebåter her i denne tråden. Tvert i mot.

Og hadde fiskebåtenes AIS-krav vært totalt uinteressant for meg, så hadde jeg allikevel uten å irritere meg en kalori hatt stor glede av å lese den detaljerte og kyndige redegjørelsen til roaldbj i dag om kostnader ved NOR-registrering.

Som sagt: Uten å irritere meg en kalori over at blikket mitt måtte fyke forbi en diskusjon om Fiske-AIS'er.

Eller en diskusjon (som denne) om hva man bør diskutere her i tråden, og om "flere" her utnytter data i NOR-registeret til å sjikanere andre Baatplassen-medlemmer.

Er det ikke på tide å avblåse denne heksejakten nå? Alternativet vil naturligvis være å utestenge den skyldige, om han finnes.

Der er jeg nok også uenig med deg, oddgeir.

Jeg synes at utestengelse er en straff som bør brukes særdeles sjeldent. Og da kun etter at vedkommende har fått mange advarsler over forhold som er meget alvorlige (ulovlig rasisme, oppfordring til lovbrudd m.v.).

Sjikane kan også være både alvorlig og ulovlig, men ikke bestandig. Dersom medlem A sender en IM til medlem B her og sier: "ÆddaBædda, jeg ser i NOR-registeret at skuta di er belånt til langt oppforbi styrekonsollen!", så kan nok B oppfatte dette som sjikanøst, og jeg selv vil ta skarp avstand fra slik oppførsel. Men jeg vil nok samtidig protestere høylydt dersom A skulle bli utestengt her for en slik foretelse.

Kanskje en avklaring ville være på sin plass.

Enig.

For når roaldbj i det ene øyeblikk sier at han har fått IM'er fra medlemmer (i flertall!) som er blitt utsatt for sjikane fra andre her med henvisning til data fra NOR-registeret, og i det neste øyeblikk sier at han ikke hadde noen spesielle "nick" i tankene da han skrev dette - ja så synes jeg han slipper for lettvint unna.

Enten er slik sjikane basert på offentlige registerdata et utbredt problem her, som han gir uttrykk for først.

Eller så er det bare løse rykter, som han gir uttrykk for sist.

Jeg synes roaldbj bør avklare dette.

For det som jeg synes er et problem her, er at roaldbj og Sydvesten her har anvendt en debatt-teknikk hvor de "syter og klager" over en utbredt praksis av utilbørligheter fra "flere". Her er et ferskt eksempel, hvor det blir vist til postinger som jeg har lagt ut, med bejamring over " "enkelte" som har en lemfeldig omgang med opphavsbeskyttet materiale"

Redigert av Douro (see edit history)

Jeg har lest kommentaren fra Douro. Jeg tror ikke jeg har så mye å tilføye akkurat nå. Jeg er klandret for at jeg ikke er mer presis i msaken. Jeg burde kanksje angir såvel klageres nick samt hvem som har kommentert båtlån/finansielle forhold på grunnlag av opplysninger som er hentet via kjenningssignal. Jeg ser det slik at aktuelle medlemmer som leser denne tråden kjenner sakens realiteter og at det ikke er grunnlag for ytterligere konkretisering. Jeg har gjennom flere innlegg tatt selvkritikk for at jeg brakte dette tema inn i denne tråden og kan vel ikke gjøre mer enn å beklage dette nok engang?

• 3 uker senere...

Jeg hadde på Lillestrømmessa i dag en lang samtale med en representant fra Sjøfarsdirektoratet som fortalte endel både om utstedelse av identitetsbevis og av Nasjonalitetsbevis. Jeg forstod det slik at det var senhøstes 2007 at identitetsbevisene for første gang ble utstedt uten eierinformasjon. Videre er alle oppmålingsdokumenter knyttet til store skip opp til supertankere. Det er ikke foretatt noen forenkling for fritidsbåter. Han uttalte videre at den største vansken med import av båter fra USA var knyttet til CE godkjenningen. Det var nesten som han beklaget at eieropplysningene nå var fjernet fra identitetsbeviset, idet man nå må få båten registrert i NOR for å få eieropplysninger i Nasjonalitetsbeviset. På spørsmål om hva som er ulempen ved å være registrert i NOR var det bare ett eneste moment: kostnadene ved registrering.

Jeg imøteser andre ulemper fra medlemmer her på BP. De 5000 kronene som går med til registrering er etter mitt skjønn svært verdifull bruk av penger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...