AlfArie Startet 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 13.Februar.2008 Holder på å bytte ut dekkskontakter og dekksgjennomføringer, fra lanternebøylen, på en eldre Scand Baltic. Ønsker færrest mulig hull i kahytt-taket med tanke på vannlekasje. Ser at Seatronic har en antennesplitter fra Glomex, har noen erfaringer eller synspunkter på det å benytte samme antenne til VHF og vanlig radio (AM/FM). Hadde vært fint å fått tettet et hull. http://www.seatronic.no/antenne.htm Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Min erfaring fra noen år tilbake er at denne splitteren virker helt greit for VHF og FM radio. Sitér dette innlegget Link to post
Player 311 Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Hadde slik i seilbåten en periode men sleit litt med signalene så jeg kastet den ut og la opp egen antenne til FM, og fikk bedre resultat på både VHF og FM Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Hei. Har en avtale med Seatronic om å teste ut en slik splitter mellom VHF og AIS-mottaker. Kommer tilbake med resultater så snart jeg får båten på sjøen! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nyste Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 (redigert) Holder på å bytte ut dekkskontakter og dekksgjennomføringer, fra lanternebøylen, på en eldre Scand Baltic. Ønsker færrest mulig hull i kahytt-taket med tanke på vannlekasje. Ser at Seatronic har en antennesplitter fra Glomex, har noen erfaringer eller synspunkter på det å benytte samme antenne til VHF og vanlig radio (AM/FM). Hadde vært fint å fått tettet et hull. http://www.seatronic.no/antenne.htm Ser på linken at de har et filter for deling av VHF og FM/AM, men ser ikke noe data for noen antenne som tar alle disse båndene. Har du en link til denne kombiantennen? VHF og FM ligger relativt nært hverandre i frekvensområde, men AM? Kompromi blir det i alle fall, på bekostning av hva? En annen ting er hvor viktig AM er i en lystbåt? (med mindre du er havgående da) Ser at Lars skal teste VHF/AIS, men det er jo samme frekvensområde, ikke? Redigert 13.Februar.2008 av Nyste (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 Ser at Lars skal teste VHF/AIS, men det er jo samme frekvensområde, ikke? Yepp! Riktignok reklamerer Glomex den splitteren jeg skal teste som en splitter mellom VHF og kommersiel radio på FM/AM, men de har etter litt kontakt på mail sagt at den vil fungere utmerket med VHF/AIS. Så det er det jeg skal teste i sammarbeid med Seatronic. Frekvensomådet er jo det samme, så det står bare tilbake å teste at ikke 25watt ut fra VHF'n "blåser" inngangstrinnet på AIS-mottakeren som er på samme antennen. Skjer det, får jeg nok ny AIS-mottaker fra Seatronic! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
AlfArie Svart 13.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2008 (redigert) Tenkte på noen av disse antennene: http://www.oslo-kystskipperskole.no/antenner.html Neida. Det blir nok for dyrt. Søk i tidligere innlegg tilsier at det er mange med kompetanse på antenner og signaler. Håpet på synspunkter fra dem. Min tanke var å bruke eks. VHF antenne som er RA 106 fra Seatronic. Førovrig så er det kun FM ikke AM som er aktuelt å høre på. Redigert 13.Februar.2008 av AlfArie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Yepp! Riktignok reklamerer Glomex den splitteren jeg skal teste som en splitter mellom VHF og kommersiel radio på FM/AM, men de har etter litt kontakt på mail sagt at den vil fungere utmerket med VHF/AIS. Så det er det jeg skal teste i sammarbeid med Seatronic. Frekvensomådet er jo det samme... Det spiller ingen rolle om modulasjonsformen er FM eller AM eller SSB eller hva; det er frekvensområdet og antennelengden som er i et avhengighetsforhold. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Lars H. Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Hei. Ja, modulasjonstypen er her uinteressant. Men for at en VHF-sender skal fungere korrekt, er det helt esensielt at antennelengden er tilpasset til den frekvensen det sendes på. De fleste slike VHF-antenner er halvbølgeantenner, hvor lengden da blir ca. 90cm. Antennelengden for VHF mottak er selvfølgelig også viktig, men ikke så kritisk som for sending. For mottak FM kringkasting burde antennen være noe lengre, ca. 1,5m, men for mottak av FM-radio hvor senderne gjerne er 1000 ganger sterkere, går dette likevel godt. Mottak på mellombølge hvor en halvbølge ligger i størrelsesordenen 150m er i utgangspunktet dødfødt. Men det er vel uaktuelt for de fleste som ferdes langs kysten å høre på NRK på mellombølge. Mitt spørsmål til Glomex gikk imidlertid på om de hadde satt inn et bratt lavpassfilter på utgangen til AM/FM-radio som sperret for alt over 108MHz. Dette hadde passet dårlig for mottak av AIS K70 i VHF-området, men det benektet de. Så stemmer dette, skulle Glomex sin splitter passe utmerket om en kobler til en AIS-mottaker i stedet for en FM-radio pluss altså VHF-tranceiveren. Jeg kommer tilbake med rapport i april når jeg har fått båten på sjøen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nyste Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Det spiller ingen rolle om modulasjonsformen er FM eller AM eller SSB eller hva; det er frekvensområdet og antennelengden som er i et avhengighetsforhold. Det var ikke modulasjonsformen AM det var snakk om, men frakvensområdet for AM radio (0,15-30Mhz.) Men som AlfArie sier, det er uaktuelt for ham. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.