Jump to content

hjelp med valg av båt

tttt

Recommended Posts

Hei! Jeg er en jente som blir 16 på våren og snart skal ta båtførersertifikatet. Jeg driver og kikker på båt på finn.no ol. men vet ikke helt hva jeg skal se etter.

Båten vil hovedsaklig bli brukt til kortere turer i sjærgården. Burde være plass til en del folk.

Hvor mange knop er fort? Har ikke så god peiling på sånt :p

Skal også ha annlegg i båten, vet ikke om det har noe å si men.

Hva annet er viktig å se etter når man kjøper båt?

max 80 000, men vil gjerne ha noe meget billigere

Noen som kan anbefale meg en båt eller peke meg litt i riktig retning? :)

Redigert av tttt (see edit history)

Du må nok tenke litt på hva du vil ha. Er den en åpen båt eller en med kabin, toalett og sove muligheter.

Fart betyr selsagt også mye for pris.

En vanlig snekke er en båt som går ganske sakte ofte rundt 6-8 knop, fin daffe fart om du har god tid.

En halvplaner går normalt 15-20 knop.

En planende båt vil normalt gå over 20 knop ofte mellom 30-40 knop. En båt som går over 40 knop er veldig rask. Når du kommer over 40 knop vil det med litt sjø oppleves som ubehagelig for de fleste. Dette avhenger selvsagt av båttype og trenger selvsagt ikke å gå for full fart hele tiden. :wink:

Dersom det er en rask båt du vil ha så velg en som går 30 knop+.

Vet ikke om det var til hjelp men beskriv gjerne litt mer om hva du ser for deg. Så hjelper vi så godt vi kan.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

OPP I PLAN

Den dårlige nyheten er at det er vanskelig å få "en del folk" opp i plan for 80.000 kroner. (Ca fire voksne får du vel opp..) problemet er at hvis du kjøper en lettplanende 14 fots båt som kommer lett opp i plan med 30 hk vil tyngden av stadig eldre og tyngre venner meføre at behovet for 50 hk lett sprenger budsjettet. ( hvis man ikke finner en billig brukt 50hk totaktsmotor.

Jeg anbefaler ( imotsetning til mange båtblader) å kjøpe en ganske flatbunnet og bred båt som er stabil nå den ikke er i fart og som planer lett selv om det er tung last. Ulempen med en flatbunnet båt er at den slår i sjøen. En del moderne båter har derfor relativt mye v-bunn i baugen, men relativt flatt bærende skrog nær hekken.

Ibiza 17 er et eksempel på en smal båt med mye v-bunn som jeg vel ikke ville kjøpt for kosetur med venner. ( men sikkert morsomt hvis man skal leke i bølger og har råd til 70 hk motor.)

På nettet ser jeg tilfeldigvis MORGAN 485 som jeg ikke kjenner til men det synes som det eksemple på en relativt bred og flatbunnet båt for det sies at "Skroget er "designet for å være lettplanende og gi god stabilitet." http://www.erling-sande.no/admin/FileArchive/readfile.asp?fid=3599 ://http://www.erling-sande.no/admin/Fi...e.asp?fid=3599 ://http://www.erling-sande.no/admin/Fi...e.asp?fid=3599 ://http://www.erling-sande.no/admin/Fi...e.asp?fid=3599

Skummelt å kjøpe en gammel stor billig "tungplanende" båt med gammel 90 HK motor. Når den gamle motoren dør midt i sesongen må du da bla opp OVER 100 000 for å ungå opplagsplassen.

Middelhavsmerker er ofte billigere og har skrog som planer lettere enn de nordiske. Så i steden for merker som Askeladden, Yamarin og Ibiza ( som alle er bra til sitt bruk) ville jeg våget meg på feks. Key largo, Ranieri , Beneteau eller andre sydlige båter som gjerne prioriterer en solseng/bord som er kjekt og ha og sikkert har billiger bruktpris. Hvis du ikke skal transportere familien til hytta høslige regnværsdager ville jeg valgt en kompromissløs sol og vannskibåt uten kalesjer eller bowrider løsning.

