SkomJ Startet 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2008 Har en Garmin GPSmap 76CSx (amerikansk modell) med Bluechart Atlantic 9.5. MEN jeg har en merkelig feil, dvs at kartet virker "forskøvet" i forhold til min lokasjon med ca 50-60 meter. Står jeg på kaia mener gps'en at jeg står et stykke ute på havet. Når jeg prøver med Topokart blir posisjonen min korrekt på kartet. Må jeg endre noe kartdatum på bluechart? Mvh Skom Sitér dette innlegget Link to post
Trond Iversen Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Koordinatene dine er helt feil. På landbaserte kart brukes UTM, mens på sjøen bruker vi lengde og bredde. I oppsettet på gps'n har du ett koordinatformat som her h.dddd.mmmm Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Sjekk om det er lagt inn en fast korreksjon. Selv om datum er feil, er båtens plassering i kartet riktig. Sitér dette innlegget Link to post
SkomJ Svart 12.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Har hddd"mm.mmm' (" for gradtegn), hddd.ddddd" (" for gradtegn), hddd"mm'ss.s". Hvilket skal jeg bruke av disse? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Velkommen til Båtplassen SkomJ. Hyggelig at du kommer innom. Håper at du får mange råd etter hvert og at du bidrar med dine synspunkter. Har hddd"mm.mmm' (" for gradtegn), hddd.ddddd" (" for gradtegn), hddd"mm'ss.s". Hvilket skal jeg bruke av disse? Bruk: hddd"mm'ss.s som betyr: Degrees minutes seconds.seconds Anbefaler også at du bruker passer og leser av posisjon på papirkart slik at du blir komfortabel med nøyaktigheten av posisjoinsavlesninger fra GPS - da blir det morro å jobbe med GPS og papirkart. Sitér dette innlegget Link to post
borref Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Hei SkomJ, valg av kart datum og format for visning av posisjon har ingen betydning for båtens plassering i kartet på din GPS. Dette er kun relevant når du skal utveksle koordinater med andre brukere eller plotte koordinater inn i et annet kart. Så langt meg bekjent finnes det heller ingen andre innstillinger på din GPS som kan endre båtens posisjon i kartet slik du antyder. BlueChart leverer med overlappende kart i ulik skala og det er først når du observerer posisjonen din på kart med god oppløsning (eks. 1:22000 eller bedre) at du kan forvente tilnærmet eksakt plassering av "båten" i kartet. Vær oppmerksom på at BlueChart vil veksle mellom kart i ulike skalaer avhengig av hvilket zoom nivå du velger. Dette fordrer da at du har overført og aktivisert alle tilgjengelige kart for det området du befinner deg i. Sitér dette innlegget Link to post
SkomJ Svart 13.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Et detaljkart for havn bør jo være rimelig nøyaktig. Men når jeg står på kaikanten er jeg ifølge min gps ute på havet ca 50-60 meter unna. Når kartene blir så unøyaktige er jo hele vitsen med dem borte, med mindre feilen skyldes en innstilling på min gps. Topokart er som sagt helt nøyaktige. Noen ideer om hva det kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Høres svært merkelig ut. Landkart og sjøkart blir jo behandlet helt likt. Det kan tyde på at det er (nok en) feil med disse kartene. Har du en konstant feil, uansett hvor du befinner deg? Du kan jo prøve å ta posisjonen på et sted med det ene kartet lastet opp, og så gjøre det samme med det andre lastet opp. Er posisjonen den samme, er det feil i kartet. Sitér dette innlegget Link to post
borref Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Et detaljkart for havn bør jo være rimelig nøyaktig. Jeg har også BlueChart v9.5 og det kunne derfor være interessant å få vite hvilket kartblad du benytter (navn) og hvilken målestokk det har? Sitér dette innlegget Link to post
SkomJ Svart 13.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Chart number: No75 (a) Chart name: Fra Eggum Og Gimsö Til Gaukvaerö Og Stokmarknes. Scale: 1:50000 NORSK GRADNETT NORWEGIAN GRADUATION Kartet har norsk gradnett. Posisjoner i kartet kan henföres til det nye europeiske gradnett - European Datum - ved å trekke 0.6" fra bredden og trekke 27.1" fra lengden. WORLD GEODETIC SYSTEM (WGS) Posisjoner fra satellitt navigasjonssystemer som refererer seg til World Geodetic System (WGS-84), må flyttes 0.0021 minutter SØRDOVER og 0.5244 minutter ØSTOVER for å tilpasses dette kartet. Positions obtained from satellite navigation systems referred to the World Geodetic System (WGS-84), must be moved 0.0021 minutes SOUTHWARD and 0.5244 minutes EASTWARD to agree with this chart. Kan det ha noe med dette å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
