Kotnes Startet 12.Februar.2008 Del på Facebook Startet 12.Februar.2008 Har et 12 volt batteri på hobbyrommet som har stått en uke uten å bli brukt. Målte spenningen til 12,5 volt. Koblet så på en eber D4 som er helt ny. Lot måleren være tilkoblet når eberen startet opp og etter hvert begynte spenningen å øke og etter ca 5 min var den oppe i 13,2 volt og øker enda. Hva skjer ? Noen som kan forklare dette. Skulle jo tro spenningen ville synke når vifte og pumpe går. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Kotnes Svart 12.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Nå 20 min senere er spenningen oppe i 13,6 volt. Det er bare eberen og voltmeteret som er tilkoblet battereiet. Hjelp. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Mix Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Er multimeteret riktig innstillt ? DC volt og passende måleområde. Dårlig batteri i multimeteret ? Kaputt multimeter ? Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 12.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Meteret er OK. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Sjarles Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Kan dessverre ikke hjelpe deg! Vurderer selv å kjøpe en Eber D4 og tenker med dette at jeg kan gjøre et kupp ved at jeg får en batterilader på kjøpet Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
Christina 3 Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 (redigert) Ikke mulig å få et 12 v batteri over 13 V uten å tilføre en spenningskilde. Sikker på at ikke batteriet i multimeteret er dårlig ? Redigert 12.Februar.2008 av marolita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Koble fra laderen.... Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Dette er ikke teoretisk mulig. Enten har du tilkoblet en skjult lader, eller så har du feil på målingen. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Eller han har funnet fram til perpetuum mobile . Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Kotnes Svart 12.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 (redigert) Ingen lader tilkoblet batteriet. Prøvde å justere termostaten til minste varme å la den stå der en stund så vifte og pumpe gikk sakte og da var målingen stabil men da jeg satte den på fullt igjen gikk volten litt ned for så å begynne å stige igjen og endte opp på 14 v. Har nå stoppet varmeren og koblet den vekk fra batteriet og tatt en måling å nå viser meteret 13,7 volt som jo er 1,2 volt mer enn når jeg begynte. HVASKJERA ? Redigert 12.Februar.2008 av Kotnes (see edit history) Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
hifo Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 da har du vel fått et kombinert strømaggregat og dieselvarmer . den forbrenner jo diesel , så helt umulig skulle det ikke være for noen å kontruere en liten forbrenningsmotor (diesel) inni varmeren.. mulig en liten dieselwankel :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Jawik Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 (redigert) Og du har koblet vifte og pumpe korrekt slik at de drar strøm i riktig retning. Hvorfor bry seg når du har fått en lader på kjøpet . Redigert 12.Februar.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Kalle-kuling Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Du har nok ikke høyere spenning på batteriet, men den eneste forklaringen jeg kan tenke meg , må være støy fra eberen slik at du får en missvisning i displayet. Hva slags type instument bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Tror jeg ville kjøpt et nyt instrument. Kan anbefale Fluke de er rimelig korekte. Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Da får vi begynne å by på denne eberen til Kotnes da, den må jo være verdifull! Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Har du en annen forbruker du kan koble til batteriet for å se om det samme hender da? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Var ikke Ingar her som innlegg #16 ? Eller begynner jeg å se syner ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Kotnes Svart 12.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 Har nå kasta ut dynamoen i båten for å spare vekt og bare bruke eberen å lade med. Neida, byttet batteri i meteret og plutselig har jeg en vanlig eber som alle andre. Beklager bryderiet til dere alle. Men vil iallefall anbefale eber til de som vurderer varmer for maken til varme den gir har jeg ikke vært borti før og jeg har hatt wallas - webasto og et annet merke jeg ikke husker i farten. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
hifo Svart 12.Februar.2008 Del på Facebook Svart 12.Februar.2008 på tide å legge seg jawik ?? :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Pelle Parafin Svart 13.Februar.2008 Del på Facebook Svart 13.Februar.2008 Har et 12 volt batteri på hobbyrommet som har stått en uke uten å bli brukt. Målte spenningen til 12,5 volt. Koblet så på en eber D4 som er helt ny. Lot måleren være tilkoblet når eberen startet opp og etter hvert begynte spenningen å øke og etter ca 5 min var den oppe i 13,2 volt og øker enda. Hva skjer ? Noen som kan forklare dette. Skulle jo tro spenningen ville synke når vifte og pumpe går. Du har herved funnet opp EVIGHETS-MASKINEN. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 13.Februar.2008 Del på Facebook Svart 13.Februar.2008 Mener å huske at spenningen på blyakkumulatorer faller og stiger i takt med omgivelsestemperaturen. Kan det være at det var kjølig på hobbyrommet ditt og at tempen steg da du fyrte opp varmeren ? I såfall kan det være forklaringen. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Petterøe Svart 13.Februar.2008 Del på Facebook Svart 13.Februar.2008 Har nå kasta ut dynamoen i båten for å spare vekt og bare bruke eberen å lade med. Neida, byttet batteri i meteret og plutselig har jeg en vanlig eber som alle andre. Beklager bryderiet til dere alle. Men vil iallefall anbefale eber til de som vurderer varmer for maken til varme den gir har jeg ikke vært borti før og jeg har hatt wallas - webasto og et annet merke jeg ikke husker i farten. Heisann Kotnes ! Begynte nesten å tro at jeg hadde gjort en stortabbe! Vel, bra at det ordna seg, og ja, er helt enig - D4 er`n jobber godt, og gir fiin varme i båten. Det som er utfordringen er å plassere friskluftinntaket riktig. Jeg strakk slikt et føyelig rør helt bak til friskluftinntaket ( styrbord side)til motorrommet. Har beklageligvis også varmerens eksosuttak også på styrbord side, og opplever noen ganger at jeg drar inn eksos fra denne. Hvilken løsening velger du på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 14.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2008 Mener å huske at spenningen på blyakkumulatorer faller og stiger i takt med omgivelsestemperaturen.Kan det være at det var kjølig på hobbyrommet ditt og at tempen steg da du fyrte opp varmeren ? I såfall kan det være forklaringen. Geir Har en god varme på hobbyrommet så det var nok bare batteriet i meteret som måtte byttes. Heisann Kotnes ! Begynte nesten å tro at jeg hadde gjort en stortabbe! Vel, bra at det ordna seg, og ja, er helt enig - D4 er`n jobber godt, og gir fiin varme i båten. Det som er utfordringen er å plassere friskluftinntaket riktig. Jeg strakk slikt et føyelig rør helt bak til friskluftinntaket ( styrbord side)til motorrommet. Har beklageligvis også varmerens eksosuttak også på styrbord side, og opplever noen ganger at jeg drar inn eksos fra denne. Hvilken løsening velger du på dette? Kommer nok til å hente friskluften inne i cabinen så vil varmeren varme bedre da den slipper å varme opp uteluften hele tiden. Da vil man jo også bruke mindre strøm i og med at varmeren kan skrus ned på termostaten. Tok du den. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.