Hvis pengerne rekker så velg selvlensende skjærgårdjeep isteden for jolle. Med jolle må du i land for å bade fordi det ikke er badetrapp, solseng eller bord.

Desuten er de gjerne de joller som er "selvlensende" ofte kun selvlensende ved kaia...man må sette i en propp hver gang man skal ut.

Skjærgårsjeeper som gjerne har litt mer fribord enn joller holder gjerne gjesstene litt tørrere i bølger.

Firetakter er best, men kan nok spare litt på å godta en brukt totakter på bruktbåten.

Farten har underordnett betydning. det som viktig er at du har en motor som uanstrangt får båten i en fart som natulig for båten...med andre ord bør du ha nok fart til at det små bølger og den glir fint i vannet ( i prakis ca 23 knop for en liten skjærgårsjeep). Ytteligere gasspådrag vil gi forholdvis liten fartsøkning. Alle nye venner som kommer ombord vil gjerne teste maksfarten og svinge litt, men når nysjerrigheten har lagt seg foretrekker de flest å kose seg i 5 knop og kun gasse på i plan for å komme seg raskt ut til de fine områdene eller for å komme seg raskt i havn. Å ligge i plan er synonymt med at alt som ikke er festet ( hatter,håndklær og annet) blåser over bord. Så når båtsesongen er over er det putringen i 5 knop med gode venner man husker best.

Konklusjon: Kjøp en brukt sydeuropeisk skjærgårsdjeep på ca 450-500 cm med totaktsmotor (helst firetakt hvis samme pris.)

Redigert av salt (see edit history)
Den dårlige nyheten er at det er vanskelig å få "en del folk" opp i plan for 80.000 kroner. (Ca fire voksne får du vel opp..) problemet er at hvis du kjøper en lettplanende 14 fots båt som kommer lett opp i plan med 30 hk vil tyngden av stadig eldre og tyngre venner meføre at behovet for 50 hk lett sprenger budsjettet.
Trefots syken kommer forhåpentlivis raskere enn bilringene til vennene. Tror nok Jodyen som SF viser til skulle være en bra begynnerbåt. Husk at større båt med større motor koster adskillig mer i bruk.

Nå begynner jeg igjen.... :rolleyes: Hva med en liten seilbåt? Da får du 100 ganger mer hygge på turen!

Lett er det også.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...5obdT2S1G989329

Ellers så har jeg veldig mye erfaring med Ibiza 17 sport som salt nevner. Fantastisk sjøsterk og god båt. Det eneste dumme er at den er så smal at den alltid har slagside. Førerplass og tank er helt til styrbord. Hadde slik båt i mange år, opplevde aldri å få sjøsprut ombord. Og vi testen den i mye hardt vær. :cool:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Lærte en tommelfinger-regel en gang. Tror det bare gjelder utenbords-motorer. Men om en motor har 50 hester, så bruker den ca 25 liter i timen på full gass. Altsdå. Halvparten av hestekreftene er bensin-forbruket på full gass. Men man kjører da aldri på full gass. Stort sett bare når man er undermotorisert det. Derfor er det ofte mere økonomisk å kjøpe mer enn nok med hester. Men kjøper deu derimot en liten snekke med en liten sabb diesel e.l., så kjører du ei hel helg på 200.- :yesnod:

Men kjøper deu derimot en liten snekke med en liten sabb diesel e.l., så kjører du ei hel helg på 200.- :yesnod:

Jeg gikk Oslo - Risør (107 nm) på 16 liter diesel. motoren (yanmar) gikk i 23,5 timer, det vil si 0,6 lier i timen, på farget diesel, altså ca 4-5 kr i timen. Så det er billig det, men veeeeldiiig saaaaakteeee da... :lol:

Jeg vil annbefale en skjærgårdsjeep som er selvlensende, da trenger man ikke være bekymret for regn når man ikke er i båten, og man kan vaske inni båten med å kaste noen bøtter vann inni! :flag:

Vurderer selv en slik på hytta!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Hei og velkommen :cheers: (Brus)

Jeg vil anbefalle denne jeg.

den er ikke rett foran

det ligger et garn der :smiley:

Her får du mye båt for pengene med masse plass og som det sies i det siterte innlegget her: kan brukes til overnatting om det skulle bli aktuelt. Fint med kalesje om det plutselig skulle bli regn.

