Jump to content

Siktet for å ha unnlatt å melde fra om ulykke..hva er lovhjemmel ?

oslofjord

Recommended Posts

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafje...emark/1.4781465

Hvis det er slik at " han hadde ført båten i beruset tilstad og kjørt på land ved 02-tiden natt til lørdag." er det vel ikke overaskende at det sies at "Hermansen forteller at mannen nå er anmeldt for promillekjøring, uaktsomhet..."

Det er netopp en håndfull episoder med med berusede folk som kjører på land om natten ( når politibåten ikke er ute), som er statens viktigste argument for intens overvåking og bøtlegging av båter på fine sommerdager og argument for obligatorisk båtførerprøve for alle.

Det interesante er hvorfor båtføreren også er siktet for å ha unlatt melde fra om ulykken.

Selvfølgelig tilsier sunt bondevett at man sier fra, men er det påbudt ved norsk lov ? Hva er lovhjemmelen ?

Tok temaet opp in tidligere tråd men konklusjonen ble noe uklar.

Spørsmålet er altså om man er kriminell hvis man i edru tilstand kjører på land og ikke ringer politiet ??

Redigert av salt (see edit history)

En catamaran som bevist settes/seiles opp på sandstranden og blir liggende noen dager. Omgivelsen reagerer med gru og lensmann blir gjort oppmerksom på hendelsen noen dager senere. I mellomtiden har catamaranen ruslet videre på sin ferd.

Er denne personen kriminell som ikke ringte politiet ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Mener å huske at man er pliktig til å melde fra hvis det er personskade. Læreren vi hadde på teorikurset når jeg tok sertifikat for bil maste mye om det det. det er vel det samme på sjøen skulle jeg tro?

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Nevnte catamaran traff land litt hardt og en person falt forover og ned på stranden (ble observert av folk på land) og måtte ha hjelp for å komme seg ombord igjen. Brukket arm som ble spjelket av mannskap (med kunnskap om slikt).

Er denne personen/føreren "kriminell" som ikke ringte politiet ?

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Skal nok mere til for å bli ansett som kriminell. Men han har nok brutt loven. Små lovovertredelser ansees ikke som kriminelt.

Hvis det er slik at noe har skjedd og noen kunne finne på å sette i gang et stort apparat for redning eller lignende så er det nok best å melde i fra til myndighetene. Det er greit å rydde unna misforståelser. Slik sett ha man jo et objektivt ansvar for fellesskapet. Men om det er lovpålagt vet jeg ikke. Bedre å konferer med politiet en gang for mye enn en gang for lite.

Er det ikke noen jurister her da?

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Nei, det er i seg selv helt OK jawik. Denne herren som NRK omtaler kan neppe straffes for ikke å ha meldt fra om uhell. Hvis han var påvirket ville slik melding ha påført ham straffansvar og derfor ville melding inkriminere ham selv. Det slipper han. Derimot kan han sikkert straffes for å ha nytt alkohol etter slik ferd med båten at han måtte forstå at det kunne bli etterforskning av det. Lovhjemmelen er Småbåtloven § 33 annet ledd.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hei

Jeg diskuterte plikten til sjøforklaring med sjøfartsinspektøren i Kristiansand i forbindelse med en sak jeg var involvert i for etpar år siden.

Alle skip, noe som innbefatter alt fra seilbrett til supertankere- er omfattet av sjøloven.

Sjøloven setter krav til at skipsfører selv skal sørge for at det blir avholdt sjøforklaring i en rekke tilfeller som feks;

§ 472. Tvungen sjøforklaring

Sjøforklaring skal for norske skips vedkommende holdes:

5) Når skipet har støtt sammen med et annet skip eller har vært utsatt for grunnstøting.

Dette er en plikt for skipsfører, men sjøfartsinspektøren fortalte at de normalt ikke avholder forklaring for skip under 50 fot hvis det ikke har oppstått personskader el.

Om det er denne loven de bruker i en slik siktelse vet jeg ikke, men hjemmelen er vel ganske klar.

Det var mine tanker om emnet..

Mons

Mons

En kan vel anta at det er "folk flest" på land som skaper de fleste situasjoner hvor redning settes i gang. Hisset opp av medias tilbud om penger for å komme med sensasjonene. Ikke alltid landkrabber tolker situasjonen korrekt.

Det finnes jo situasjoner hvor vi setter båter opp i fjæra og vi tenker ikke over at noen tolker dette som noe annet. Er alene ombord og stikker av en tur for å handle og kommer tilbake hvor sirkuset er igang.

En får henge opp skilt hvor det står - ER SNART TILBAKE, KONTORTID 1200 - 1400 eller "PASS PÅ, KATTA ER LØS"

Beklager at dette ble litt OT.

Redigert av jawik (see edit history)

• 2 år senere...

Hadde jeg vært på jakt etter ny båt så hadde dette blitt en CAT, men årene trekker i feil retning mot :saint:

Du har jo ombestemt deg :lol:, men alternativet er jo like bra når du trekker opp kjølen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...