Jump to content

Ferie- & Fritidshavner 5. utgave

roaldbj

Recommended Posts

Har i dag fått Redningsselskapets 5. utgave av Ferie- & Fritidsshavner som nå oppgis å inneholde 600 norske, 75 svenske og 12 danske havneskisser. Jeg gleder meg til å se hvordan disse skissene ser ut sammenlignet med mine danske og svenske bøker. Som vanlig er det en grei beskrivelse av seilas i Syd-Koster arkipelaget. Blir spennende å se om denne havneguiden stimulerer til mer ferdsel i litt uvante havner kommende sesong.

Fikk Havneguiden til jul og har bladd og lest den fra perm til perm noen ganger nå. Den er meget bra sammenlignet med

NAF boka til Redningsselskapet.

Jeg sytes ærlig talt at de burde ha gjort noe mer ut av den boka nå. Jeg husker ikke når 1. utgaven kom, men det må

vel være 15 år siden, hvis ikke mer. Noen nye bilder var det jo men mange gamle også. Og jeg håper ingen finner på å navigere etter kartskissene for der må det være mye feil.

Noe nyttig er det i boka da, men jeg tror den blir til hyllefyll heretter. Jeg mener den er gått ut på dato og forbigått med flere kabellengder av bl.a. Havneguiden

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Fikk samme boken mandag, men jeg har ikke tatt meg tid til å kikke noe særlig i den ennå, men den plassert lett tilgenegeli på babord side av stolen i heimens bibliotek (fruen kaller stedet for do av en eller annen merkelig grunn :crazy: )

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Mottok i går mitt eksemplar av nevte litteratur. :headbang: Så kjapt igjennom mine nærmeste havner og så da-i år som i fjor- at omtalen om holmestrand er fremdeles ikke oppdatert....... Feil plasering av gjestehavn, gal plantegning av Hakan........:crazy:

Synes for øvrig at den er for "tung" å finne frem i, men det er min mening :flag:

Holmestranding?

Ellers er jeg enig med deg, har jo skjedd litt i havna etterhvert som burde vært oppdatert

Då har eg og omsider fått boka.

Bladde gjennom Vestlandsdelen og fann fleire nye stader omtalt, spesielt i Rogaland. Bra! Lenger nordover var det mindre nytt.

Mest skuffa er eg likevel over manglande oppdatering av bilde og tekst. Fordums storheiter som Godøysund og Røyksundkanalen blir omtalt og avbilda slik dei var før (i gode tider). Korleis stoda er no (som jo ikkje er så bra...), står det ingenting om. Mykje av omtalen og bilda har vore dei same heilt sidan første utgåve kom på tidleg 90-tal. Dette kan ein tydeleg sjå på båtar, bilar og andre detaljar . Bakkasund tek prisen: Der kan ein sjå GAMLE "RS Bergen Kreds" ligga til kai. Det er mange år sidan denne båten blei teken ut av RS-flåten og sidan Bakkasund var stasjon for NSSR. Slikt dreg ned inntrykket av ei bok eg likevel trur er nyttig for mange av oss. Men når boka kjem så sjeldan, burde me kunna forventa betre oppdatering.

Synes også at boka kunne vært litt mer oppdatert.

Kun en av gjestehavnene i Stavanger står omtalt :nono:

Børevigå og Bekhuskaien som jeg vil påstå er de beste (les: fredeligste) når man ferierer med barn, burde også vært nevnt :yesnod:

Gjestehavner i Stavanger

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...