PIPaulsen Startet 14.Februar.2008 Del på Facebook Startet 14.Februar.2008 Vi er et lokalt kystlag som driver å restaurerer gamle båtmotorer. Vi mangler noen magneter, og er i utgangspunktet interessert i å skaffe oss flere av disse. Spesielt er vi på jakt etter en magnet som passer til en to-sylindret FM fra rundt 1938. Hvis noen har slikt liggende, hadde vi satt pris på om dere kunne tatt kontakt. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
M/S Bastard Svart 14.Februar.2008 Del på Facebook Svart 14.Februar.2008 (redigert) Jeg ville prøvd Gokstad kystlag. De har mye snadder Vet du forresten om noen deler til en FM 1935 modell? Har en slik stående Redigert 14.Februar.2008 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 14.Februar.2008 Del på Facebook Svart 14.Februar.2008 Jeg har div. deler til FM 8-12 med 2 sylindre. Jeg mener at denne motortypen hadde typebetegnelse L2 og at delene stammer fra motorer som var laget på 60 tallet . Jeg har en magnet som var original til denne motortypen. Magnet har påskrift SEM og den er laget i Åmål i Sverige. Jeg er ikke sikker på om denne magneten fungerer da jeg aldri har prøvd den. Jeg kan sende deg et bilde av magnet hvis du tror den kan passe. Sitér dette innlegget Link to post
PIPaulsen Svart 14.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2008 arnbr0, det hadde vært greit med et bilde ja, er det en høyre eller venstre magnet. Den som sto på FM'en var en bosch .. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
PIPaulsen Svart 14.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2008 Bastard, vet dessverre ikke om noen deler, det er liksom på den fronten vi sliter litt selv :) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
arnbr0 Svart 14.Februar.2008 Del på Facebook Svart 14.Februar.2008 PIPaulsen, jeg skal legge ut et bilde av magneten , men kan ikke få gjort dette før fredag eller lørdag. Jeg husker ikke nå hvilken dreierettning det var på magneten, men jeg mener at motorens dreierettning var mot venstre sett bakfra. Magnetens tilkobbling til motoren var en rund skive med to opphøyde knotter. På motordelen var det en tilsvarende skive med knottene plassert 45 grader i forhold til knottene på magneten. I mellom skivene var det en ring med utfresning som passet inn i knottene. I bakkant har magneten et lokk som dekker stiften. Stiftehuset har en hendel som kan brukes til å dreie stifthuset for å legge inn litt fortenning etter start. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 14.Februar.2008 Del på Facebook Svart 14.Februar.2008 PIPaulsen: jeg skal ta bilde av en sak som sittter på min motor, er vel en smøreolje dings som mangler ett lokk. En liten sak som er en Engelsk greie (mener jeg og huske) ellers er min motor komplett med aksling og vribart anelegg. Sitér dette innlegget Link to post
PIPaulsen Svart 14.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2008 arnbr0... de fleste magneter e ganske like ved motortilkoblingen sies det. Så et bilde hadde vært fint. Jeg skal titte innom å se om det dukker opp et bilde. reiser nok bort i helgen, men er tilbake søndag kveld. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
PIPaulsen Svart 21.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 Løfter denne tråden igjen i håp om at noen kanskje har noe liggende. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
PIPaulsen Svart 22.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Noen som vet om noen som reparerer gamle magneter ? og hvor mye det evt. koster ? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
arnbr0 Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Hei igjen. Jeg lovte å legge inn bilde av SEM magneten, men har blitt litt hefta med annet. Jeg har sett litt nærmere på magneten og oppdaget da at magnet var ombygget for drift med coil. Det har antagelig vært en feil med induksjonen av høyspenten for det var festet en høyspentkabel utenfra til ebonittfordeleren. De har da brukt magnetens fordeler og stift men hentet høyspent ifra en coil. Legger ved bilde av SEM\n Jeg har også en gammel magnet til en ensylinder 7 HK Sleipner. Dette tror jeg er en Bosh magnet. Jeg ser at den har et uttak som er avblendet med en skrue. Kan det være en slik magnet du etterlyser ? Jeg driver å setter i stand Sleipner`n og trenger desverre denne magneten selv. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 står det noe nummer på disse? Det er jo inntresant å ha. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
arnbr0 Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 står det noe nummer på disse? Det er jo inntresant å ha. Jeg har ikke magnetene her Hilmar 2, men ID plata på den gamle magneten er uleselig, men jeg tror det står Bosch på den. Forøvrig så virker denne magneten fint. Mange av de gamle magnettenningene er imidlertid ødelagte av tidens tann og feil bruk. Det har blitt kastet mange gamle "håpløse" snekkemotorer fordi de var trege å få i gang og/eller begynte å fuske etter kort tid. I de fleste tilfellene var dette problemer knyttet til magnettenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Glad jeg har Diesel jeg. slipper magnetstyret Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
PIPaulsen Svart 23.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2008 Den siste ser ganske lik ut som den vi har som ikke virker, bare at vår har to uttak. Det er ganske synd egentlig for vi har mange gode motorer som trenger restaurering, men kommer ikke så veldig langt på grunn av magnet problemet. FM'en vår er igrunnen klar for start og alle ting, men som sagt stopper det ved magneten. Hvor noen har tips om gamle magneter eller hvor man kan få dem reparert hadde vi vært svært takknemlige. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
Hilmar 2 Svart 23.Februar.2008 Del på Facebook Svart 23.Februar.2008 Ta kontakt med Fredrikstad vikleverksted. De overhaler magneter. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
arnbr0 Svart 23.Februar.2008 Del på Facebook Svart 23.Februar.2008 Fredrikstad Motorfabrikk eksisterer enda og lager deler til FM motorene. Den har flyttet til Sarpsborg. Dere kunne kunne ta kontakt med dem for å høre om de har magneter eller kan overhale gamle magneter. Ellers er det å få kjøpt ferdige tenningssystemer med stifter, coil og batteri, men da må det også monteres dynamo til motoren. Motoren blir da ikke original, men man oppnår jo å få motoren til å gå. Hilmar 2 nevner et vikleverksted som overhaler magneter. Jeg tror at feilen med mange av de gamle magnetene ligger i viklingene så det kan absulutt være vært et forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Jeg så en annonse i siste Båtbørsen, en som hadde fem magneter til salgs. 800 pr stk eller 3000 for alle. Send meg en IM hvis dette er av interesse, så kan jeg finne tlf nr og mailadresse for deg! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
PIPaulsen Svart 28.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Håper noen har noen magneter liggende i en gammel kjeller eller noe. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
hengefjes Svart 5.Mars.2008 Del på Facebook Svart 5.Mars.2008 Kanskje karen i denne artikkelen vet råd: http://www.redningsselskapet.no/binary/22173/file Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
TMe Svart 6.Mars.2008 Del på Facebook Svart 6.Mars.2008 Dersom man er litt fingernem så lar det seg gjøre å bygge om til elektronisk tenning. Legger man litt arbeide i det så kan det bli nesten usynlig. Se på denne: www.smoregrava.net Gå til manualen og velge elektronisk tenning. Sitér dette innlegget Link to post
PIPaulsen Svart 13.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2008 Vi fant en altmulig-mann som klarte å reparere den originale magneten for oss, så idag fikk vi motoren til å gå ved første forsøk :) Vi er fremdeles interessert i magneter hvis noen har noen liggende som de ikke har bruk for. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
Hilmar 2 Svart 13.Mars.2008 Del på Facebook Svart 13.Mars.2008 :flag: Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.