borref Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Chart number: No75 (a)Chart name: Fra Eggum Og Gimsö Til Gaukvaerö Og Stokmarknes. Scale: 1:50000 Det som står om gradnett er hentet rett fra papirkartet som ligger til grunn for den digitale kopien, men er kun relevant når du skal plotte avleste koordinater i andre kart (eller legge en GPS posisjon inn i papirkartet). Digitale vektorkart (C-Map, Navionics, BlueChart) vil være ferdig kalibrert til den plotteren det leveres for. Sundet mellom Børøya og Hadseløy er dekket av havnekart No76(e) med målestokk 1:25000 og her ville jeg tro nøyaktigheten er bedre. Med et kart i målestokk 1:50000 som grunnlag vil et avvik i digitaliseringen på 1mm gi en feilmargin på 50M og du bør derfor ikke forvente bedre enn dette. For norskekysten er det meste av BlueChart dekket av digitale grunnlagsdata, men noen områder gjenstår og dette er et av de. Disse kartene er basert på måledata fra henholdsvis 1906 for No75(a)) og 1913 for No76(e). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Jeg er enig med deg der. Kartene er ikke bedre. Sitér dette innlegget Link to post
SkomJ Svart 13.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 (redigert) Da er det jo passe håpløst å bruke bluechart her. Penger i dass :P :P Er navionics noe bedre sånn sett? Dårlig at garmin ikke klarer bedre enn dette. Redigert 13.Februar.2008 av SkomJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Dersom din eneste erfraring med bluechart er at du befinner deg 50 meter feil ifht en brygge, ville det kanskje vært en ide å forøkt seg på litt navigasjon før du bestemmer deg for at dette er ubruklig? Jeg har brukt bluechart i flere år, og har så langt ikke observert feil som har betydning for for navigeringen. Kvaliteten på sjøkart vil variere fra sted til sted. Slik vil det være uansett hva slags kart du benytter, og som "navigatør" må du sette deg inn i det kartgrunnlaget du benytter og ta hensyn til dette når du navigerer. Jeg synes du trekker dine koklusjoner på et syltynt grunnlag. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Jeg ville sette pris på å se et bilde av kartutsnitt og båtens posisjon med dette kartsystemet. Jeg trodde at nøyaktigheten var tilnærmet lik i de for forskjellige systemene som er beregnet for fritidsflåten, dvs de som ikke er autorisert av myndighetene. Jeg minner om denne flotte tråden vi hadde sist år hvor vi bl.a. så på forskjellige kartsystemer: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=31917&hl=rem Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Jeg synes 50 m. med dette kartet er strålende. Vedkommende som digitaliserte har iallefall hatt en stri tørn. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Deler din vurdering Mulligan. Vi har i en annen tråd sett at kartene på dette området skulle være betydelig oppdatert. Men så er ikke tilfelle i dette tilfellet. Sitér dette innlegget Link to post
borref Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Kvaliteten på sjøkart vil variere fra sted til sted. Slik vil det være uansett hva slags kart du benytter, og som "navigatør" må du sette deg inn i det kartgrunnlaget du benytter og ta hensyn til dette når du navigerer. Dette er veldig riktig og forsåvidt er det nettop det SkomJ gjør. Han går ned på brygga for å se om nyanskaffelsen er til å stole på og den vurderingen burde alle gjøre for hvert nytt kartblad de seiler i og legge inn sikkerhetsmargin deretter. Jeg synes 50 m. med dette kartet er strålende.Vedkommende som digitaliserte har iallefall hatt en stri tørn. Dette er jeg også veldig enig i. Når vi snakker om et 1:50000 papirkart så vil bredden av en strek med en arkitekt-blyant (0.5mmm) tilsvare 25 meter. Hvis vi skulle tegnet fartøyets posisjon inn på kartet, ville en liten trekant på 0,5 cm i bredde motsvare 250 meter. En feilmargin på 50/60 meter er sannsynligvis langt bedre enn du vil greie med tradisjonell posisjons bestemmelse (med mindre du ligger inntil et referansepunkt). Sitér dette innlegget Link to post
SkomJ Svart 14.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Jeg synes du trekker dine koklusjoner på et syltynt grunnlag. Når hele kartet er 50 meter feil, er det et syltynt grunnlag? Burde jo ikke være så dårlige sjøkart ute, som garmin faktisk tar penger for. Da kan man heller holde seg til papirkart. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Det er det som er poenget. Papirkartet er sannsynligvis ikkeno bedre. Sitér dette innlegget Link to post
bindaling Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 (redigert) Å vektorisere/digitalisere papirkart fra 1: 50 000 gir vel som antydet et enda dårligere resultat enn papirkartet. En vet jo hvor vidløftig det kan være bare av å gå etter ajourførte og "nøyaktige" 50000 kart på landjorda... Det jeg forstod på en nylig henvendelse til sjøkartverket var at alle de tre kjente system(C-Map, Navionics, BlueChart) hadde lik ajourføringsgrad og nøyaktighet langs norskekysten, men det er ikke sikkert at det stemmer helt. Forstod at de hadde noenlunde like avtaler for ajourføring. Ihvertfall er det noen som prøver som salgstrick å si at det ene er dårligere enn det andre.... Redigert 14.Februar.2008 av bindaling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.