Motoren som sitter på her plukker du av og selger.

pengene tar du og legger til 20-30000 og får en strøken 80 hk.

Da har du båt som kan gå over 40 knop (noe du ikke bruker enda :wink: )

den går lett og ledig (les økonomisk) i 30-35 knop og spretter i plan med hvertfall 6 personer ombord vil jeg tro.

Men ett viktig tips.

ta med deg noen som kan båt og få undersøkt tilstanden på den.

Eller kanskje du skal prøve vennetjenesten her.

Og hvis du går for denne:

Bruk tid på å lære deg båten å kjenne. Og ta det med ro.

30 knop kan være voldsomt hvis du ikke har vært i båt før.

Lykke til :sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Har sans for den Fjord'en over. Mye båt til en grei pris ser det ut til. Ikke sikker på om at det trengs 80hk på den for en fersk båteier...

Et annet alternativ er Wesling 16, en klassiker med bra sjø- og kjøreegenskaper. Og folk er mye mer beskyttet mot vær og vind enn i en typisk skjærgårdsjeep der kun føreren får litt ly. Også en fordel om man skal ha stereo ombord at det står i ly for sjøsprøyt f.eks.

Min Wesling planer med 8 pers ombord og 60hk Yamaha, eller drar opp 2stk på vannski.

Wesling på finn.no

ellers viktig å se etter et skrogmessig stand, at det ikke er sprekker i/rundt akterspeil osv. At styring osv er i god stand. Få med deg noen båtkyndige iallefall.

Dersom man kjøper en litt eldre båt er det lurt å ha litt penger i bakhånd i tilfelle etellerannet skjer eller trengs å byttes.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg hadde en Vernøy 430 med 30 hesters påhengs. Den gikk rundt 25 knop med 4 personer ombord. Solgte den ifjor fro 48000. Kjempeflott båt for din bruk. Lett planende, Lett i vekt, rask og "billig" i drift. Hvis du vil ha det gøy unngå kalesje, treverk og for tung båt. Sats på selvlensende, styrekonsoll, lett. En skal ikke undervurdere at kommer en båt opp i 400 kg og litt størrelse så blir alt så mye mer komplisert fra sjøsetting til bunnsmøring og vinteropplag.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Ikke sikker på om at det trengs 80hk på den for en fersk båteier...

Et annet alternativ er Wesling 16,

Enig i dette :yesnod: Derfor sa jeg også at hun må ta det med ro og lære båten å kjenne. Dog er det kanskje ikke like enkelt når man først kommer i gang :rolleyes:

Men det høres jo ut som at tttt er fornuftig.

Med tanke på at hun nå skal ta dette omtalte beviset først.(Tør ikke nevne navnet på det for da blir vel tråden ødelagt :lol: )

Regner med hun vet at det ikke skaper praktisk erfaring.

Jeg har hatt Selco 16 Sel star (uten HT) som var forløperen til denne og den gjorde knappe 29 med 60 hk hvis jeg ikke husker mye feil.

Wesling er fine båter, men de pleier å være relativt dyre (grunnet popularitet, noe som jo er positivt for annenhånsverdien da)

Ellers er det vel plass til flere i Fjord star også?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

40 knop regnes som relativt raskt, og tilhører den øvre skalaen hva gjelder gjennomsnittlig fart på sjøen. Alt over 50 knop trenger enten myye motor, eller spesiellt farts skrog. Om jeg skulle ha en planende båt, ville jeg nok valgt en som orket ihvertfall 35 knop. Skal du i tillegg ha med endel vekt.. folk.. osv.. så velg en med litt ekstra motor.. gjerne en ganske stor blokk på en lett båt. F.eks v4 motor på en 400kgs båt.. da har man litt i reserve..

Nå ja Fred, det er snakk om en 16 åring med første båt. Da er nok slike båter i øverste laget. Både med hensyn til fart og økonomi.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...