roaldbj Startet 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2008 Har i dag fått Redningsselskapets 5. utgave av Ferie- & Fritidsshavner som nå oppgis å inneholde 600 norske, 75 svenske og 12 danske havneskisser. Jeg gleder meg til å se hvordan disse skissene ser ut sammenlignet med mine danske og svenske bøker. Som vanlig er det en grei beskrivelse av seilas i Syd-Koster arkipelaget. Blir spennende å se om denne havneguiden stimulerer til mer ferdsel i litt uvante havner kommende sesong. Sitér dette innlegget Link to post
fjord27ac Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Mottok i går mitt eksemplar av nevte litteratur. Så kjapt igjennom mine nærmeste havner og så da-i år som i fjor- at omtalen om holmestrand er fremdeles ikke oppdatert....... Feil plasering av gjestehavn, gal plantegning av Hakan........ Synes for øvrig at den er for "tung" å finne frem i, men det er min mening Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Mottok boken i går. Bladde fort gjennom den og det så bra ut Blir kjekt og lese mer i den, og planlegge turer. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Fikk Havneguiden til jul og har bladd og lest den fra perm til perm noen ganger nå. Den er meget bra sammenlignet med NAF boka til Redningsselskapet. Jeg sytes ærlig talt at de burde ha gjort noe mer ut av den boka nå. Jeg husker ikke når 1. utgaven kom, men det må vel være 15 år siden, hvis ikke mer. Noen nye bilder var det jo men mange gamle også. Og jeg håper ingen finner på å navigere etter kartskissene for der må det være mye feil. Noe nyttig er det i boka da, men jeg tror den blir til hyllefyll heretter. Jeg mener den er gått ut på dato og forbigått med flere kabellengder av bl.a. Havneguiden Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Oteren Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Fikk Havneguiden til jul Jeg har fått en til jul de to siste årene... Tror ikke jeg kan vente med den siste, Svenskekysten, til neste.... Flotte bøker og hjelpemidler mht fine havner. Jeg registrerte en giro + "NAF" boka fra Redningsselskapet, må komme meg hjem snart å blade litt.... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Bare slik at jeg ikke formulerer meg alt for rotete. Det er denne jeg tenker på: Med mange slike opplysningssider: Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 (redigert) Fikk samme boken mandag, men jeg har ikke tatt meg tid til å kikke noe særlig i den ennå, men den plassert lett tilgenegeli på babord side av stolen i heimens bibliotek (fruen kaller stedet for do av en eller annen merkelig grunn ) Redigert 14.Februar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fenix Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Flere år siden jeg har hatt denne boka nå, men jeg husker at de et år presenterte en "gps-rute" sør for Koster som hadde endt med grunnstøting om man hadde fulgt den. Det er vel forhåpentlig rettet opp nå. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Flere år siden jeg har hatt denne boka nå, men jeg husker at de et år presenterte en "gps-rute" sør for Koster som hadde endt med grunnstøting om man hadde fulgt den. Det er vel forhåpentlig rettet opp nå. Klarer du å finne denne informasjonen - denne erindrer jeg ikke i farten. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Flere år siden jeg har hatt denne boka nå, men jeg husker at de et år presenterte en "gps-rute" sør for Koster som hadde endt med grunnstøting om man hadde fulgt den. Det er vel forhåpentlig rettet opp nå. kansje dom ville hjelpe sine kompiser i SSRS til litt mer jobb Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fenix Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Klarer du å finne denne informasjonen - denne erindrer jeg ikke i farten. Nei, boka er borte for lengst. Det må ha vært cirka 2000-2002. De hadde lagt opp en rute på tvers på sørsiden av Sør-Koster som ved nærmere ettersyn førte helt galt av sted. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Ja dette skjønner jeg - det er så langt jeg har sett helt umulig å lage "tvers over" ruter i øyriket i Syd-Koster uten at man går på et par skjær under veis - litt avhengig av høyvann og lavvann. Dette er grunnen til at jeg stadig anonserer for detaljkartet for Syd-Koster, som også Lars H. har kunnskap om. Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Det er fullt mulig å gå øst-vest i området mellom Sør-Koster og Tjälleskär, men man må finsikte nøye. Detaljkartet er et viktig hjelpemiddel, mens boka til NSSR altså gjorde vondt verre... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Dette er grunnen til at jeg stadig anonserer for detaljkartet for Syd-Koster, som også Lars H. har kunnskap om. har ett par 'spesialare' over Koster..skall hjelpe dig roald !..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
M/S Bastard Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Mottok i går mitt eksemplar av nevte litteratur. Så kjapt igjennom mine nærmeste havner og så da-i år som i fjor- at omtalen om holmestrand er fremdeles ikke oppdatert....... Feil plasering av gjestehavn, gal plantegning av Hakan........Synes for øvrig at den er for "tung" å finne frem i, men det er min mening Holmestranding? Ellers er jeg enig med deg, har jo skjedd litt i havna etterhvert som burde vært oppdatert Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 14.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2008 Forsidebildet var jo flott, også samme båtfarge da ! Har ikke fått studert så mye innvendig av guiden ennå, men den gamle har jo vært ok å ha med på tur, man bruker da kart eller Norske los for navigering. Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 (redigert) Er det berre eg som ikkje har fått den nye boka? Kan eg ha falle ut av medlemsregisteret til Kystpatruljen/NSSR? Redigert 16.Februar.2008 av janb (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
jandrea Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 En båtentusiast i posten har nok rappa din. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
m/s draugen Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 Er det berre eg som ikkje har fått den nye boka? Kan eg ha falle ut av medlemsregisteret til Kystpatruljen/NSSR? Da er vi 2 som ikke har mottatt Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 Da er vi 2 som ikke har mottatt Da er vi 3 som ikke har mottatt Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 En båtentusiast i posten har nok rappa din.Er du heldig, så betaler han kanskje medlemsavgiften for deg? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JanB Svart 18.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2008 Då har eg og omsider fått boka. Bladde gjennom Vestlandsdelen og fann fleire nye stader omtalt, spesielt i Rogaland. Bra! Lenger nordover var det mindre nytt. Mest skuffa er eg likevel over manglande oppdatering av bilde og tekst. Fordums storheiter som Godøysund og Røyksundkanalen blir omtalt og avbilda slik dei var før (i gode tider). Korleis stoda er no (som jo ikkje er så bra...), står det ingenting om. Mykje av omtalen og bilda har vore dei same heilt sidan første utgåve kom på tidleg 90-tal. Dette kan ein tydeleg sjå på båtar, bilar og andre detaljar . Bakkasund tek prisen: Der kan ein sjå GAMLE "RS Bergen Kreds" ligga til kai. Det er mange år sidan denne båten blei teken ut av RS-flåten og sidan Bakkasund var stasjon for NSSR. Slikt dreg ned inntrykket av ei bok eg likevel trur er nyttig for mange av oss. Men når boka kjem så sjeldan, burde me kunna forventa betre oppdatering. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
o.b.lix Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 Då har eg og omsider fått boka. Fikk den nå vi også. Tydelig at vi på vestlandet henger litt etter... Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 Gode greier. Begynner å bli riktig tykk. Men ikke glem den norske los. Sitér dette innlegget Link to post
submiss Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 Synes også at boka kunne vært litt mer oppdatert. Kun en av gjestehavnene i Stavanger står omtalt :nono: Børevigå og Bekhuskaien som jeg vil påstå er de beste (les: fredeligste) når man ferierer med barn, burde også vært nevnt Gjestehavner i Stavanger Sitér dette innlegget How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson submiss blog Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.